• 0

Opstellen overeenkomst voor maatwerk

Ik ben deze site al een tijd aan het doorlezen, en heb ook al zitten zoeken maar kon er weinig over vinden. Wat ook misschien kan betekenen dat ik niet goed kan zoeken maar goed.

 

Ik moet voor een klant een overeenkomst/contract opstellen dat wij voor hun een programma gaan ontwikkelen. Het betreft hier maatwerk en de loopduur is ongeveer 1 jaar.

Het project is opgedeeld in 3 fases, van 2, 4 en 6 maanden.

 

Het plan van aanpak is grotendeels af, alleen nu moet er dus iets getekend gaan worden waarin vastgelegd is, dat wij (het bedrijf een v.o.f.) het programma gaan ontwikkelen.

Alleen hoe moet zoiets eruit gaan zien, en wat moet er in komen.

Misschien is er een voorbeeld, want op internet kon ik ook al weinig vinden.

Ik had zelf al bedacht dat er iets in moet komen over betalingen en over als behaalde deadlines niet gehaald worden.

 

Wat zijn eigenlijk de 'normale' regels voor betalingen en over eventueele tegenvallers waardoor het langer en duurder gaat worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat je niet zomaar een voorbeeld voor een dergelijke overeenkomst kunt vinden verwondert mij niet. Dit soort overeenkomsten is doorgaans maatwerk. Een dergelijke overeenkomst komt veelal tot stand door nauw overleg met de klant.

 

Voor wat betreft dit onderwerp verwijs ik kortheidshalve even naar het topic over opstellen algemene voorwaarden. Daarin in onder andere al een lijstje opgenomen van zaken waar je rekening mee dient te houden bij het opstellen van een contract. Verder dien je in de desbetreffende overeenkomst onder andere op te nemen:

  • planning
  • fasering
  • intellectueel eigendom
  • functionele beschrijving
  • aansprakelijkheid
  • opschorting
  • ontbinding
  • (wijze van) oplevering

. Maar ook de escrow is iets waar je bijvoorbeeld rekening mee dient te houden.

 

Waar je vooral rekening mee dient te houden is het formuleren van de verplichting die jullie op je nemen. Zorg ervoor dat het een inspanningsverplichting blijft.

 

Voor wat betaling betreft adviseer ik altijd om te werken met fasen, anders ben je alleen maar aan het voorfinancieren. De betaling is te faseren al naar gelang jullie behoefte, waarbij het uiteindelijk toch de klant is die de betalingstermijnen bepaalt

 

Ten aanzien van deadlines. Dit hangt samen met de planning en fasering. Stel deze ook afhankelijk van tussentijdse wijzigingen.

 

Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het zelfde probleem aan de orde gehad. Je overeenkomst met afspraken kan je vaak ook gebruiken als project plan. Voor beide partijen zet je de afspraken en verplichtingen in, dit is natuurlijk wel een stuk maatwerk. Wat ook belangrijk is voor je klant is inderdaad de bescherming van jouw IP.Ik zou eens contact opnemen met Peter Noordermeer van Escrow Europe Industrial. Die kan je geheel vrijblijvend advies geven zonder dat er direct een rekening wordt gestuurd. In nieuwe projecten bel ik hem nog wel eens voor advies. Hij kent vast wel een iemand die je nog meer advies kan geven ook op het gebied van de overeenkomst. Ik zou het in ieder geval goed regelen. Het is al een positief punt dat je er nu al aan denkt. Ik ben ook door schade en schande wijzer geworden. Oh ja, hier heb je zijn nummer ; 06-47106888.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.