• 0

Vraagstuk nieuw op te richten BV

Goedemiddag,

Ik ben samen met 3 medestudenten aan het bekijken wat er bij komt kijken om een onderneming uit de grond te stampen die zich richt op een saas oplossing voor data loss prevention.

We zijn al goed onderweg met ons businessplan, ik ben aan het schrijven aan het management en organisatie gedeelte.

Nou staat er onwijs veel op het internet over, maar waar ik naar op zoek ben ben ik nog niet tegen gekomen, ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Ik zoek eigenlijk een antwoord op het vraagstuk wat er bij komt kijken als je vanuit het niets met zijn vieren een BV opricht.

Naar wat ik begrijp ben je DGA als je 5% of meer van de aandelen bezit, en dient een DGA 44k (uitzonderingen daargelaten) op jaarbasis te verdienen.

We willen met zijn 4'en gelijkwaardig instappen en ieder 25% van de aandelen houden (vooralsnog).

Nu komt de vraag, is er aanvullende regelgeving om van die verplichte 44k per jaar af te komen, maar toch allemaal gelijkwaardig in de organisatie blijft?

Of is het dan toch handiger om 4 aparte BV's onder te brengen bij 1 holding?

Zoals ik het lees, lijkt het mij dat je dan iets makkelijker aan 1 van de criteria kan voldoen om iets minder dan 'verplicht' 44k te moeten verdienen.

Het idee er achter is om bij de opstart nog even om wat kosten te drukken.

Met als bijkomende voordeel dat je iets flexibeler bent als er iemand besluit uit te stappen.

We kiezen graag voor de BV vorm vanwege het imago en vanwege de investeringen (o.a. eigen data centre) i.c.m. de rechtspersoon van een B.V. die we doen bij de opstart.

Het alternatief zou een V.O.F. zijn, deze vorm zou beter passen bij ondernemingen met een winst tot 100k.

Maar dan zijn we wel met ons privé vermogen aansprakelijk.

Ik heb nog geen bericht van onze financiële man over ons geprognosticeerde breakeven point en wanneer we een winst van +- 100k bereiken.

Zodra ik dat heb post ik het direct, het zou mee kunnen wegen.

Ik ben enorm in twijfel omdat we met ons idee helemaal nieuw in de Europeesche markt zijn, en hoeveel we over moeten hebben voor het veiligheidsdeken van een BV.

We hebben Digitalguardian (levert dezelfde dienst, alleen dan in Amerika) benadert voor een gesprek hier over, maar ze willen niets over hun ideeën hier over delen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb omschreven, mochten jullie nog aanvullende vragen of ideeën hebben, laat het me weten.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi, je hebt de zoekfunctie al ontdekt? Anders zou ik dat zeker doen.

Vier aparte BV's odnerbrengen onder één holding lijkt me een administratief circus zonder doel. Nuttiger is wellicht om de aandelen van DLP-BV te laten houden door vier persoonlijke holdings. Op die manier kan een van de eigenaren er eventueel uitstappen zodner direct de fiscus op bezoek te krijgen, en kunnen winsten uitgekeerd worden naar de holdings zonder belastingheffing. Daarnaast is het notariaat altijd veel blijer met de oprichting van 5 BV's dan met de oprichting van één BV.

Als de winst er eenvoudigweg niet is om dat salaris uit te betalen, kun je met 90% van de belastinginspecteurs een afspraak maken om een lager salaris uit te betalen. Dat moet dan natuurljik wel ergens op gebaseerd zijn, en investeringen zijn niet altijd een goede reden (een investering kost namelijk wel liquiditeit maar drukt niet (of nauwelijks) de winst).

Als het je puur gaat om 'ik wil zo min mogelijk belasting betalen', dan kan ik je aanraden om tot een winst van zeker 100k per persoon in een VOF te opereren, en misschien afhankelijk van omstandigheden, wel een veelvoud van die winst.

Als je direct 'los gaat' en vier holdigns en een werkmaatschappij opricht, en een jaar later blijkt dat er één partner met slaande deuren is vetrokken en het product slaat niet aan je stopt er maar weer mee, ja, dan was je liever als VOF begonnen, dat was een stuk minder kapitaalintensief.

Als het regenboog en troetelbeer is, en jullie draaien na anderhalf jaar een omzet van 500k en hebben contracten met allerlei beursgenoteerde bedrijven, en je moet dan de boel nog gaan omzetten in een BV-structuur, is dat flink duurder (zowel qua advieskosten als qua belastingen) dan dat je op dag één met de juiste structuur was begonnen.

Kortom, wie de toekomst kan voorspellen mag het zeggen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op wat Marcel al zegt: het hangt af van wat je met je bedrijf wilt. Als je met z'n vieren tot je pensioen je bedrijft wilt runnen, dan maakt het imho weinig uit hoe je dat organiseert kwa BV's en VOFfen. Maar als je je bedrijf na een paar jaar met veel winst wilt verkopen, dan kun je beter alle vier nu gelijk een holding hebben, zodat de opbrengst van de verkoop in je holding komt en niet bij jou privé. Als je na een jaar wilt overgaan naar BV's en holdings, en je bedrijf loopt goed en heeft dus veel waarde, dan krijg je problemen met de fiscus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar