• 0

Staken bedrijf

Hallo

 

Ik ben hier nieuw en hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Mijn vriend heeft noodgedwongen zijn eenmanszaak moeten staken.

De eenmanszaak heeft 14 jaar bestaan.

De uitschrijvingsdatum bij de KVK was 14-05-2014.

Een boekhouder heeft altijd alles voor ons verwerkt. Dit waren de btw aangiftes en ib aangiftes.

Echter krijg ik deze man niet meer te pakken en ben ik op zoek gegaan naar een ander en probeer ik zelf het een en ander.

 

Ik heb al een gesprek gehad met een andere boekhouder.

Deze gaf aan dat er een stakingsbalans opgemaakt moet worden en dat de activa naar Prive moet gaan voor de waarde op het moment van staken. De btw moet dan worden betaald en daarnaast de boekwinst- verlies berekenen. Voordat ik in zee ga met deze man wil ik het eerst zelf proberen.

Nu stond er alleen een bus op de balans. De waarde was op 14-05-2014 denk ik 500 euro.

De boekwaarde was 100 euro. Dat betekent een boekwinst van 400 euro en een btw schuld van 105 euro. Verder was er geen for of andere activa.

De debiteuren/ crediteuren en banksaldo gaan allemaal naar Prive.

 

Tot zover de simpele feiten.

Nu wat vragen:

1. In de ib aangifte wordt gevraagd naar datum staking. Hier vul ik dan 14-05-2014 in.

Dit pakt het programma niet. Hier moet ik 31-12-2014 invullen.

Ik kan alleen 14-05-2014 invullen wanneer ik aangeef dat er sprake is van een gebroken boekjaar.

Moet ik dat dan maar doen?

 

2. Waar de boekhouder naar vroeg is:

- ib aangiftes 2012 en 2013. Dit om aansluiting te zoeken.

Waarom is dit? Aansluiting is er toch al doordat de eindbalans vorig jaar en beginbalans huidig boekjaar hetzelfde zijn?

- exacte datum van staken. ( zie punt 1)

 

3. Welke waardes/ bedragen moeten er in de balans van de aangifte staan.

De activa voor 500 euro of 0 euro ivm staken?

Debiteurensaldo, of kan dit naar 0 ivm staken?

Btw schuld, ev, etc.

 

4. De stakingswinst is 400 euro toch?

Dit vul ik bij bedrag stakingswinst. Moet dit dan ook in de w-v ingevuld worden bij baten?

 

Waarschijnlijk voor een ieder van jullie makkelijk theorie.

Ik hoop dan ook dat ik dit zonder kosten te maken zelf kan oplossen.

 

Groetjes Greta

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een boekhouder heeft altijd alles voor ons verwerkt. Echter krijg ik deze man niet meer te pakken

Ik blijf onder de indruk van de wijze waarop sommige van mijn collega's 'afscheid nemen'. Maar dat terzijde.

 

Ik heb al een gesprek gehad met een andere boekhouder.

[...]

Voordat ik in zee ga met deze man wil ik het eerst zelf proberen.

Het klinkt een beetje als "ik ga naar een winkel om advies in te winnen en daarna bestel ik mn spullen op het internet want dat is goedkoper want die webshop hoeft geen winkelruimte te huren of adviseurs te betalen." Maar nou loop ik al weer van alles in te vullen :-[

 

 

Over de bus: ik adviseer je om die waarde bij de staking een stuk beter te onderbouwen dan "denk ik 500 euro". In het ideale geval is ie inmiddels verkocht, dan heb je een vrij accurate waardebepaling. In een minder ideaal geval kun je ten minste twee advertenties op tweedehand-sites aan de inspecteur laten zien van vergelijkbare modellen, waar je je waardebepaling op gebaseerd hebt.

 

Ik zou, om de stakingswinst/verlies te kunnen bepalen, ook geïnteresserd zijn ind e afloop van de debiteuren- en crediteurenposten. Had aan het einde van 2014 iedereen betaald? Of zitten er een paar hoofdpijndossiers bij? Zoja, dan is een afwaardering van de debiteuren wellicht aan de orde.

 

 

Over de boekhouder: hij kan natuurlijk niet ruiken wat er op de eindbalans 2013 stond, maar dat is wel de beginbalans voor 2014 en die heeft hij dus nodig om de aangifte 2014 op te kunnen stellen. De aangifte 2012 kan nuttig zijn om beter inzicht in de hele situatie te krijgen, ik zou zelf ook blij worden van een gedetailleerde uitdraai van de administratie, maar dat zal lastig gaan als je oude boekhouder met de noorderzon vertrokken is.

 

 

Hoe je een staking verwerkt in een aangifteprogramma verschilt per aangifteprogramma, vaak wordt aangegeven om alles per einddatum op 0 te zetten, aangezien er geen onderneming meer is, kan er ook geen waarde meer zijn. Als je weet welke winst er uit moet rollen, kun je je software daarop controleren.

 

Op basis van wat je vermeld is er inderdaad enkel een stakingswinst van 400 euro.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

Bedankt!

 

Ik heb het idee dat het niet te ingewikkeld hoeft te zijn.

Vandaar....

 

Je legt het duidelijk uit.

Debiteuren, crediteuren zijn allemaal betaald.

Dit heb ik per 14-05 naar Prive geboekt.

Hetzelfde voor het banksaldo.

Nu staat op de eindbalans als activa een bus van 100 euro.

Als passiva staat een ev van 100.

De bus moet nog verwerkt worden. Deze gaat naar Prive voor 500 euro.

Hoe verwerk ik dit nu, de activa moet toch in de ib aangifte op 500 staan zodat de ev op 385 staat en de btw op 105.

 

Ik gebruik het aangifteprogramma van de belasting.

Hier staat dus dat je de stakingsdatum op 31-12 moet zetten.

Wanneer ik een gebroken boekjaar aan vink kan ik wel als datum 14-05 aanhouden.

Wat zou jij doen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, graag gedaan.

 

Denk aub eerst nog even na over de waarde van de bus. Is dat 500,- ex btw en dus 605 incl btw? Of bedoelde je 500 incl btw en dus zo'n 413 ex? Ik ga even uit van 500,- ex.

 

Als er een bus op de balans staat moet boekwaarde 100, die voor 605 naar privé gaat, luidt de journaalpost in de meeste gevallen:

 

bus: 100 (credit)

btw-afdr: 105 (credit)

boekwinst: 400 (credit)

privé-opname: 605 (debet)

 

Als er een administratie is, en je krijgt deze boeking er in, heb je volgens mij een eindbalans met alle posten op nihil.

 

Ik zou als stakingsdatum 31-12-2014 aanhouden, ik denk dat het niet veel uithaalt fiscaal gezien, aangezien de winst hoe dan ook aan 2014 toegerekend moet worden. Eventueel kun je in de toelichting aangeven dat de zaak uitgeschreven is bij de KvK per 14 mei.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

 

Ik heb nog 2 dingen:

 

Bij stakingswinst vul ik 400 euro in.

Verder hoef ik niks te doen over deze winst in de aangifte? De 400 euro staat als winst aangegeven bij baten.

 

Alle posten op de balans vul ik dus 0 in.

Dat klopt dan toch niet?

- ik heb nog een schuld betreft de btw van 105 euro.

- de activa ( waarde bus) staat op 0. Ik lees ook op dit forum dat de waarde wel ingevuld moet worden ( 500) zo weet de belastingdienst voor welke waarde hij naar Prive gaat.

Daar kom ik even niet uit.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.