• 0

holding, meerdere werkmaatschappijen, en verrekening BTW

Hallo,

 

Vorige maand heb ik een holding BV opgezet met daaronder twee werk BV's. Voor alle drie de BV's zijn al wel kosten gemaakt, en de toekomst zullen er ook een aantal zaken aangeschaft worden waar beide werk BV's gebruik van zullen maken. Er zijn nog geen inkomsten gegenereerd, maar wel moet ik voor de twee werk BV's al BTW-aangifte doen over het tweede kwartaal. De holding is niet door de belastingdienst gevraagd om BTW-aangifte te doen.

 

Mijn vragen zijn nu:

- Waar regel ik BTW-teruggaaf voor kosten gemaakt door/voor de holding?

- Hoe schaf ik bedrijfsmiddelen aan welke door beide werk BV's gebruikt gaan worden en hoe kan dat BTW-technisch zo eenvoudig mogelijk ingericht worden?

 

Zoals altijd, hartelijk dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

of een BV btw terug kan vragen op haar oprichtingskosten, is afhankelijk van wat de BV gaat doen. Als het - ik noem maar wat - gaat om een kinderdagverblijf, die verricht btw-vrijgestelde prestaties, en ook op je algemene kosten (je oprichtingskosten bijvoorbeeld) heb je dan geen recht op btw-aftrek.

 

Vraag 1 is dus: wat gaan die drie BV's (elk) doen, en zouden ze daarmee recht hebben op aftrek van voorbelasting?

 

Als ook de holding btw-belaste prestaties gaat verrichten (bijvoorbeeld doordat zij management-activiteiten verricht bij de werkmaatschappijen tegen een vergoeding), is zij ook btw-plichtig. Stuur een brief naar je dichtsbijzijnde belastingkantoor, vertel dat je bent opgericht, wat je RSIN is en wat je gaat doen en vraag om toekenning van een btw-nummer.

 

 

@bedrijfsmiddelen die door twee ondernemingen gebruikt worden:

Optie a: de ene werkmaatschappij schaft het bedrijfsmiddel aan en sluit een zakelijke overeenkomst voor het medegebruik door de andere werkmaatschappij. Dat kan op basis van gebruik per dag, per gebakken stokbrood, als het maar een overeenkomst is die de onderneming ook met een onafhankelijke derde had kunnen afsluiten. De BV's worden namelijk geacht zakelijk met elkaar te handelen (in goed Nederlands het arms-length-principe EN, niet onbelangrijk, het is aan jou om te bewijzen dat je zakelijk hebt gehandeld. Dus zorg voor een goede overeenkomst en voor enig bewijsmateriaal dat die overeenkomst zakelijk is.

 

Optie b: de holding schaft het bedrijfsmiddel aan en berekent aan beide werkmaatschappijen een vergoeding voor het gebruik. Alles wat ik hierboven schreef is van toepassing.

 

optie c: een brievenbusfirma op de kaaiman-eilanden schaft de machine aan. Maar ja, dan staat 'ie daar.

 

 

@btw-technisch eenvoudig: aangezien er zeer waarschijnlijk toch factuurstromen op gang zullen komen voor een management-fee, denk ik dat je die facturen voor machine-gebruik er nog wel bij kan hebben.

Maar je zou kunnen overwegen om twee of drie BV's in een fiscale eenheid voor de omzetbelasting te plaatsen. Btw-technisch is het dan één onderneming, je doet één aangifte en berekent onderling geen btw. Oh, én elke onderneming is aansprakelijk voor de btw-schulden van alle ondernemingen in de fiscale eenheid.

Ik heb hier geen praktijk-ervaring mee, misschien dat ik er daarom niet zo dol-enthousiast over ben, mijn persoonlijke indruk is dat het er eerder ingewikkelder dan eenvoudiger van wordt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.