• 0

verkoop van software/ oplossingen

dag mensen,

 

wie kan mij helpen ?? Ik word geconfronteerd met het volgende probleem:

 

ik ben een jonge ondernemer die zich beizg houdt met bedrijfsproces automatisering en tarcht dit te doen door door middel van verkoop van licenties en implemenatie daarvan. Echter het grote probleem is dat de verkoop nog niet wil vlotten aangezien het product heel veel kan maar afhankelijk van het proces dat ingericht dient te worden.

 

;D Wie heeft ervaring op het gebied van software en kan mij tips geven hoe ik mijn commerciele boodschap het beste kan brengen ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

<>

 

Ik zit al weer 12 jaar in de verkoop van crm software en implementatie er van. Wat ik heb ervaren is dat je op een gegeven moment in ieder geval een keuze moet maken tussen verkopen van software en consultant/implementator. Die twee rollen gaan bij mij niet samen.

Afhankelijk welke rol je wilt spelen, is het slim een aanvullende partner te zoek. Een partij die de software kan verkopen en jij er als implementator er achter aan hobbeld of als verkoper waarbij je anderen laat implementeren.

 

Ik ben uiteindelijk met heel veel plezier consultant/implementatie gaan doen en de verkoop van de software aan de wat snellere jongens over gelaten.

 

Als je verkoop wilt gaan doen. Tja, wat dacht je van een verkooptraining. Ik ken verkopers die verkopen zand in de woestijn:-)

 

Ik denk dat dit draadje erg lang zal worden als we alle Do's and Don'ts van verkopen op een rij gaan zetten:-)

 

Maar goed, de eerste Do van mijn kant is, focus op de resultaten die je bij je (toekomstige) klanten met het software kunt realiseren. Praat alleen maar over resultaten, niet over functies, features en wat het allemaal kan.

 

Oftwel:

- het helpt je nieuwe klanten binnen te halen.

- het voorkomt fouten bij dataentry

- klanten kunnen je beter vinden

- je hoeft minder te typen,

- je ziet eindelijk op je scherm wat je nu altijd al had willen zien.

etc. etc.

 

Zoek die unieke kreet wat veel ondernemers aan zal spreken. Niet alleen die slappe kreten zoals je kunt winst maken, of kosten besparen, wees concreet en zo spraakmakend mogelijk. Geen technisch geneuzel. Als je daar in verzand...moet je de rol van consultant op je nemen:-)

 

Nou genoeg van mijn kant:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

niemand koopt een pakket omdat het zo'n mooi softwarepakket is. bedrijven kopen alleen maar iets omdat het hun probleem oplost. hoe het pakket heet en wat het allemaal kan interesseert ze niet.

 

denk dus altijd vanuit de functionele kant en niet vanuit de technische.

 

zoals Perry schrijft, en ik ga al twee keer zo lang mee in de softwarebusiness, is het verkopen van software sec, dus zonder content, consultancy of implementatie, onmogelijk.

 

bestudeer de websites en brochures van je grootste concurrente maar eens, dan kom je wellicht op nieuwe ideeen.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Schrijf het volgende op:

 

  • Waar wil ik naartoe?
  • Wat kan ik?
  • Wat kan ik niet?

 

Alles wat je niet kan moet je aan je eventuele zakenpartner overlaten. Als je die niet hebt dan moet je denken aan uitbesteden.

 

Jongen ondernemers kunnen zicht meestal geen werknemer veroorloven. Daarom moet je denken aan 'het delen van een topverkoper' met andere jonge ondernemers.

 

Verkopen blijft een vak apart. Creatieve mensen zijn meestal enthousiast en emotioneel over hun creaties. Dat heeft een beroepverkoper dus niet. Hij is zakelijk en verkoopt graag; dat is zijn vak.

www.101winkels.nl: GRATIS Pro-webwinkels in het online-winkelcentrum.

www.nationaalwinkelcentrum.nl: Startpagina over online winkelen.

www.edacteur.com: Publiceer GRATIS fotos, tekeningen en verhalen.

Link naar reactie
  • 0

mensen,

 

bedankt voor de reacties.

Samen met een medestudent ben ik dus een bedrijfje in bedrijfsproces automatisering gestart waarbij hij zich bezig houdt met de implementatie en ik met de verkoop/ marketing (heb heao commerciele economie gedaan).

Ik heb in het verleden al eens verkooptrainingen gedaan die mij een stuk op weg hebben geholpen. Het probleem waar ik echter tegen aan loop is dat partijen ons nog niet serieus nemen mede door onze leeftijden en, wat ik heb gemerkt is dat vooral commercieel gerichte personen 0 % krediet

geven. Hoe kan ik hier het beste op in spelen.

 

 

Ik heb inmiddels een tweetal boodschappen op papier gezet een gericht op commmerciele personen waarin de voordelen, rendementen en vooral TIJDSwinst heb verpakt. Daarnaast een gericht op IT personen waarin ik vooral op de processen in ga en hoe het allemaal beter kan en mooier en meer kan worden geautomatiseerd.

Waar ik tegen aanloop is dat IT managers vaak in processen denken en commerciele gerichte personen niet terwijl ik denk dat die uiteindelijk de vinger in de pap hebben bij de uiteindelijke aanschaf van een oplossing.

Wie helpt mij uit de brand :'( :) :) :

Link naar reactie
  • 0

Onze ervaring is dat IT-mensen meestal het meest zwaarwegende advies geven bij inkoop. De huidige generatie IT-managers kijken echter tegenwoordig veelal naar processen, of liever deelprocessen. Voor kleine en middelgrote ondernemingen lijkt de 'bedrijfsbrede' aanpak uit de mode te zijn. Die deelprocessen dienen dan ook in- en uitloopprocedures te bevatten voor vervolgprojecten. Met andere woorden: alle onderdelen van alle bedrijfsprocessen moeten afzonderlijk worden beschreven, raakvlakken moeten worden beschreven als startpunten voor een nieuw proces.

Door deze versnippering zie je ook vaak dat ondersteuners en leveranciers zich vaak in bochten moeten wringen om de verschillende onderdelen met elkaar te laten communiceren.

Voor wat betreft het schrijven van implementatietrajecten zal het er ook niet gemakkelijker op worden. Je klant zal meer op je verhaal letten dan op je leeftijd, dus neem er je tijd voor.

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Probeer een zo concreet mogelijke oplossingen aan te bieden voor uiteraard een bestaand probleem. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling tussen twee software programma's. Tussen Outlook en Exact bijvoorbeeld. Ik noem maar iets. Moet dus wel iets zijn wat veel voorkomt. Of bedenk iets anders concreets dat heel simpel geïmplementeerd kan worden zonder direct met een heel zwaar verhaal aan te hoeven komen. Ik heb ooit wel eens een set report templates gemaakt voor het CRM programma GoldMine. Dat kan een deur opener zijn, om verder in gesprek en in business te komen.

 

Voor de goede orde, die oplossing hoeft nog helemaal niet echt klaar te zijn:-) je moet het wel (snel) kunnen maken uiteraard als het zover is. Gewoon een luchtballon creëren waarmee je respect afdwingt

 

Laten zien wat je kunt zegt meer dan woorden alleen.

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.