• 0

Stoppen van een BV

Hallo,

Al een paar uur ben ik online op zoek naar info over het stoppen van een BV. Ik kan echter weinig vinden voor mijn situatie, en die is als volgt:

 

Ik heb samen met een vriend een BV (ieder 50%) de BV loopt sinds juli, maar tot nu toe hebben we nog helemaal niks omgezet. het is anders gelopen als we dachten en er is geen enkele activiteit geweest, en het enige dat er is gebeurd, is dat we een paar keer diensten van iemand hebben afgenomen van 200 Euro. En dat geld hebben we steeds zelf ingelegd. De 18000 EURO oprichting is ook weer teruggehaald en dus niet aanwezig in de BV (niet letterlijk althands).

Op dit moment is de bank-rekening 0,0 EURO, en gebeurt er niks in de BV, dat staat ook niet binnenkort te gebeuren, en ik denk dat we beter kunnen stoppen.

 

Nergens vind ik duidelijk uitgelegd hoe dat moet.. Weet iemand hier hoe dit te doen?

 

Ook hoor ik steeds iets over verplichte salaris die je zou hebben als eigenaar van een BV, en dan moet je natuurlijk belasting betalen, maar aangezien er helemaal niks is gebeurd in de BV sinds de oprichting, ben ik benieuwd of dat ook voor mijn BV geldt?

 

Ik hoop er achter te komen wat te doen om de BV op te zeggen, en wat de (financiele) consequenties zijn. Ik ben overigens gewoon in loondienst bij een ander bedrijf (de BV is er naast).

 

Groetjes. en alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opzeggen van alle contracten

Liquidatiebalans opstellen

AVA besluit tot liquidering

Opsturen naar KvK en belastingdienst

Plaatsing advertentie in landelijk dagblad

 

 

xxxxx in liquidatie

 

 

 

Bovengenoemde rechtspersoon is ontbonden door een besluit van de AVA per xxxxxxx. De rekening en verantwoording en het plan van verdeling liggen ter inzage tot xxxxx ten kantore van de Kamer van Koophandel en Fabrieken xxxxxxx en ten kantore van xxxxxx te xxxxxx.

 

 

Na twee maanden wachten mag je liquideren.

Ervaren bouwers van internationale innovatieve ondernemingen

Link naar reactie
  • 0

De liquidatieprocedure van een Nederlandse B.V. kent de volgende twee opties:

1.   de normale (lange) periode; en

2.   de zogenaamde turbo-liquidatie.

 

De normale procedure dient te worden gevolgd als de B.V. ten tijde van het besluit baten heeft (bijvoorbeeld activa die te gelde kunnen worden gemaakt). Een turbo-liquidatie is mogelijk als de vennootschap geen baten meer heeft. Indien de B.V. in dat geval nog wel schulden heeft, is de B.V. technisch failliet en zou eigenlijk het faillissement aangevraagd moeten worden. In de praktijk zal de aandeelhouder vaak zorg dragen dat de laatste schulden worden betaald.

 

1. Normale liquidatie

De normale liquidatie procedure voor een Nederlandse B.V. kent een aantal stappen:

1.   het nemen van een aandeelhoudersbesluit tot liquidatie van de vennootschap;

2.   deponeren van het liquidatiebesluit bij de Kamer van Koophandel;

3.   deponeren van de rekening en verantwoording (eventueel ook plan van verdeling indien er meerdere gegadigden zijn voor het saldo);

4.   aankondiging van de deponering in een advertentie in een nationaal verspreide krant;

5.   twee maanden wachtperiode, waarna men een verklaring vraagt aan de Kamer van Koophandel dat de rekening en verantwoording tenminste gedurende de advertentie termijn ter inzage heft gelegen;

6.   verklaring vragen aan de desbetreffende rechtbank dat geen verzet is gedaan door een schuldeiser tegen de rekening en verantwoording (en/of plan van verdeling);

7.   uitschrijven B.V. uit het handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

 

De B.V. wordt in de status van liquidatie gebracht door het nemen van een aandeelhoudersbesluit daartoe. Dat zal jij met je mede-aandeelhouder moeten doen. Bij het aandeelhoudersbesluit wordt een vereffenaar en ook een bewaarder van boeken en bescheiden aangesteld (een van jullie twee?).

 

Na het nemen van het aandeelhoudersbesluit bestaat de B.V. juridisch nog. Haar activiteiten zijn echter gericht op de vereffening van haar vermogen (betaling schulden en uitkering van een eventueel batig saldo). De B.V. wordt als B.V. ‘in liquidatie’ geregistreerd in het handelsregister en de vereffenaar wordt geregistreerd (dit moet je uiteraard zelf opgeven bij de opgave van liquidatie). Nadat de rekening en verantwoording is opgesteld (en eventueel het plan van verdeling) wordt deze gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

 

Zodra deze deponering plaats heeft gevonden, kan een advertentie worden geplaatst in een nationaal nieuwsblad. De Trouw geldt daarbij als een goedkope ingang. Na plaatsing van de advertentie hebben schuldeisers twee maanden de tijd om hun eventuele bezwaar tegen de rekening en verantwoording (en/of het plan van verdeling) naar voren te brengen bij de rechtbank. Tijdens deze twee maanden periode kan geen uitkering worden gedaan aan een gerechtigde (bv. een aandeelhouder) anders dan met machtiging van de rechter. Na het verstrijken van de twee maanden periode is het zaak bevestiging te krijgen dat, uiteindelijk, geen verzet door een schuldeiser is gedaan bij de rechtbank tegen de rekening en verantwoording (en/of het plan van verdeling). Een dergelijk verzet is vrij theoretisch in de praktijk, maar het is een wettelijk middel dat een schuldeiser heeft. Na ontvangst van de bevestiging van de rechtbank dat alles ok is, kan je de B.V. uitschrijven uit het handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

 

2. Turbo-liquidatie

Het is aan jou en je mede-aandeelhouder om te beslissen of je de koninklijke weg wil volgen van de normale procedure of de turbo-liquidatie. De eerste route kost je enige maanden en wat centen (bevestiging Kamer van Koophandel/rechtbank, advertentiekosten), de tweede route alleen een formulier 17 voor de Kamer van Koophandel. Een turbo-liquidatie is dus een stuk sneller en goedkoper. Echter, bij een turbo-liquidatie laat je de buitenwereld niet zien wat je precies doet. Indien er later toch nog een schuldeiser aankomt, is het natuurlijk prettiger als je toch die koninklijke weg van de normale procedure had gevolgd. Ten tweede kan je je afvragen in welke gevallen de B.V. echt geen baten meer heeft. Dat het EUR 18.000 startkapitaal ‘er niet meer is’ hoeft niet te betekenen dat de B.V. het nu kwijt zou zijn (vordering op de aandeelhouders?). Formeel kom je niet heel snel bij een ‘gebrek aan baten’. Of je dat praktisch gezien wat kan schelen mag je zelf beslissen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat een 4 jaar oud forum is .... maar onderwerp (stoppen van BV) is relevant. :). Het betreft een BV waarvan ik de (externe) financiering niet rond gekregen heb (zoals zo velen - dat ). Het betreft een ICT concept + ontwikkelde software + content dat zich als merknaam had moeten vestigen in Nederland. Vandaar dat ik een alternatief plan ontwikkeld heb; het wordt als white label aangeboden aan bestaande marktspelers ... en samenwerking wordt gezocht met partijen die tekortkomingen hebben.

Het lijkt allemaal kansrijk .. schulden: beetje belastingdienst, boekhouder en nog wat kleine dingetjes (los van het krediet aan de bank voor 200k en 75k aan mijn management BV) .... deze schulden wil ik betalen ... alleen om nog de huur voor 2 jaar te betalen ...is toch 2500/maand kosten .. voor een kantoor dat ik niet gebruik - dat slaat een te groot gat in mijn begroting ... vandaar dat ik liquidatie overweeg ..

 

vandaar ....

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.