• 0

VOF overnemen en een BV van maken

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Mijn compagnon en ik willen graag een handelsonderneming overnemen, dit is een vof van een echtpaar. Zij willen ivm leeftijd verkopen.

 

Nu willen mijn compagnon en ik liever een BV oprichten. We hebben dan wel allebei 50% van de aandelen maar keren dan niet evenveel salaris uit omdat we niet evenveel uren in het bedrijf kunnen steken.

 

Ons plan is de voorraad over te nemen (uiteraard nadat we hier heel zorgvuldig door heen zijn gelopen) van ongeveer 200k, een klein beetje inventaris van 5k en goodwill (nog nader te bepalen).

 

De beginbalans wordt dan als volgt:

 

ACTIVA 1 januari 2016 PASSIVA 1 januari 2016

€ € € €

 

Immateriële vaste activa Eigen vermogen

Goodwill 100.000 Kapitaal -

Achtergestelde lening 100.000

Materiële vaste activa 100.000

Inventaris 2.500

Computers 2.500

5.000 LANGLOPEND VREEMD VERMOGEN

Lening bank 205.000

VLOTTENDE ACTIVA

Voorraden 200.000 KORTLOPENDE SCHULDEN

Crediteuren -

Vorderingen Rekening courant -

Handelsdebiteuren - Omzetbelasting -

Waarborg - -

-

 

Liquide middelen -

305.000

305.000

 

 

We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen.

 

Nu mijn vragen:

 

- de vof blijft in deze constructie voortbestaan (hierin zit een bedrijfspand met hypotheek wat wij niet willen overnemen bijvoorbeeld) maar hoe gaat het dan met de handelsnaam? Kunnen wij deze gaan gebruiken voor de BV?

- hoe gaat het met het personeel? Het echtpaar wil graag dat wij dit personeel overnemen, hier staan we ook voor open. Moeten wij het personeel een nieuw contract aanbieden in de BV?

- hoe gaat het met de debiteuren en crediteuren? Moet je deze vanaf de overname data in de VOF laten zitten?

- waarschijnlijk willen we de expertise van het echtpaar nog een paar keer inhuren. Kunnen zij dan factureren vanuit de VOF?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor het vragen! Helaas stonden mijn notifications niet goed en heb ik geen bericht ontvangen dat er een nieuw bericht was op het topic.

 

De uiteindelijke overname is niet doorgegaan. Lang verhaal maar ook erg leerzaam. De verkoper wilde er toch een bepaald onderdeel uit halen (kerst gerelateerde omzet) en hier zelf mee verder gaan. Zij wilden ook dat wij onze collectie openbaar maakte voor hen voor de overname, terwijl daar het nut niet van inzagen en dit ook als gevaar zagen. Kortom; we zijn er niet uitgekomen.

 

We hebben wel ontslag genomen en per 1 april 2017 zijn we uit dienst. Ondertussen zijn we druk bezig om een eigen bedrijf te starten! We gaan het zelf proberen en hebben inmiddels de overtuiging dat we de rijdende trein, zoals we de overname zagen, niet nodig hebben en dan kunnen beginnen met een lagere lening.

 

Wie weet heb ik nog een keer hulp nodig!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.