• 0

Liquidatie BV

Geachte leden,

 

Ik heb na enig zoekwerk het één en ander gevonden over de wijze van liquideren.

De BV is leeg, geen inventaris en er zijn geen rekeningen meer die betaald dienen te worden.

 

Het enige wat nog rest is een langlopende lening bij een andere BV. Deze lening is destijds afgesloten met een persoonlijke borg. Dit is allemaal geen probleem, na liquidatie van de BV willen mijn vrouw en ik deze netjes privé gaan afbetalen en de schuldeiser gaat hiermee akkoord.

 

Nu zijn de jaarcijfers van 2013 / 2014 ingediend, 2015 word ook nog opgesteld en ingediend. Nu is alleen de vraag:

 

Kunnen we met een turbo liquidatie af en kunnen ik en mijn vrouw de langlopende lening zonder administratieve rompslomp overnemen? Of denk ik hier nu te makkelijk over en is de lange procedure van liquideren noodzakelijk om zo deze lening te kunnen "vereffenen"?

 

Alvast hartelijk dank voor de informatie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ido,

 

Hartelijk dank voor jouw reactie en excuses voor mijn late reactie terug. We hebben inmiddels even moeten wachten op de papieren van de schuldeiser m.b.t. een contractsvername van de geldlening.

 

Nu zitten mijn vrouw en ik met het volgende.

 

We gaan de BV in samenspraak met deze geldschieter liquideren. Nu vragen wij ons af in hoe verre de borgstelling uit de originele geldleningsovereenkomst hierbij van kracht is? Wij hebben destijds dus besproken dat ik privé borg sta voor de geldlening. Echter staat in de originele overeenkomst onder het kopje borgstelling het volgende :

 

‘Het bedrag waarvoor de borg uit hoofde van deze borgstelling kan worden aangesproken, zal nimmer meer bedragen dan € XXXX.’

 

Nu hebben wij een concept contractovername ontvangen waarbij de hoogte van de schuld nog ingevuld dient te worden, en wij vragen dus ons af of dit bedrag nu maximaal het bedrag uit de borgstelling mag zijn? Of is dit alleen in het geval van een faillissement en heeft de schuldeiser dus recht op het volledige geleende deel wanneer we zelf besluiten de BV op te heffen?

 

Alvast hartelijk dank voor de eventuele informatie.

 

Indien meer gegevens benodigd om deze vraag te beantwoorden verneem ik dat uiteraard ook graag!

 

Mvg.

Link naar reactie
  • 0

Nu hebben wij een concept contractovername ontvangen waarbij de hoogte van de schuld nog ingevuld dient te worden, en wij vragen dus ons af of dit bedrag nu maximaal het bedrag uit de borgstelling mag zijn? Of is dit alleen in het geval van een faillissement en heeft de schuldeiser dus recht op het volledige geleende deel wanneer we zelf besluiten de BV op te heffen?

 

 

In jullie geval zou ik zeggen de borgstelling plus een beetje. Het is afhankelijk van de onderhandeling met de schuldeiser.

 

Vanuit schuldeisers optiek: De borgstelling heeft ie en krijgt ie ook bij faillissement, dus geen reden om met minder genoegen te nemen (behoudens het feit dat op voorhand heel duidelijk is dat jullie dat nooit kunnen betalen).

 

Vanuit jullie optiek: Een faillissement kan vervelend zijn, dus wat hebben jullie ervoor over om dit te voorkomen? Dat bedrag tel je op bij de borgstelling.

 

Ik zou beginnen met het bedrag van de borgstelling in te vullen en de reactie af te wachten. Als deze reactie komt, neem je jouw onderhandelingspositie in.

 

Succes, Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.