• 0

Importeren vraag

Hallo Allemaal,

 

Ik heb een container goederen uit China gekocht, mijn Duitse klant wilt zelf de goederen in Hamburg inklaren. Weet iemand hoe ik met de documenten moet doen? The consignee op alle documenten is mijn bedrijf. Ik wil natuurlijk de naam van de leverancier niet aan de klant geven.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan alleen je transporteur in China regelen door een document-swap, waarmee jij direct na uitklaren weer de verzender wordt naar je klant via Hamburg. Er zijn hier goede transporteur-adviseurs die dat kunnen regelen. Maar het kan dus alleen als je FOB in China laat leveren door je eigen leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Dat is de praktische kant en daar hoef je zelf niks aan te doen. Bezint echter voor je begint. Jij bent en blijft importeur en verantwoordelijk voor de kwaliteit en inhoud van de levering. Als je zelf de goederen dus helemaal niet te zien krijgt, kun je de transporteur ook verzoeken (in China) een inspectie te doen qua geleverde aantallen en evt. zelfs of de goederen ook aan jouw eisen voldoen. Dat moet dan echter al direct (en vóór de swap) gebeuren, als de goederen door de transporteur worden ontvangen. Deze procedure kost je een beetje meer aan vrachtkosten, maar is zeker aan te raden. Laat de transporteur de inspectie op papier rapporteren, zonder dat de naam van de leverancier op het rapport vermeld staat, maar b.v. wel jouw eigen referentie. Dat rapport kun je dan ook meteen doorsturen naar je klant, zodat je aantoont dat je gaat leveren conform de bestelling. Als je het niet doet neemt de klant de zaken in ontvangst en kan er (theoretisch) mee doen wat hij wil en b.v. de zending fysiek verwisselen met een eerdere partij afgekeurde (identieke) zaken. Pas dus gewoon goed op wat je doet en laat je goed adviseren door een gedegen transporteur.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een slecht idee. Want wat als je leverancier documenten in de cartons steekt of zijn naam op de cartons zet. Het is geweten dat Chinese producenten dit doen. Als ze jou kunnen uitschakelen zullen ze daar geen moment over twijfelen.

 

Het is toch wat he, Chinese bedrijven die hun naam op cartons hebben laten zetten, die je "uitschakelen" zonden genade.

 

Denk echt dat 99% wel wat beters te doen heeft dan hierover na te denken, en wel als laatste "redmiddel" zijn klanten willens en wetens een kopje kleiner maakt.

Link naar reactie
  • 0

Soms is er wel wat meer in mogelijk door wat te bellen met die en gene. Soms kunnen documenten ook nog omgezet worden.

 

Onder welke incoterm heb je ingekocht? Waar je ook nog op moet letten is dat je verantwoordelijk bent als importeur. Klaart jouw klant onder de verkeerde HS Code in dan kan dit gevolgen hebben.

 

Het beste is om voor af de incoterms en condities goed te bespreken met je klant en leverancier.

 

En de vrees dat je leverancier jouw klant benaderd zou ik niet zo hebben, als je klant zelf deze handelingen wou hadden ze zelf wel ingekocht.

Een expediteur die je helpt, Import, Export, lucht, zee of weg. Explect helpt je verder!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.