• 0

Kas/ bank boeken

Goedenavond.

 

Als startende zzp'er ben ik vandaag begonnen met de administratie. Ik twijfel nu hoe ik dit het beste kan verwerken voor mijn taxibedrijf.

Alle inkomsten die op de boardcomputer staan heb ik per dag vermeld op een kasstaat. De bedragen zijn inclusief btw.

Deze bedragen zijn zowel per kas als creditcard als bank betaald.

Ik boek het nu zo;

 

Omzet 01-01-2016:

Boekdatum: 01-01-2016, omschrijving: omzet 01-01-2016.

Kas ( 1100)

aan BTW 6% ( 1620)

aan Omzet ( 8000)

 

Vervolgens boek ik inkomsten die binnenkomen per bank zo;

Ontvangen per bank op 05-01-2016

Bank ( 1010) ( bedrag zonder btw, btw is al per kas verwerkt)

aan kruisposten ( 1080)

 

En

Kruispost ( 1080)

aan kas ( 1000)

 

 

Gaat dit zo goed.

 

Ik hoorde namelijk dat je de rekening 8040 ( opbrengsten verkoop) als tussenrekening het beste kan gebruiken.

Kan dit kloppen?

 

Een collega besteed de administratie uit. Hij moet aangeven wat per bank/ kas en creditcard is betaald.

Dit moet hij zelf uitwerken in excel. In mijn ogen dubbel werk. De computer geeft immers aan wat de omzet is.

 

Wie kan me een stukje feedback geven.

 

Fijne avond.

 

Mvg,

Mootje

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond.

Een collega besteed de administratie uit. Hij moet aangeven wat per bank/ kas en creditcard is betaald.

Dit moet hij zelf uitwerken in excel. In mijn ogen dubbel werk. De computer geeft immers aan wat de omzet is.

 

Is geen dubbel werk. Je moet een administratie aanleggen. Wat er uit (of misschien nog in)

je boardcomputer komt/staat is zeer kritisch voor verwijdering of verlies dan wel niet converteerbaar.

Tevens is een externe controle berekeningsmethode aanleggen zeer nuttig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een vriend van ons heeft een klein cafeetje en die doet het net zoals hoe ik het wil doen.

Een kasblad hanteren voor zowel de kas als de pinbetalingen. Vervolgens alles op de kas boeken.

Daarna de bank doornemen en alle inkomsten tegenboeken als kruisposten kas.

Zo heeft hij mij dit uitgelegd.

Maar als u zegt dat dit niet goed is twijfel ik.

Bent u accountant, of is er een accountant die mijn methode kent?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk komt het te staan waar het moet staan dus naar mijn idee is het niet fout.

Als je alle betalingen vervolgens handmatig gaat controleren ontstaat er naar mijn idee net meer werk en de kans op een fout neemt aanzienlijk toe.

 

Je kan op de pinterminal toch ook op het einde van iedere dag de totalen uitdraaien? (X-Totalen en Z-totalen) Dan heb je ook direct de juiste nummers en weet je precies wat er met de pin binnen is gekomen. Zo kan je de omzet ook direct naar de juiste betaalmethode boeken.

Link naar reactie
  • 0

www.dezaak.nl/zo-werkt-een-kasboek-1717549.html

 

Dit is exact wat ik bedoel volgens mij.

Makkelijker kan niet, en is wel geoorloofd als ik dit zo lees.

Een uitdraai per dag van de omzet ( ipv 2 kas en pin) is toch handiger dan elke dag twee uitdraaien maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet bekennen dat ik geen benul heb hoe je pinautomaat-boardcomputer werkt, maar je zult toch bankafschriften moeten verantwoorden en wat er in en uit KAS gaat.

 

Als je onderweg bijvoorbeeld bij een fastfood wat eet en pint, komt het dan ook goed met jullie X en Z totalen uitdraai voor de omzet? ??? Wat X en Z ook mag zijn ???

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet bekennen dat ik geen benul heb hoe je pinautomaat-boardcomputer werkt, maar je zult toch bankafschriften moeten verantwoorden en wat er in en uit KAS gaat.

 

Als je onderweg bijvoorbeeld bij een fastfood wat eet en pint, komt het dan ook goed met jullie X en Z totalen uitdraai voor de omzet? ??? Wat X en Z ook mag zijn ???

 

 

Z en X totalen hebben alleen betrekking op de pinterminal van bijvoorbeeld een winkel en staat dus los van je bankrekening of pinpas.

 

Bij de X totalen draai je alle totale pintransacties en bedragen uit van de laatste periode. Met Z totalen doe je het zelfde alleen zet je de teller weer op 0.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.