Jump to content

Sterre2

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Bedankt voor het vragen! Helaas stonden mijn notifications niet goed en heb ik geen bericht ontvangen dat er een nieuw bericht was op het topic. De uiteindelijke overname is niet doorgegaan. Lang verhaal maar ook erg leerzaam. De verkoper wilde er toch een bepaald onderdeel uit halen (kerst gerelateerde omzet) en hier zelf mee verder gaan. Zij wilden ook dat wij onze collectie openbaar maakte voor hen voor de overname, terwijl daar het nut niet van inzagen en dit ook als gevaar zagen. Kortom; we zijn er niet uitgekomen. We hebben wel ontslag genomen en per 1 april 2017 zijn we uit dienst. Ondertussen zijn we druk bezig om een eigen bedrijf te starten! We gaan het zelf proberen en hebben inmiddels de overtuiging dat we de rijdende trein, zoals we de overname zagen, niet nodig hebben en dan kunnen beginnen met een lagere lening. Wie weet heb ik nog een keer hulp nodig!
  2. Excuses, hier was ik misschien niet helemaal duidelijk. We zullen het bedrijf uiteindelijk pas per 01-01-2017 overnemen. De balanswaarde van de voorraad meten we dan op 31-12-2016. We zullen voor die tijd nog een keer door de voorraad gaan... we hebben dit nu ook al meerdere keren gedaan. We hebben lijsten gehad met de ouderdom van de voorraad en de omloopsnelheid. Al met al komen we dan uit op 30% "korting". Jij denkt echter gezien de praktijk dat dit nog aan de lage kant is? Wij vinden dit namelijk ook een heel lastig punt. Gelukkig geven de eigenaren ons de ruimte om zodra de intentieverklaring is getekend om mee te beslissen met het aankopen van de voorraad voor de komende tijd. Waarschijnlijk komt dit neer op het feit dat wij vanaf 1 augustus (op onze vrije dagen) alvast mee zullen lopen tijdens het inkoop proces.
  3. ronaldinho en Ron bedankt voor jullie antwoord! Het klopt inderdaad dat we een aantal dingen van de balans van de huidige vof gaan overnemen. We willen de voorraad overnemen tegen 70% van de balanswaarde op 31-12-2016. We willen inventaris overnemen voor 20K en wel betalen 50k goodwill. We willen graag 15 juni een intentie verklaring tekenen. Wij kunnen dan per 1 oktober onze baan op gaan zeggen (voor 1 aug dus) en ons voorbereiden op de nieuwe uitdaging! Nog wel een vraag waar we tijdens de onderhandelingen tegenaan zijn gelopen: het concurrentiebeding. De verkoper wil een termijn van 3 jaar afspreken. Dat leek ons in eerste instantie redelijk maar nadat we er goed over nagedacht hadden lijkt het ons niet helemaal reëel. Wij betalen bijna 300K voor het bedrijf en de verkopers kunnen over 3 jaar weer een zelfde bedrijf gaan beginnen en weer zaken gaan doen met de oude leveranciers en afnemers. Waardoor de prijzen bij de leveranciers waarschijnlijk zullen stijgen en de verkoopprijs zal dalen? Aan de andere kant weet ik dat een concurrentie beding in de praktijk (bij de rechter) slechts 1 jaar zal gelden bij een verhouding werknemer / werkgever. Zal dat hier anders zijn? Omdat er sprake is van een andere verhouding? Hebben jullie hier ervaring mee? Of een tip voor? Bedankt!
  4. We zijn nog steeds bezig met de overname... het is niet zomaar een beslissing, dat blijkt! Nog een vraag: Een BV ipv een vof lijkt het beste bij ons te passen. Echter ons salaris zal teveel op de winst van een BV drukken omdat je verplicht bent om 44.000 euro pp uit te betalen. Bovendien kunnen we dan geen gebruik meer maken van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Echter, wij gaan niet allebei evenveel uren werken. In een BV kunnen we dat prima doen, we lenen allebei hetzelfde bedrag bij de bank en we verdelen de aandelen 50/50. Het salaris wordt dan naar rato uitbetaald. Hoe kunnen wij dit doen in een VOF? We willen wel allebei hetzelfde bedrag lenen bij de bank en in de VOF stoppen. Naar mijn idee zou de winst dan ook 50/50 moeten worden verdeeld, we nemen hetzelfde risico. Maar hoe kunnen we de verhouding in het aantal uren verwerken? Er zijn toch vast meer mensen die met dit "probleem" te maken hebben gehad. Ik snap dat dit niet of minder speelt in een vof van een echtpaar ;). Ik ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen! Vast bedankt weer!
  5. Wij hebben de volledige jaarrekeningen van 2011, 2012, 2013, 2014 gekregen. We hebben ook toegang gekregen tot het boekhoudpakket. We kunnen dus alles inzien qua boekhouding. Ook hebben we alle contracten mogen inzien (dit zijn er niet veel en niet langdurig). Voegt een due dilligence onderzoek dan nog meer toe? Hoeveel kost dat ongeveer?
  6. Dank voor jullie antwoorden. Ik ben er zeker weer mee geholpen.
  7. Bij toekomstige verkoop van het bedrijf is de waardestijging dan onbelast vanwege de deelnemingsvrijstelling van de Holding. En je hoeft je winsten niet direct uit te dividenden: je kunt ze ook oppotten in je holding. Dat levert belastinguitstel en daarom liquiditeitsvoordelen op. Zoiets doe je niet in de risicosfeer van de werkmij Daarnaast is het ook om ander ander risicotechnische en praktische redenen verstandig: de DGA's kunnen dan in hun respectievelijke holdings zelf zaken als hoogte salaris (binnen bepaalde grenzen uiteraard) , leningen, leaseauto's en pensioen etc regelen zonder dat dit invloed heeft op de andere DGA. Niet voor niets luidt de stelregel: 1 BV is géén BV Duidelijk! Dank! Heb je ook nog een tip voor de bepaling van de goodwill? Of is dat echt wat de gek er voor geeft? Winsten de afgelopen jaren waren: 2011 35k 2012 40k 2013 37k 2014 100k 2015 125k
  8. Wij zijn niet in het bezit van Eigen Vermogen. Is er nog een andere manier om deze overname te realiseren? Vandaar dat wij ook aan een achtergestelde lening denken bij de verkoper voor het bedrag van de goodwill.
  9. De € 100.000 goodwill wordt gefinancierd met een achtergestelde lening. Aangezien dat ook nog gepaard gaat met een "voorstel", zou dat een achtergestelde lening van de verkoper kunnen zijn: € 100.000 goodwill = € 100.000 achtergestelde lening € 200.000 voorraad + € 5.000 vaste activa = € 205.000 banklening Klinkt bijna als een huiswerkopgave. Klinkt inderdaad bijna als een huiswerkopgave en daarom leek het mij ook te simpel maar meer kan ik er niet van maken? We zijn nu in de fase om de goodwill te bepalen. Dat blijkt erg lastig. Hebben jullie hier nog een tip voor?
  10. Bedankt StevenK voor je snelle reactie! Nog een paar vragen: Welke naam krijgt de VOF dan? Als wij de handelsnaam overnemen in de BV? De arbeidsovereenkomsten gaan van rechtswege over omdat wij goodwill betalen voor de handelsnaam van de VOF? Bedankt!
  11. Goedenavond, Ik heb een vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Mijn compagnon en ik willen graag een handelsonderneming overnemen, dit is een vof van een echtpaar. Zij willen ivm leeftijd verkopen. Nu willen mijn compagnon en ik liever een BV oprichten. We hebben dan wel allebei 50% van de aandelen maar keren dan niet evenveel salaris uit omdat we niet evenveel uren in het bedrijf kunnen steken. Ons plan is de voorraad over te nemen (uiteraard nadat we hier heel zorgvuldig door heen zijn gelopen) van ongeveer 200k, een klein beetje inventaris van 5k en goodwill (nog nader te bepalen). De beginbalans wordt dan als volgt: ACTIVA 1 januari 2016 PASSIVA 1 januari 2016 € € € € Immateriële vaste activa Eigen vermogen Goodwill 100.000 Kapitaal - Achtergestelde lening 100.000 Materiële vaste activa 100.000 Inventaris 2.500 Computers 2.500 5.000 LANGLOPEND VREEMD VERMOGEN Lening bank 205.000 VLOTTENDE ACTIVA Voorraden 200.000 KORTLOPENDE SCHULDEN Crediteuren - Vorderingen Rekening courant - Handelsdebiteuren - Omzetbelasting - Waarborg - - - Liquide middelen - 305.000 305.000 We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen. Nu mijn vragen: - de vof blijft in deze constructie voortbestaan (hierin zit een bedrijfspand met hypotheek wat wij niet willen overnemen bijvoorbeeld) maar hoe gaat het dan met de handelsnaam? Kunnen wij deze gaan gebruiken voor de BV? - hoe gaat het met het personeel? Het echtpaar wil graag dat wij dit personeel overnemen, hier staan we ook voor open. Moeten wij het personeel een nieuw contract aanbieden in de BV? - hoe gaat het met de debiteuren en crediteuren? Moet je deze vanaf de overname data in de VOF laten zitten? - waarschijnlijk willen we de expertise van het echtpaar nog een paar keer inhuren. Kunnen zij dan factureren vanuit de VOF? Alvast bedankt!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept