• 0

Invoerrecht en BTW op producten uit china

Beste higherlevel gebruikers,

 

Ik lees nu ongeveer een jaartje af en toe mee maar vandaag zit ik zelf met een vraagje.

 

Ik ben op dit moment een derde jaars HBO student die naast zijn studie wat bij wil verdienen. Ik ben redelijk goed in design en editing en ben geïnteresseerd in technologie en de manier waarop dingen in elkaar zitten en werken.

 

Op dat moment ben ik een kleine iPhone reparatie zaak begonnen. Ik importeer onderdelen uit china (meestal voor tussen de 150 en 250 euro per keer) en wanneer mensen een afspraak maken op mijn site komen ze de telefoon afleveren waarna ik die binnen een paar uur repareer. Dit doe ik op dit moment vanuit mijn studentenkamer omdat ik een gunstige ligging heb midden in de stad. De onderdelen zijn overigens niet te onderscheiden van echt. In mijn buurt zitten veel kleine zaakjes die troep verkopen en ik probeer me hiermee te onderscheiden van de rest.

 

Nu is mijn vraag: Hoe verreken ik de belasting? Ik heb nu 2 maal een grote bestelling gedaan maar sinds kort pas een KVK en BTW nummer genomen. Is het de bedoeling dat ik de belasting die ik via de douane betaal vervolgens terug ga vragen bij de belastingdienst?

 

Nog een extra vraagje: In het verleden heb ik webdesign diensten verleend aan klanten. Zolang ik toen onder de 10 000 euro per jaar bleef verdienen hoefde ik toen geen belasting te betalen omdat ik onder de kleinen ondernemers regeling viel. Is er iets soortgelijks wanneer men producten importeert en electronica repareert?

 

Ik heb eerst de belastingdienst website erbij gepakt, maar dit viel me vies tegen. Vervolgens ben ik hier wat gaan zoeken en kwam ik uit op:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=56522;start=msg519282#msg519282

 

Wat ik hieruit concludeer, is al de facturen bewaren en bij de aangifte de BTW invoeren als voorbelasting? Is dit hetzelfde bij leveranciers binnen europa? (Als er haast bij is bestel ik producten uit the UK)

 

Hiernaast kwam ik deze post tegen:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=53161;start=msg494084#msg494084

 

Kan iemand mij toevallig linken aan die vrijstellingen tot 150 euro? In dit geval kan ik namelijk ook gewoon kleinere orders verzenden.

 

Hartelijk dank voor het lezen van mijn post. Ik wacht de reacties af.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb nu 2 maal een grote bestelling gedaan maar sinds kort pas een KVK en BTW nummer genomen. Is het de bedoeling dat ik de belasting die ik via de douane betaal vervolgens terug ga vragen bij de belastingdienst?

 

Niet helemaal. Invoerrechten zijn een kostprijsverhogende belasting (die krijg je niet terug), BTW bij invoer kun je verrekenen als voorbelasting.

 

Kan iemand mij toevallig linken aan die vrijstellingen tot 150 euro? In dit geval kan ik namelijk ook gewoon kleinere orders verzenden.

 

Hier dus.

Hoezo kleinere orders verzenden? Dit gaat over goederen die naar jou verzonden worden (van buiten de EU).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.