• 0

vrijstelling btw zelf opzeggen of niet?

2 jaar geleden heb ik zonnepanelen geplaatst, hiervoor btw nummer gekregen, btw teruggevorderd en vervolgens ontheffing administratieve verplichtingen aangevraagd en gekregen.

 

Echter, halverwege vorig jaar ben ik als 'echte' zelfstandig ondernemer ingeschreven bij de KvK en ook als ondernemer aangemeld bij de belastingdienst. Gezien ik btw moet heffen, heb ik netjes de verzoeken voor aangifte weer ontvangen van de belastingdienst. Kennelijk heeft de belastingdienst mijn ontheffing opgeheven. (Van die opheffing heb ik echter geen los bericht ontvangen)

 

Nu het volgende, Als je vrijstelling van btw aangifte hebt mag je zover ik weet GEEN gebruik maken van de KOR.

 

Gezien ik dit jaar veel kosten had, en dus per saldo nog btw terug ontving, was het nog niet nodig van de KOR gebruik te maken.

Dit jaar ga ik meer btw ontvangen en dus weer gebruik maken van de KOR

 

Mag ik, bij het ontvangen van verzoek tot (en het doen van) btw aangifte vanaf halverwege vorig jaar, ervan uitgaan dat de vrijstelling is opgeheven, of moet ik dit toch nog even melden om gebruik te kunnen maken van de KOR, of gezeur achteraf te voorkomen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Gezien ik dit jaar veel kosten had, en dus per saldo nog btw terug ontving, was het nog niet nodig van de KOR gebruik te maken.

Dit jaar ga ik meer btw ontvangen en dus weer gebruik maken van de KOR

 

 

Heb je bij die berekening van de teruggaaf dan wel de opbrengst van de zonnepaneel meegenomen want je mag niet via het ene btw - nummer btw terug vorderen en bij het andere nummer vrijgesteld zijn wegens de kor.

 

Heb je nu echt een nieuw btw nummer ontvangen ( met b02 erachter)? In dat geval inderdaad even een bericht naar de belastingdienst sturen dat de ontheffing opgeheven moet worden. Is het nummer hetzelfde dan is dit niet nodig en geef je alles in 1 aangifte aan. Hierbij dus ook wel de opbrengsten van de zonnepenelen meenemen. Voor de hoogte hiervan kan je tabellen online vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie,

 

Ik ben al eens ondernemer geweest, dus heb voor de paneeltjes al een B02 gekregen.

Dit is ook het nummer waarop ik nu btw aangifte doe als zzp-er.

Kortom, op hetzelfde nummer dus. opbrengst neem ik eind van het jaar mee. kwestie van paar tientjes.

 

Het gaat mij erom, als ik het verzoek om aangifte alweer een paar keer heb ontvangen uit initiatief van de belastingdienst zelf en dus alweer aangifte doe, nu ALSNOG de ontheffing ZELF moet opheffen, of dat ik ervan uit mag gaan dat dit reeds geregeld is omdat de BD mij aangiftes stuurt ?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.