• 0

VOF - maar geen winstuitkering

Beste leden,

 

Hopelijk kunnen en willen jullie mij wat op weg helpen met de volgende vraag:

 

- Als ondernemer ben ik vennoot in een VOF waar ik ongeveer 90% van mijn uren in stop.

 

- Daarnaast doe ik zelf nog wat coachingswerkzaamheden vanuit een eenmanszaak, waar ik een (laten we zeggen) 7% van mijn tijd in stop.

 

- Tenslotte ben ik ook nog vennoot in een VOF, waar ik inmiddels niet meer doen dan enkele klantcontacten onderhouden (wat belletjes, af en toe een mail). Toen we deze constructie bedachten was het idee dat ik ongeveer 30% van de werkzaamheden zou uitvoeren en dan dus ook een winstaandeel van 30% zou krijgen. Dit jaar realiseerden we ons dat de praktijk anders uit wees waardoor ik heb aangegeven geen winstaandeel meer te hoeven [samenwerking zit in de familiesfeer. Mijn vraag gaat niet om deze 'principiële' kwestie].

Het 'financiële' voordeel wat ik uit mijn minimale werkzaamheden voor deze VOF haal is dat enkele kantoorkosten (internet, telefoon etc.) op naam van de VOF staan terwijl ik ook de 90% van mijn werk voor VOF1 uitvoer en de 7% voor mijn eenmanszaak.

 

Goed en wel: concreet heb ik de volgende vragen:

 

1. Kan ik bij mijn inkomstenbelasting VOF2 buiten beschouwing laten, of op welke manier moet ik aangeven dat ik een winstaandeel van 0% heb?

[En is het dan sowieso handiger om snel de VOF te ontbinden en mijn compagnon dit middels een eenmanszaak verder te laten uitvoeren]

 

2. De huur van mijn kantoor staat op naam van mijn eenmanszaak. Door de marginale werkzaamheden hierin (7%) draai ik met mijn eenmanszaak onderaan de streep verlies. Is dit voor de belastingdienst acceptabel of vinden ze dat ik deze huurkosten dan bijvoorbeeld ten behoeve van VOF2 moet rekenen?

 

3. Kan ik bij mijn eenmanszaak KOR toepassen, ook als ik bij deze onderneming niet aan het urencriterium kom?

 

 

Vriendelijk dank alvast voor uw reacties of adviezen.

 

Geert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Bij een winstaangifte (aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers) integreer je normaal gesproken jaarstukken van alle betrokken ondernemingen.

Vervolgens doe je, bij de bewuste VOF, geen winstaandeel bij jezelf maar alleen jouw aandeel in het kapitaal. Als je echt geen winstaandeel wil dan.

 

De KOR heeft niets met het urencriterium te maken. De KOR geldt per 'BTW ondernemer', dus jouw eenmanszaak (eigenlijk: jouw persoon) staat ook los van de VOF's.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.