• 0

Startende zzp'er (vragen parkeerkosten + 1ste boekjaar)

Beste,

 

Ik ben sinds kort zzp’er en doe de boekhouding samen met mijn zoon, nu lopen we echter nog wel eens tegen wat zaken aan. Vaak vinden we het antwoord wel met een google zoekactie (waarbij we vaak op dit forum uitkwamen) maar er zijn nog een paar zaken waar we tot op heden nog niet helemaal uit zijn gekomen. Mede doordat we vaak op dit forum terechtkwamen heb ik mij hier aangemeld in de hoop dat jullie ons zouden kunnen helpen.

 

Situatie:

Ik ben zzp’er en daarmee ondernemer voor de IB en de BTW/omzetbelasting. Ik werk voornamelijk als onderaannemer en verleg zodoende mijn btw (factuur btw verlegd). Momenteel gebruik ik mijn privé auto zakelijk, ik houd nu nog netjes handmatig een kilometeradministratie bij voor de kilometervergoeding a €0,19 per kilometer. Ik ben wel van plan een auto te kopen en deze op naam van de zaak te zetten, gezien ik minder dan 500 km privé rijd. Echter voor nu dus nog even de privé auto als zakelijk.

 

Tijdens mijn werk maak ik veel parkeerkosten die ik op de factuur zet echter ben ik er niet van overtuigd dat ik dit goed doe. Momenteel zet ik het volledige bedrag aan parkeerkosten op de factuur. Volgens mijn berekeningen kom ik niet boven de 1,5% cataloguswaarde uit mbt de btw van de autokosten(benzine). (Op het moment dat ik dit schrijf bedenk ik me dat ik vergeten ben de 1,5% door 3 te delen aangezien ik maar voor 4 maanden gebruik maak van de auto, dan kom ik denk ik toch wel boven de grens uit en kan ik dus gewoon vorderen)

 

Hierover heb ik dus een paar vragen:

1. Kan ik de privé auto buiten de BTW/omzetbelasting laten (dus dat ik geen btw vorder over de autokosten omdat deze onder de 1,5% grens liggen) ook al heb ik hem voor de IB wel als zijnde privé auto die ik zakelijk gebruik? (Want anders kost het toch alleen maar geld? Waarschijnlijk in mijn geval dus toch niet vanwege een fout in de berekening. Maar ik ben alsnog benieuwd of dat zou kunnen, want nu heb ik een goedkope auto met een lage cataloguswaarde maar in het geval dat niet zo zou zijn ben ik toch nieuwsgierig) Ik zou zelf zeggen dat dat moet kunnen als je geen btw vordert over de autokosten.

 

2. Vraag komt te vervallen, ik ben erachter gekomen dat er geen BTW op parkeerkosten zit over het algemeen. Ik parkeer enkel op straat dus dat is dan zoals ik begrepen heb al gemeentebelasting op zich?

 

3. Worden deze aan mij betaalde parkeerkosten als omzet gezien? Ik denk van wel, en dus moet ik er belasting over betalen?

 

4. Als ik de parkeerkosten op de factuur zet mag ik deze later als ik in mijn toekomstige zakelijke auto rijd ook opvoeren als kosten? Ik zie zelf niet waarom dat niet zou mogen, maar ik lees hier en daar dat het omzet OF kosten zijn. Maar als ik in mijn kostprijs de parkeerkosten zou doorberekenen zou ik het alsnog als kosten kunnen opvoeren en komt het in principe op hetzelfde neer.

 

Ook had ik nog een vraagje over wat handig is mbt het boekjaar, langer of korter dan 1 jaar? Nu heb ik de afgelopen week investeringen gedaan maar die komen niet boven de €2300,- uit voor de kleinschaligheidsaftrek. Echter zit ik volgend jaar(en binnen een jaar gelet op de investeringen) wel boven boven de €2300,-.

 

5. Stel ik ga voor een kort boekjaar van 4 maanden, zou ik de investeringen die ik in dat boekjaar heb gedaan nog kunnen gebruiken van de kleinschaligheidsaftrek van volgend boekjaar(omdat de investeringen wel binnen 1 jaar zijn gemaakt)? Zo niet, zou dat wel kunnen als ik voor een boekjaar van 1 jaar en 4 maanden ga? En zitten er nog haken en ogen aan het een of het ander?

 

Ik hoop voldoende duidelijk te zijn geweest, als er nog vragen of opmerkingen zijn licht ik ze graag toe voor zover ik dat kan.

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

Zoals te zien is heb ik zelf al een beetje nagedacht en ook deels antwoorden achter de vragen gezet, ben benieuwd of deze overeen komen met jullie antwoorden.

 

EDIT: Vraag 2 verwijderd, deze is niet meer van toepassing aangezien in erachter ben dat er geen btw op de parkeerkosten zit.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

kilometervergoeding a €0,19 per kilometer. [...] Echter voor nu dus nog even de privé auto als zakelijk. [...] Tijdens mijn werk maak ik veel parkeerkosten die ik op de factuur zet

Op welke factuur? Van je klanten? Je mag natuurlijk van alles op die factuur zetten. Dat is dan simpelweg omzet. Al weet ik niet of ik parkeerkosten zo specifiek erop zou zetten. Het voelt wat klantonvriendelijk aan. Verwerk het liever in je gewone prijs of onder de noemer 'voorrijkosten' ofzo. Over deze omzet zal waarschijnlijk het reguliere btw-tarief van toepassing zijn.

 

Maar de parkeerkosten die jij zelf voor je kiezen krijgt, zijn uiteraard geen kosten voor de onderneming. Het gaat hier immers om een privé-auto. De regeling is namelijk nogal simpel: je mag 19 cent per kilometer van de kosten aftrekken, maar alle verdere kosten komen dan uiteraard wel voor rekening van privé (parkeerkosten, boetes, onderhoud, benzine, belasting, etc).

 

1,5% cataloguswaarde uit mbt de btw van de autokosten(benzine+parkeer).

Met die 1,5% heb je volgens mij helemaal niet te maken, zo lang de auto geen onderdeel uitmaakt van je ondernemingsvermogen voor de omzetbelasting. De auto is privé, dus je moet helemaal niets van de autokosten in de zaak laten vallen, en dus ook geen btw over autokosten terugvragen of bijtellen.

 

Maar bij aanschaf van een nieuwe auto kan soms ook zo zijn dat de auto géén keuzevermogen is (voor de inkomstenbelasting) vanwege de hoeveelheid zakelijke kilometers, en dan is het weer totaal anders. Bovendien mag je voor de omzetbelasting soms weer een andere keus maken dan voor de inkomstenbelasting.

 

Autokosten zijn een lastig onderwerp in de fiscaliteit. Hier wat verplichte kost:

http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Autokosten

 

5. Stel ik ga voor een kort boekjaar van 4 maanden, zou ik de investeringen die ik in dat boekjaar heb gedaan nog kunnen gebruiken van de kleinschaligheidsaftrek van volgend boekjaar(omdat de investeringen wel binnen 1 jaar zijn gemaakt)? Zo niet, zou dat wel kunnen als ik voor een boekjaar van 1 jaar en 4 maanden ga? En zitten er nog haken en ogen aan het een of het ander?

Volgens mij kun je niet zelf uitmaken of je "voor een verlengd boekjaar gaat", althans niet voor de fiscus. Als eenmanszaak doe je gewoon aangifte over het kalenderjaar (1 jan t/m 31 dec). Verder wordt er gewoon gekeken naar de investeringen in dát kalenderjaar. Dus als je boven de grens van de KIA wilt uitkomen, zul je dat voor het einde van het kalenderjaar moeten bewerkstelligen. In plaats van slim proberen te doen door het fiscale boekjaar te herdefiniëren, zul je dus moeten schuiven met investeringen in de tijd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Die 0,19 cent per kilometer zet ik niet op de factuur maar die trek ik aan het eind van het jaar van mijn winst af. De parkeerkosten heb ik overlegd met mijn huidige opdrachtgever (aannemer) en die heeft dat zelf zo voorgesteld. Deze parkeerkosten maak ik ook puur zakelijk, ik werk op locatie. Als ik niet zou werken zou ik geen parkeerkosten maken.

 

Dat ik op dit moment geen autokosten kan hebben omdat ik mijn privé auto zakelijk gebruik begrijp ik. Die zou ik dan ook geheel wegboeken aan het eind van het jaar. Maar wat als ik straks een zakelijke auto heb, kan ik de parkeerkosten dan zowel op de factuur als omzet en in mijn administratie als kosten boeken? Afgaande van jouw antwoord dat je alles op je factuur kunt zetten neem ik aan van wel.

 

De IB en de omzetbelasting werken toch afzonderlijk van elkaar? IB privé is geen kosten maar wel 19 cent per zakelijke kilometer en omzetbelasting privé is alle btw van autokosten vorderen met correctie van 1,5% cataloguswaarde? Zo begrijp ik het in ieder geval van de website van de Belastingdienst.

 

Maar hoe zit dat dan met het boekjaar? Voor de duidelijkheid, ik ben begin deze maand begonnen, maar ik wil niet vastzitten aan een gebroken boekjaar. Ik las ergens dat je dan of een verkort of een verlengd boekjaar zou moeten gebruiken. Maar hoe precies begrijp ik nog niet helemaal.

 

Dus boekjaar gewoon op 31 dec laten eindigen en jammer van die investeringen die dan niet kunnen worden meegenomen voor de KIA? Daar was ik al bang voor, maar als het niet anders kan dan is het nou eenmaal zo.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die 0,19 cent per kilometer zet ik niet op de factuur maar die trek ik aan het eind van het jaar van mijn winst af. De parkeerkosten heb ik overlegd met mijn huidige opdrachtgever (aannemer) en die heeft dat zelf zo voorgesteld. Deze parkeerkosten maak ik ook puur zakelijk, ik werk op locatie. Als ik niet zou werken zou ik geen parkeerkosten maken.

Dat laatste lijkt me fiscaal irrelevant bij het gebruikt van een privé-auto. De parkeerkosten die je maakt worden volgens mij geacht te zijn verwerkt in de 19 cent per kilometer.

 

Het in rekening brengen van 'parkeerkosten' aan je klant lijkt me gewoon kunnen. Dat is omzet voor je onderneming en zijn kosten voor je klant. Vervolgens kun je 19 cent per kilometer als kosten opvoeren en belastingvrij aan jezelf (privé) uitkeren. De parkeerkosten betaal je dan privé. Het kan dus zijn dat die belastingvrije vergoeding daarvoor niet voldoende is, maar dat is dan niet anders.

 

Dat ik op dit moment geen autokosten kan hebben omdat ik mijn privé auto zakelijk gebruik begrijp ik. Die zou ik dan ook geheel wegboeken aan het eind van het jaar. Maar wat als ik straks een zakelijke auto heb, kan ik de parkeerkosten dan zowel op de factuur als omzet en in mijn administratie als kosten boeken? Afgaande van jouw antwoord dat je alles op je factuur kunt zetten neem ik aan van wel.

Dat lijkt me inderdaad juist. De belastingvrije vergoeding van 19 cent per kilometer vervalt dan uiteraard wel weer. En als de nieuwe auto ook voor de omzetbelasting ondernemingsvermogen is, mag je ook de btw op alle kosten verrekenen (en moet je voor eventueel privégebruik een btw-bijtelling toepassing).

 

Maar hoe zit dat dan met het boekjaar? Voor de duidelijkheid, ik ben begin deze maand begonnen, maar ik wil niet vastzitten aan een gebroken boekjaar. Ik las ergens dat je dan of een verkort of een verlengd boekjaar zou moeten gebruiken. Maar hoe precies begrijp ik nog niet helemaal.

Je zit ook niet vast aan de gebroken boekjaar. Bij een eenmanszaak zit je vast aan het kalenderjaar. Als je niet op 1 januari bent begonnen, dan heb je feitelijk altijd een verkort boekjaar in het jaar waarin je begint. Laten we zeggen dat je op 1 september 2015 bent begonnen, dan loopt het boekjaar van je onderneming dus van 1 september 2015 t/m 31 december 2015.

 

Een verlengd boekjaar zie je meestal bij bijvoorbeeld startende vennootschappen. Dan heb je een beginjaar van bijvoorbeeld 15 maanden (e.g. begin oktober van huidige kalenderjaar t/m eind december van volgende kalenderjaar), waarna je vervolgens alsnog per kalenderjaar verder gaat. Zo'n verlengd boekjaar wordt ook schriftelijk vastgelegd.

 

Voor een gebroken boekjaar is eigenlijk een verschoven boekjaar en hiervoor kun je kiezen als dat handig is voor de sector waar je in zit. Scholen zullen bijvoorbeeld een gebroken boekjaar van september tot september hanteren. Maar zo'n regeling lijkt me niet op jouw onderneming zinnig of van toepassing. Maar als je het met alle geweld toch wilt, dan moet je hierom verzoeken bij de fiscus. Het boekjaar zelf mag dan overigens nog steeds niet langer zijn dan 12 maanden.

 

Overigens heeft het hanteren van een gebroken boekjaar geen zin als je enige doel is om zo alsnog de KIA te benutten. Zelfs met een gebroken boekjaar zal de belastingdienst namelijk kijken naar de investeringen in het desbetreffende kalenderjaar.

 

Dus boekjaar gewoon op 31 dec laten eindigen en jammer van die investeringen die dan niet kunnen worden meegenomen voor de KIA? Daar was ik al bang voor, maar als het niet anders kan dan is het nou eenmaal zo.

Inderdaad, óf alsnog investeringen doen (> 450 euro) om boven het drempelbedrag (> 2300 euro) van de KIA uit te komen in het lopende boekjaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Moet ik het per se aan mezelf uitkeren of kan ik het ook puur boekhoudtechnisch houden wat betreft de kilometervergoeding.

 

Kilometervergoeding (kostenrekening W&V)

aan bank

 

of

 

Kilometervergoeding (kostenrekening W&V)

aan privé storting

 

Ik weet inderdaad ook dat die 19 cent vervalt in geval van een zakelijke auto, maar in mijn geval ben ik voordeliger uit als ik alle autokosten kan opvoeren.

 

Wat ik raar vind is dat woon-werkverkeer voor de omzetbelasting als privé gezien wordt, komt er dus op neer dat ik de btw straks met 2,7% van de catalogusprijs moet gaan corrigeren.

 

Ok duidelijk, ik wil inderdaad geen gebroken boekjaar dus wordt het inderdaad een verkort boekjaar en dan zonder KIA.

Link naar reactie
  • 1

Moet ik het per se aan mezelf uitkeren of kan ik het ook puur boekhoudtechnisch houden wat betreft de kilometervergoeding.

Mag je helemaal zelf weten. Persoonlijk deed ik dat in het begin op de eerste manier, later op de tweede manier. Same difference. :)

 

Wat ik raar vind is dat woon-werkverkeer voor de omzetbelasting als privé gezien wordt, komt er dus op neer dat ik de btw straks met 2,7% van de catalogusprijs moet gaan corrigeren.

Het is inderdaad zo dat woon-werkverkeer voor de omzetbelasting privé is, maar voor de inkomstenbelasting zakelijk.

 

Maar let goed op! Je gaf aan dat je voor de inkomstenbelasting minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt (woon-werkverkeer dus niet meegeteld) om zo IB-bijtelling te voorkomen. Echter, om dat aan te kunnen tonen zul je een sluitende kilometeradministratie moeten hebben. Maar als je een sluitende kilometeradministratie hebt, kun je niet zonder meer de (2,7%) btw-bijtelling voor de omzetbelasting toepassen! In dat geval betaal je btw over het werkelijke privégebruik (woon-werkverkeer wél meegeteld). De eerste 5 jaar moet je dan ieder jaar btw over 1/5e van de aanschafwaarde plus de privé-btw naar rato bijtellen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Weet je dat zeker? Dat lijkt me wel heel erg vreemd want in mijn geval zou ik dan uitkomen op nagenoeg 100% privégebruik.

 

In alle berekeningen die ik tegenkom gaan ze ervan uit dat het voordeliger is met een kilometeradministratie, dus is het niet zo dat je de kilometeradministratie mag gebruiken voor dit doeleinde?

 

In mijn geval zou het veel voordeliger zijn om die 2,7% te gebruiken.

 

Echter vind ik ook dit zinnetje op de website van de belastingdienst:

 

Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.

 

Ik denk eigenlijk dat ik hieronder val want ik ben klusser en heb geen vast werkadres, mijn werkadressen zijn zoals hierboven vermeld staat eigenlijk altijd bouwplaatsen/adressen van klanten, deze veranderen elk project. Ik werk nu bijvoorbeeld op 4 a 5 locaties per week.

 

In dat geval heb ik ook voor de omzetbelasting heel veel baat bij die kilometeradministratie :) En is de kilometeradministratie inderdaad voordeliger dan het forfait.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.