• 0

Starten eigen bedrijf.

Hallo allemaal, mijn naam is Calvin, 23 jaar oud en studeer momenteel fysiotherapie. Voordat ik met deze studie begon heb ik mijn sportmassagediploma gehaald, hier wil ik mijn bedrijf op gaan focussen. Momenteel werk ik achter de bar bij een sportcentrum en hier hebben zij nog een ruimte beschikbaar waar ik mijn werkzaamheden uit kan voeren. Hier heb ik een aantal vragen over aangezien ik dit niet heb kunnen vinden op de sites van KVK en de belastingdienst en ook tijdens telefonisch contact is het niet duidelijk vermeld.

 

Het BTW percentage voor sportmassage is 21% dus deze kan ik bij het kopen van goederen weer terug krijgen door het te verrekenen met de btw die ik bereken over de behandelingen.

 

1. Omdat het voor mij nog niet duidelijk is of er daadwerkelijk een markt is voor sportmassage in de buurt van het sportcentrum, vraag ik mij af of het inschrijven bij de KvK al direct noodzakelijk is. Ik heb begrepen dat je zonder inschrijving ook het e.e.a. mag bijverdienen, buiten een bijbaan. Klopt dit?

En moet ik mij dan wel inschrijven bij de belastingdienst?

 

Het BTW percentage voor sportmassage is 21% dus deze kan ik bij het kopen van goederen weer terug krijgen door het te verrekenen met de btw die ik bereken over de behandelingen.

 

2. Stel ik heb mijn eigen bedrijf naast mijn bijbaan, dan moet ik er rekening mee houden dat ik belasting af moet dragen, aangezien ik al een inkomstenbron heb. Wat zouden de percentages zijn van de inkomstenbelasting die ik af moet dragen en kan ik deze weer terug krijgen bij de belastingteruggave?

 

3. Ik kan natuurlijk ook vragen aan de eigenaar van het sportcentrum of ik de diensten die ik voor hem uitvoer, aan hem mag factureren op naam van mijn bedrijf. Maar wat zijn hier de haken en ogen aan? Ik moet in ieder geval BTW betalen over de inkomsten vanuit dit bedrijf maar heeft de eigenaar hier ook nog voor of nadelen van?

 

Ik graag wat jullie hiervan weten!

Groeten,

Calvin

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Calvin,

 

1. Je kunt ook zonder inschrijving bij de KvK geld bijverdienen. Je kunt een declaratie schrijven (zonder BTW) en na afloop van het jaar je totale inkomsten (loondienst + bijverdienste - kosten) opgeven aan de belastingdienst. Je kunt geen gebruik maken van de ondernemersfaciliteiten van de belastingdienst.

 

Los hiervan kan je bij de belastingdienst een verzoek doen om aangemerkt te worden als ondernemer voor de BTW. Je mag dan BTW op je rekeningen zetten en BTW terugvragen over je inkopen. Doorgaans dien je dan 1 x per kwartaal aangifte te doen van de BTW.

 

Als je je als bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel, verzorgen wij gelijk voor het aanvragen van een BTW nummer. Je kunt je inschrijven binnen een week na de start van je activiteiten als ondernemer. Als ondernemer kan je aanspraak maken op alle fiscale voorzieningen voor ondernemers. Startersaftrek en ondernemersaftrek kan je overigens alleen ontvangen als je aan het urencriterium voldoet (als je 1225 uur per kalenderjaar besteed aan je bedrijf).

 

2. Over het totaal wordt bij de aangifte de inkomstenbelasting bepaald (voor schijven zie de site van de belastingdienst), hier gaat het bedrag dat al is ingehouden via je salaris weer vanaf. Per saldo betaal je inkomstenbelasting + ziektekostenpremie over je bijverdienste.

 

3. Als je in plaats van in loondienst met je bedrijf werkt voor het sportcentrum ben jij niet verzekerd voor WW, ziekte en WIA. De eigenaar van het sportcentrum hoeft jou niet te betalen als je ziek of vrij bent of als hij geen werk voor je heeft. Je uurtarief zal waarschijnlijk hoger zijn dan alleen je bruto uurloon omdat je jezelf ook nog moet verzekeren.

 

Aangezien je meeste vragen te maken hebben met belastingen zou je eens een gratis seminar 'Een goede start met de belastingdienst' kunnen volgen die op verschillende plaatsen in het land wordt gehouden. Ik denk dat dat je gaat helpen bij het maken van je afweging.

 

Succes,

Manon Kuijlenburg

 

 

 

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Manon,

 

Super bedankt voor je reactie. Er is mij een hoop meer duidelijk geworden betreffende deze onderwerpen. Ook heb ik mezelf ingeschreven voor de seminar bij de belastingdienst.

Nu heb ik nog een klein vraagje die naar voren kwam tijdens het lezen van de reactie.

Stel dat ik minder dan €1883,- aan btw zou moeten betalen aan de belastingdienst, word ik hiervan dan vrijgesteld door de kleineondernemersregeling? Zou dat er dan op neerkomen dat ik alleen maar 36,5% af zou moeten dragen als inkomstenbelasting?

 

Groeten,

Calvin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.