• 0

Naai de concurrent (Nils de Witte)

Wat zijn Nederlandse ondernemers toch brave lieden. In Sprout nummer 1 staat een leuk artikel over Calimeromarketing. 7 tips voor marketing met een klein budget. Het artikel is deels serieus en deels gekscherend bedoeld.

 

Tip 7: als al het andere niet werkt, wees dan ondeugend en maak je concurrenten zwart. Roddel over een mogelijk faillissement en klaag op fora over kwaliteit en betrouwbaarheid. So far so good. Hele normale tips, die in de Angelsaksische wereld dagelijks ter harte genomen worden. Daar is het naaien van de concurrentie de gewoonste zaak van de wereld. Edoch, niet in ons fijne kikkerlandje.

 

Even een stapje terug. Wij (NeBIB) helpen jaarlijks vele honderden nieuwe innovatieve bedrijven bij de start en het vinden van coaches en investeerders. De meest hartstochtelijke ondernemers zijn ook te vinden op Higherlevel.nl, het forum van Spout. Wat mij opvalt aan die ondernemers is dat ze zo aardig zijn voor elkaar. Ze willen graag vooruitkomen door hard te werken en klanten blij te maken. Ook de investeerders in die sector zijn uitzonderlijk vriendelijk. ‘Samen Werken’ is het motto.

Een uiting van dit diepgewortelde fenomeen, is de geweldige opwinding die ontstond over tip 7 in het artikel over Calimeromarketing.

 

Dat doe je toch niet! Schandalig! Onbegrijpelijk! Ik zeg mijn abonnement op! Op het forum zijn wel 16 pagina’s afkeer over de gesuggereerde werkwijze te lezen. En dat terwijl de tip vooral gekscherend bedoeld was.

 

Geweldig allemaal. Ik moet er erg om lachen. Het toont aan wat een gepassioneerde watjes de Nieuwe Innovatieve Ondernemers eigenlijk zijn. Daarom alleen al zijn al die pogingen om ‘successen’ uit het buitenland te importeren (Twinning en het Innovatieplatform) gedoemd te mislukken.

 

Nederlandse ondernemers zitten net even anders in elkaar. Die originele werkwijze spreekt mij bijzonder aan. Het is deze unieke eigenschap die ons het concurrentiele voordeel kan bieden op het Internationale strijdtoneel. Nederlandse ondernemers als internationale netwerkbouwers. Niks kenniseconomie. Netwerkeconomie!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Beste Niels, ik denk dat je meerdere zaken door elkaar haalt. Een onderneming runnen doe je niet vanuit je ivoren toren, maar je moet je mensen kennen in het circuit. De felbegeerde, doch weinig bezeten, eigenschappen zijn wat topondernemers tot de top laten behoren. De eigenschappen? Charme en flair. En laat roddelen daar nu net niet bijpassen. Ook niet naar (potentiele) klanten toe.

 

Met vriendelijke groet,

 

DrSok

 

Beste Dr Sok,

 

Heeft u mijn column wel gelezen? De inhoud gaat (anders dan de titel doet vermoeden) over het feit dat nederlandse ondernemers zo "aardig" zijn en dat dat goed is.

 

Vriendelijke groeten,

 

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.