• 0

in de WW en beginnen ondernemen

Ik heb het volgende 'dilemma':

 

Ik zit momenteel in de WW en ik zou me graag willen inschrijven bij de KVK, maarja dan vervalt ineens je gehele uitkering (toch?).

 

Dus ik zou graag een tussenweg willen doen, dus dat ik bij de WW opgeef dat ik 2 dagen p/week mijn eigen bedrijf doe en nog voor 3 dgn p/wk een uitkering ontvang.

 

En zo wil ik dit daarna uitbouwen naar 3 dagen p/wk dat ik voor mijn eigen bedrijf, daarna 4 en daarna dan helemaal uit de WW en full-time ondernemer zijn.

 

Mijn grote vraag is: Is dit mogelijk en bestaat hier een regeling voor en kan ik hier een gesprek mee over hebben met de KVK?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

SanderX,

 

Hiervoor moet je niet (alleen) naar KvK maar naar UWV. Voor orienterend gesprek over (deeltijd) ondernemen met een uitkering. Je hoeft nog niet te zeggen dat je het daadwerkelijk gaat doen.

 

Afgelopen jaren was het zo dat de voormalige UWV-bedrijven het zeer goed van je vinden om een eigen bedrijf te beginnen. In feite is het een eigen initiatief om weer terug op de arbeidsmarkt te komen, of ruimer: om actief deel uit te maken van de arbeidseconomie (naast als consument). Oplossingen werden gezocht in het de eerste drie maanden niet hoeven te sollicteren om te kunnen bouwen aan je onderneming.

 

Maar ik heb gehoord dat die gedachte tegenwoordig in het nieuwe UWV omgeslagen is in: als je voor jezelf begint ben je niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt dus geen of minder uitkering.

 

Dat kun je in dat orienterend gesprek navragen. Of misschien hebben anderen met dat laatste ervaring.

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een WW uitkering en werk daarnaast als zelfstandige.

 

Je hoeft UWV in principe nergens van op de hoogte te stellen, en je hoeft je ook niet per se bij de KvK in te schrijven. Als je als zelfstandige hebt gewerkt moet je de gewerkte uren achterop je urenbriefje opschrijven. Je sollicitatieplicht blijft (deels).

 

Er is echter 1 belangrijk ding waar je op moet letten - zodra je een X aantal uren als zelfstandige werkt verlies je voor dat deel je werknemerschap, en daarmee het recht op uitkering. Het probleem is dat het UWV daarbij de periode van een week als maatstaf hanteert. Dat houdt in dat als jij in een heel jaar maar 40 uur werkt, en toevallig nog in 1 week ook, je vanaf dat moment je volledige uitkering kwijt bent.

 

Het verlies van je werknemerschap is permanent, dus deze week 20 uur werken betekent dat je vanaf deze week, voor de rest van de duratie van je uitkering, nog maar de helft krijgt.

 

Een kennis van mij heeft dat aan de lijve ondervonden, omdat hij op een gegeven moment een 'goede' week had met 24 uur werk. Vanaf dat moment was hij dus 60% van zijn uitkering kwijt, en sindsdien heeft hij nooit meer zo'n 'goede' week gehad.

 

Als je dus voor bijvoorbeeld 25% je werknemerschap hebt ingeruild voor ondernemerschap dan ben je voor de resterende 75% nog werknemer, en sollicitatieplichtig. Dat houdt dus in dat je, bij een uitkering voor 40 uur, formeel een vaste baan voor meer dan 30 uur mag weigeren zonder consequenties voor je uitkering.

 

Nou, als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel... ;)

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Wou dat ik zo nu en dan eens even in de WW kon:-)

 

Kan me niet schelen wat je gaat doen, maar gebruik die tijd goed, het is een mooie uitgangspositie. Hou het ons op de hoogte, ben je het snelst van die sollicitatie plicht af.

 

Success,

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Gebruik het goed, maar dan ook echt serieus goed. Zo'n kans krijg je maar een paar keer in je leven.

 

Bedenk een goed concept wat bij je past. Kijk dan ook eerst heel goed naar jezelf. Wie ben je? Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Hoe wil je dat je werkplek er straks uit ziet? Wat voor mensen wil je om je heen? Wie ben je graag van dienst en waarmee? etc.. Besteed daar nu voldoende tijd aan, kan het alleen maar slagen.

 

Wat heb je al op een rij gezet?

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Perry - ik ben al bijna een jaarbezig, dus dat zit wel goed.

 

mevenaar - na verloop van tijd ga je een reintegratietraject in. Sinds 1-1-2004 is er de mogelijkheid om dat traject in te vullen middels training en coaching bij STEW. Als je voor de eerste bespreking van dat traject wordt opgeroepen, meldt het dan bij je casemanager en zeg dat je daar graag gebruik van wilt maken. Het is voor de meeste mensen in ieder geval een stuk zinniger dan sollicitatietraining.

 

Het helpt natuurlijk als je aannemelijk kunt maken dat het voor jou zinvol is, nijvoorbeeld door al deels zelfstandig te werken met goede vooruitzichten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit nu in de orientatiefase, ik behoud 3 maanden mijn uitkering zonder sollicitatieplicht, maar ik kan een opdracht gaan doen, wat voor gevolgen heeft dit voor mijn ww uitkering? Er mag in die 3 maanden orientatie namelijk niet gewerkt worden in of aan de eigen onderneming.

 

Ik heb op dit moment een uitkering van 23 uur, als ik voor die 23 uur de status werknemer blijft behouden (dus blijf solliciteren) en ik heb daarnaast 10 uur in mijn eigen onderneming gewerkt wordt ik toch voor 10 uur gekort op mijn uitkering. Dit heeft het uwv mij verteld, het cwi heeft mij verteld dat je een eigen bedrijf naast de status van werkzoekende (in mijn geval voor 23 uur) kan beginnen zonder je uitkering te verliezen. Wat is waar??

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd, je mag inderdaad niet werken aan je eigen zaak in die drie maanden. Krijg je toch een kans om iets te doen, en wil je die niet laten lopen, dan zou er theoretisch niets anders overblijven dan te frauderen.

 

Niet dat ik je dat zou aanraden natuurlijk, maar houdt in ht achterhoofd dat het UWV alleen op basis van vastgelegde zaken kan controleren, dus facturen, overboekingen, gegevens van de balstingdienst, etc. Als daaruit niet blijkt dat je in die drie maanden gewerkt hebt is er niks aan de hand. Nogmaals, theoretisch natuurlijk. ;)

 

Wat die 23 uur betreft - ik weet het niet 100% zeker, dus navragen is een goed idee, maar volgens mij gaat men standaard uit van een 40-urige werkweek, en heb je dus 17 uur marge voor jezelf. Wat een goed idee is, heb ik gemerkt, is om het UWV nog een paar keer te bellen, en het antwoord dat je het vaakst krijgt als 'waar' te bestempelen.

 

Helaas heeft het UWV flink wat mensen in dienst die niet (goed) op de hoogte zijn van de regels, en het aan verschillende mensen vragen levert vaak verschillende antwoorden op.

Link naar reactie
  • 0

je positie is nogal afhankelijk van de gemeente waarin je woont

sommige uwv hebben een pilot waarin je het recht hebt om 6 maanden profe te draaien (dus ook opdrachten mag verwerken) en na die periode wordt je uitkering gecorrigeerd.

Andere gemeenten kennen een zero tolerance beleid. Of je ben werkzoekend of ondernemer. Iets daartussenin bestaat niet.

Wat oppassen is het hokje wat je kunt aankruizen op je werkbriefje met eigenondernemer.

Doe je dat dan betekent dat automatisch heibel. Deze briefje sworden automatisch gescreend en de software reageert op dat hokje.

Kruis je aan freelancer of vul je gewoon het aantal uren in (dat is de beste methode) dan ben je safe

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik was zowiezo van plan om te gaan bellen naar het uwv, maar nu ben ik weer een beetje geholpen. Ik vind het te idoot voor woorden dat er geen duidelijke afspraken bestaan en dat er inderdaad verschillende antwoorden door het cwi en het uwv worden gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Kruis je aan freelancer of vul je gewoon het aantal uren in (dat is de beste methode) dan ben je safe

 

 

 

Als je freelancer aankruist ipv zelfstandig ondernemer verlies je dan niet direct het aantal uren die je zelfstandig gewerkt hebt?? In principe zit er toch geen verschil tussen zelfstandig onderneme en freelancer??

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik aankruis aan dat ik als freelancer 10 uur heb gewerkt, wordt mijn uitkering die week voor 10 uur gekort. Als ik de week daarna niet werk krijg ik weer de volledige uitkering??

Maar kan je hier dan problemen mee krijgen??

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik aankruis aan dat ik als freelancer 10 uur heb gewerkt, wordt mijn uitkering die week voor 10 uur gekort. Als ik de week daarna niet werk krijg ik weer de volledige uitkering??

 

Zoals al eerder gezegd:

 

Het verlies van je werknemerschap is permanent, dus deze week 20 uur werken betekent dat je vanaf deze week, voor de rest van de duratie van je uitkering, nog maar de helft krijgt.
Link naar reactie
  • 0
Dus als ik aankruis aan dat ik als freelancer 10 uur heb gewerkt, wordt mijn uitkering die week voor 10 uur gekort. Als ik de week daarna niet werk krijg ik weer de volledige uitkering??

Maar kan je hier dan problemen mee krijgen??

 

Ja dat vraag ik me ook erg af? Kan ik voor bijv. 5-20 uur freelancen p/week en voor de rest een WW-aanvulling krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een vergelijkbare situatie en krijg binnenkort een klus waarmee ik beduidend meer verdien dan m'n uitkering.

Vraag is, word ik dan eenmalig gekort en ontvang dan één periode geen uitkering, of moet ik die verdienste over een bepaalde periode opeten?

Alvast bedankt voor je reactie,

Nico

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

<>

 

 

Misschien niet helemaal subtiel gezegd, maar:

 

Kun je die klus die je nu hebt niet gebruiken om er een klus bij te krijgen? Krijg je een hoger inkomen en kun je net als ik belasting gaan betalen om de WW in stand te kunnen houden.

 

Plaats in vraag en aanbod eens een oproep voor een klus er bij. Denk dat dit wel kan?

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dus zo dat als ik voor 10 uur werk, ik permanent mijn uitkering voor 10 uur verliest. Maar wat als ik de week daarna 5 uur werk??? Wordt er dan weer 5 uur afgehaald??

Het cwi vertelde mij dat je alleen gekort wordt als je meer dan 10 uur heb gewerkt.

Dus ik werk eerst 10 uur, dan 15 uur, dan 20 uur en dan 23 uur en dan is mijn uitkering op - vervallen dus.

Wie weet hoe dit zit?? Anders toch maar weer even bellen denk ik??

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vraag voordat je begint aan een (freelance) opdracht om een schriftelijke goedkeuring van het UWV. Deze club weet namelijk zelf niet eens wat wel en niet mag met een WW uitkering.

 

Indien je schriftelijk toestemming hebt, kunt jet het best de declaratie op een of twee dagen laten zetten voor een fors uur bedrag. De korting op de WW uitkering gaat per gewerkt uur en niet voor het bedrag dat is verdiend in die tijd. Met 200 euro per uur voor een dag wordt je voor een dag gekort en niet voor de 1.600 euro die binnenkomt. Indien het UWV moelijk doet, verlies je slechts dat aantal uren dat je opgegeven hebt.

 

Nogmaals: Sluit alles volledig kort met het UWV!

 

Twee vrienden (beide in de WW) deden samen een korte klus voor één en hetzelfde bedrijf. Wel vielen ze onder verschillende vestigingen van het UWV. Bij de een was het geen probleem, de ander verliest waarschijnlijk haar recht op WW, of moet zij een proces aanspannen tegen het besluit. Puur willkeur en een interpretatie verschil omdat de wet geen duidelijkheid biedt.

 

Wel bizar:

Als een WW gerechtigde een project kan doen voor een korte periode wordt dit door het UWV sterk ontmoedigd en bemoelijkt.

 

Dat is jammer...

Link naar reactie
  • 0

Het is dus zo dat als ik voor 10 uur werk, ik permanent mijn uitkering voor 10 uur verliest. Maar wat als ik de week daarna 5 uur werk??? Wordt er dan weer 5 uur afgehaald??

 

Nee, die 5 uur valt binnen de eerder vastgestelde 10 uur per week.

 

Het cwi vertelde mij dat je alleen gekort wordt als je meer dan 10 uur heb gewerkt.

 

Zoals eerder gezegd - pin je niet vast op wat het CWI of UWV zegt. Vraag het nog een paar keer en kijk eens wat je te horen krijgt. Uit ervaring kan ik je verzekeren dat minder dan 10 uur wel degelijk gekort wordt.

 

Wie weet hoe dit zit?? Anders toch maar weer even bellen denk ik??

 

Lees de hele draad nog even terug - alle antwoorden staan er in! :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een keer gebeld en het klopt allemaal.

Als ik 2 uur heb gewerkt vervalt voor 2 uur mijn uitkering, werk ik de week daarna weer 2 uur, blijft mijn uitkering hetzelfde. Werk ik een paar weken later 4 uur wordt ik voor 4 uur gekort op mijn uitkering. Totdat er niets meer over is en ik blijvend mijn uitkering kwijt ben. Nou ja goed ik zit nu nog in de orientatiefase dus ik mag niet eens werken, al zou ik het willen.

 

Bedankt voor alle adviezen en meningen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.