• 0

Margeregeling vraag

ik heb al even lopen zoeken via google maar kom er niet precies uit hoe ik de margeregeling goed kan toepassen. dus zou graag even willen horen of ik het goed doe op de volgende manier.

 

voorbeeld 1:

cnc portaalfrees vanuit china gekocht waarbij een verleggingsregeling van de btw (bij invoer) van toepassing was

inkoopsprijs (zonder btw) 1200 euro vervolgens 2 jaar gebruikt om onderdelen voor mijn hoofdactiviteit te maken.

nu wil ik deze gebruikte portaalfrees verkopen voor 1000 euro, kan dit met de margeregeling en klopt het dan dat er geen btw hoeft worden afgedragen?

moet ik een apart bestand bijhouden waar ik de inkoop en verkoop bedragen in vermeld?

 

Voorbeeld 2:

gebruikte machine (past in hoofdactiviteit van mijn bedrijf) gekocht voor 750 euro (geen btw van particulier)

in 3 delen verkocht

1 deel 250 euro

1 deel 100 euro

1 deel 650 euro

totaal 250 euro winst, dus over 250 euro 21% btw betalen = 52,5 euro btw afdragen

op de verkoopfacturen vermeld ik dan "bijzondere regeling - gebruikte goederen"

 

graag hoor ik of het op deze manier goed zou gaan of dat het toch nog anders moet :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1:De margeregeling geldt voor goederen waarin je handelt. Dus niet voor goederen die je inkoopt om zelf te gebruiken. In dat geval ben je bij verkoop gewoon btw verschuldigd indien je die bij de aanschaf als voorbelasting mee hebt genomen. Uit jouw tekst begrijp ik dat dat het geval is. Je hebt namelijk de btw betaald en vervolgens als voorbelasting weer afgetrokken. Tenminste zo had je het aan moeten geven. Daarom was de margeregeling hier ook niet geldig geweest als het wel goederen waren waarin je handelt. Het zijn geen inkopen zonder btw.

 

2:mij is niet duidelijk of je deze machine hebt ingekocht als handel of in eerste instantie voor eigen gebruik. Indien de margeregeling terecht is bereken je de btw verkeerd. 250×21/121=43,38.

 

Link naar reactie
  • 0

bij voorbeeld 1 is de btw bij invoer verlegd, dus hoeft niet worden betaald aan de douane.

vervolgens wel opgegeven bij de kwartaalaangifte omzetbelasting bij "4a Leveringen uit landen buiten de EU (invoer)" als te betalen

en daarna hetzelfde bedrag gelijk weer als voorbelasting eraf.

 

de machine bij voorbeeld 2 is ingekocht als handel om weer door te verkopen in onderdelen.

Link naar reactie
  • 0

Als aanvulling op de (uiteraard uitstekende!) reactie van Anouk een kleine aanvulling:

 

De margeregeling geldt dus alleen voor "handelaren". Mocht je dus bijvoorbeeld een handelaar in 'portaalfrezen' zijn (wat dat nou precies mag zijn...) en je koopt portaalfrezen in van particulieren, dan kan je de margeregeling toepassen.

 

En toch kan de margeregeling ook gelden voor gebruikte bedrijfsmiddelen (dat is dus wanneer je de bewuste portaalfrees koopt om eerst zelf te gebruiken!), namelijk wanneer op het moment van aankoop van de portaalfrees al de bedoeling was om deze, na gebruik als bedrijfsmiddel, weer door te verkopen en dat het handelen in portaalfrezen een voor jou normale bedrijfsuitoefening is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.