• 0

Vraagstuk nieuw op te richten BV

Goedemiddag,

Ik ben samen met 3 medestudenten aan het bekijken wat er bij komt kijken om een onderneming uit de grond te stampen die zich richt op een saas oplossing voor data loss prevention.

We zijn al goed onderweg met ons businessplan, ik ben aan het schrijven aan het management en organisatie gedeelte.

Nou staat er onwijs veel op het internet over, maar waar ik naar op zoek ben ben ik nog niet tegen gekomen, ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Ik zoek eigenlijk een antwoord op het vraagstuk wat er bij komt kijken als je vanuit het niets met zijn vieren een BV opricht.

Naar wat ik begrijp ben je DGA als je 5% of meer van de aandelen bezit, en dient een DGA 44k (uitzonderingen daargelaten) op jaarbasis te verdienen.

We willen met zijn 4'en gelijkwaardig instappen en ieder 25% van de aandelen houden (vooralsnog).

Nu komt de vraag, is er aanvullende regelgeving om van die verplichte 44k per jaar af te komen, maar toch allemaal gelijkwaardig in de organisatie blijft?

Of is het dan toch handiger om 4 aparte BV's onder te brengen bij 1 holding?

Zoals ik het lees, lijkt het mij dat je dan iets makkelijker aan 1 van de criteria kan voldoen om iets minder dan 'verplicht' 44k te moeten verdienen.

Het idee er achter is om bij de opstart nog even om wat kosten te drukken.

Met als bijkomende voordeel dat je iets flexibeler bent als er iemand besluit uit te stappen.

We kiezen graag voor de BV vorm vanwege het imago en vanwege de investeringen (o.a. eigen data centre) i.c.m. de rechtspersoon van een B.V. die we doen bij de opstart.

Het alternatief zou een V.O.F. zijn, deze vorm zou beter passen bij ondernemingen met een winst tot 100k.

Maar dan zijn we wel met ons privé vermogen aansprakelijk.

Ik heb nog geen bericht van onze financiële man over ons geprognosticeerde breakeven point en wanneer we een winst van +- 100k bereiken.

Zodra ik dat heb post ik het direct, het zou mee kunnen wegen.