Je hebt ondernemers en je hebt ondernemers.
Graag zou ik iets recht willen zetten. Klanten blijmaken is in de, op diensten, gebaseerde huidige economie een van de sleutelfactoren tot succes. Laat het achterwege en de klant weet zijn heil wel ergens anders te vinden. Hard werken is daarvoor absoluut een vereiste. Tachtig procent van je klanten is makkelijk te bedienen, 15% vergt veel onderhoud en 5% zijn onmogelijk in de omgang. En juist voor de twee laatstgenoemden ben je waarschijnlijk 80% van je tijd kwijt. Nu!
Ondernemers verlenen elkaar diensten en gunsten, dat is een feit. De (sub)topondernemers in Amsterdam (en dan spreek ik m.n. over de horeca) zaten dertig jaar geleden in hetzelfde schuitje: begin twintigers met een onophoudelijke drang tot ondernemen, elkaar kennende van het Amsterdamse 'netwerkje', feitelijk niets meer ons-kent-ons onder jongeren. In de loop der jaren ontstaan er banden, vriendschappen, die ook vergaan, intrigues en steekspelletjes zijn dan niet van de lucht. En zo krijg je al gauw een groep bevriende ondernemers die de tand des tijds hebben doorstaan en samen, bij wijze van spreke, de dienst uitmaken.
Beste Niels, ik denk dat je meerdere zaken door elkaar haalt. Een onderneming runnen doe je niet vanuit je ivoren toren, maar je moet je mensen kennen in het circuit. De felbegeerde, doch weinig bezeten, eigenschappen zijn wat topondernemers tot de top laten behoren. De eigenschappen? Charme en flair. En laat roddelen daar nu net niet bijpassen. Ook niet naar (potentiele) klanten toe.
Met vriendelijke groet,
DrSok