Ik heb een vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Mijn compagnon en ik willen graag een handelsonderneming overnemen, dit is een vof van een echtpaar. Zij willen ivm leeftijd verkopen.
Nu willen mijn compagnon en ik liever een BV oprichten. We hebben dan wel allebei 50% van de aandelen maar keren dan niet evenveel salaris uit omdat we niet evenveel uren in het bedrijf kunnen steken.
Ons plan is de voorraad over te nemen (uiteraard nadat we hier heel zorgvuldig door heen zijn gelopen) van ongeveer 200k, een klein beetje inventaris van 5k en goodwill (nog nader te bepalen).
De beginbalans wordt dan als volgt:
ACTIVA 1 januari 2016 PASSIVA 1 januari 2016
€ € € €
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Goodwill 100.000 Kapitaal -
Achtergestelde lening 100.000
Materiële vaste activa 100.000
Inventaris 2.500
Computers 2.500
5.000 LANGLOPEND VREEMD VERMOGEN
Lening bank 205.000
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden 200.000 KORTLOPENDE SCHULDEN
Crediteuren -
Vorderingen Rekening courant -
Handelsdebiteuren - Omzetbelasting -
Waarborg - -
-
Liquide middelen -
305.000
305.000
We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen.
Nu mijn vragen:
- de vof blijft in deze constructie voortbestaan (hierin zit een bedrijfspand met hypotheek wat wij niet willen overnemen bijvoorbeeld) maar hoe gaat het dan met de handelsnaam? Kunnen wij deze gaan gebruiken voor de BV?
- hoe gaat het met het personeel? Het echtpaar wil graag dat wij dit personeel overnemen, hier staan we ook voor open. Moeten wij het personeel een nieuw contract aanbieden in de BV?
- hoe gaat het met de debiteuren en crediteuren? Moet je deze vanaf de overname data in de VOF laten zitten?
- waarschijnlijk willen we de expertise van het echtpaar nog een paar keer inhuren. Kunnen zij dan factureren vanuit de VOF?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sterre2
Sterre2
Goedenavond,
Ik heb een vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Mijn compagnon en ik willen graag een handelsonderneming overnemen, dit is een vof van een echtpaar. Zij willen ivm leeftijd verkopen.
Nu willen mijn compagnon en ik liever een BV oprichten. We hebben dan wel allebei 50% van de aandelen maar keren dan niet evenveel salaris uit omdat we niet evenveel uren in het bedrijf kunnen steken.
Ons plan is de voorraad over te nemen (uiteraard nadat we hier heel zorgvuldig door heen zijn gelopen) van ongeveer 200k, een klein beetje inventaris van 5k en goodwill (nog nader te bepalen).
De beginbalans wordt dan als volgt:
ACTIVA 1 januari 2016 PASSIVA 1 januari 2016
€ € € €
Immateriële vaste activa Eigen vermogen
Goodwill 100.000 Kapitaal -
Achtergestelde lening 100.000
Materiële vaste activa 100.000
Inventaris 2.500
Computers 2.500
5.000 LANGLOPEND VREEMD VERMOGEN
Lening bank 205.000
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden 200.000 KORTLOPENDE SCHULDEN
Crediteuren -
Vorderingen Rekening courant -
Handelsdebiteuren - Omzetbelasting -
Waarborg - -
-
Liquide middelen -
305.000
305.000
We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen.
Nu mijn vragen:
- de vof blijft in deze constructie voortbestaan (hierin zit een bedrijfspand met hypotheek wat wij niet willen overnemen bijvoorbeeld) maar hoe gaat het dan met de handelsnaam? Kunnen wij deze gaan gebruiken voor de BV?
- hoe gaat het met het personeel? Het echtpaar wil graag dat wij dit personeel overnemen, hier staan we ook voor open. Moeten wij het personeel een nieuw contract aanbieden in de BV?
- hoe gaat het met de debiteuren en crediteuren? Moet je deze vanaf de overname data in de VOF laten zitten?
- waarschijnlijk willen we de expertise van het echtpaar nog een paar keer inhuren. Kunnen zij dan factureren vanuit de VOF?
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51496-vof-overnemen-en-een-bv-van-maken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
27 antwoorden op deze vraag