• 0

Gevolgen fiscus bij te lage waardering bij de verkoop van een BV

De situatie is als volgt, sinds 10 jaar hebben mijn compagnon en ik (50/50) een BV in ICT apparatuur.

Nu willen wij het bedrijf verkopen aan de zoon van mijn compagnon.

 

Wat zijn de (mogelijke) financiële gevolgen aangaande de fiscus indien wij het bedrijf tegen een te laag bedrag t.o.v. de boekwaarde verkopen?

 

Ik lees veel over een mogelijke aanslag van 25% over het verschil in box 2, maar hoe zeker is dat en wat zijn de mogelijke gevolgen voor mijn compagnon?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als aandelen in een BV tegen een te laag bedrag overgedragen worden dan kan je inderdaad tegen onder andere dividendbelasting en schenkbelasting aanlopen. Een wijziging in aandelenbelang zal de belastingdienst hoogstwaarschijnlijk niet ongemerkt voorbij gaan, dus er is een reële kans dat zij dan ook controleren of aandelen tegen een zakelijke prijs zijn overgedragen. Dit is een reële prijs die een derde voor de aandelen zal geven. Deze zal hoogstwaarschijnlijk afwijken van de boekwaarde.

 

Ik weet niet hoe groot de omvang van de BV is. Bij grotere BV's vindt namelijk vaak een aandelenwaardering plaats alvorens verkoop van aandelen plaats te laten vinden. Bij kleinere BV's kan waardering vaak op een praktische manier plaats vinden door boekhouder of accountant, door te kijken of er meer of minder waardes aanwezig zijn in balans en winst- en verliesrekening.

 

Ik zou daarom bij voorkeur een overdracht van aandelen tegen reële waarde plaats laten vinden. Als bedragen dan niet betaald kunnen worden zouden deze bedragen schuldig gebleven kunnen worden met een leningsovereenkomst. Vervolgens kan in de toekomst bekeken worden of bedragen geschonken worden tot aan belastingvrije te schenken bedrag. Een andere optie is gebruik maken van de bedrijfsopvolgingsfaciliteit. Dan kan de onderneming fiscaal gunstig overgedragen worden. Hier zitten echter wel wat haken en ogen aan.

 

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.