• 0

Geprikkeld door een thread om weer eens in mijn boekenkast te kijken, heb ik het boek van Edward de Bono "De concurrente voor bij"nog eens zitten lezen.

Gaat dan o.a. over het creeëren van een monopoly van toegevoegde waarde. Surpetitie noemt hij dat. Nou heb ik de Bono niet zo heel hoog zitten, maar leek me leuk om zijn gedacht eens naar voren te brengen.

Bijvoorbeeld: Een autodealer die niet alleen auto's verkoopt, maar er ook een parkeerplaats bij levert. Hij koopt dan garageboxen en parkeerplaatsen op in de stad, die een auto koper mag gebruiken, zolang daar maar zijn auto's in staan.

Uiteraard zouden dat octrooien kunnen zijn, maar het gaat hier meer om het conceptuele.

Je kunt ook denken aan het hebben van een database zoals de kamer van koophandel.

Vroeg me af op welke wijze andere ondernemers deze gedachte gang bewust of onbewust volgen.

Perry

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5197-monopoly-van-toegevoegde-waarde/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Interessant!

Een monopolie lijkt me wel lastig te bereiken, je moet wel met enorm geniale ideeën op de proppen komen om dat te bereiken lijkt mij, hoe 'haalbaar' is zijn surpetitiegedachte?

En waar is de scheidslijn 'relatiegeschenk' (a.k.a. 'bribe') en de Bono's concept?

En tussen 'koppelverkoop' en de Bono's concept?

Annedien

• 0

Leuk dat je hier op reageert:-)

Wat bedoel je met : "relatiegeschenk' (a.k.a. 'bribe')"?

Als je onder koppelverkoop bedoelt dat iemand die een Mercedes koopt, ook Mercedes banden moet kopen? Ja, dat zou kunnen, dat tref je eigenlijk best wel regelmatig aan bij produkten en diensten. Bij een aantal produkten krijg je bijvoorbeeld geen garantie als je er een ander merk voeding bij gebruikt.

Maakte ik mee met mijn laptop, bood ik aan ter reperatie met een andere merk voeding. Kreeg het gewoon terug. Eerst de voeding kopen die er bij hoort. En die knalt iedere keer uit elkaar:-) Vandaar de zwaardere voeding.

Maar ook bijvoorbeeld cardriches voor printers. Nu zijn daar ook alweer namakers van, maar dat lijkt volgens mij ook wel op surpetitie. Alleen garantie op de printer als je eigen merk cardridges gebruikt.

Denk ook aan het hebben van een stukje grond, wat zo'n ligging heeft dat men daar altijd voor zal willen en moeten gaan betalen. Een speciaal uitzicht bijvoorbeeld.

Echt monopoly van toegevoegde waarde is lastig maar wel leuk om over na te denken. Vandaar deze topic.

Bedankt voor je reactie,

Perry

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar