• 0

Inboeken btw onbelaste omzet

Hallo,

 

Vanaf het moment dat ik onderneem heb ik al erg veel van dit forum gehaald. Mijn vraag op dit moment kom ik niet tegen. Dus me maar aangemeld.

Als freelance journalist heb ik te maken met belaste en onbelaste omzet.

Ik wil graag wat uitleg of ik het goed gedaan heb aan de hand van verzonnen cijfers;

Omzet eind 2015:

Belaste omzet € 1000

Onbelaste omzet € 5000

Totale omzet € 6000

 

Belaste omzet = 16.7%

Onbelaste omzet = 83.3%

 

Van de kosten heb ik over het hele jaar volledig de voorbelasting teruggevraagd.

Nu moet er dus nog eeg correctie over 2015 gemaakt worden via een suppletie.

 

Stel de totale voorbelasting was € 500. Dan heb ik dus € 416.5 teveel teruggevraagd.

Dus dit moet terugbetaald worden. Maar de kosten worden wel hoger met € 416.5?

Ik heb deze journaalpost gemaakt;

Memoriaal;

Grootboek 4601 “kosten ivm onbelaste omzet”

Aan/ 1600 voorbelasting

 

Vraag 1. Is mijn journaalpost en gedachten gang goed?

Vraag 2. Welke omschrijving geen ik grootboek 4601. Ik heb er maar “kosten ivm onbelaste omzet” van gemaakt.

Vraag 3. Onder welke noemer vallen deze kosten bij de aangifte inkomstenbelasting? Zijn dit overige kosten?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Wendy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ja, in principe wel. Het hangt er wel wat van af waarvoor je de voorheffing betaalt. Als die voorheffing zat op algemene kosten dan doe je het zoals je beschrijft. Maar zou de voorheffing zitten op kosten die specifiek toe te rekenen zijn aan belaste of aan onbelaste omzet (bijvoorbeeld iemand die je inhuurt voor een specifieke klus) dan reken je het nauwkeurig toe als wel/niet aftrekbaar en is het daarvoor alles of niks. BTW die je niet kunt verrekenen vormt inderdaad een kostenpost.

 

2. Niet-verrekenbare voorheffing, niet-verrekenbare BTW op kosten o.i.d.

 

3. Geen idee of er een specifiek voorschrift voor is, maar overige kosten lijkt mij heel normaal.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, het maken van de splitsing moet in dit geval redelijk ver doorgevoerd worden.

De niet toewijsbare inkoop splits je in tweeën, inderdaad naar omzet. Of soms zelfs in drieën,

omdat je ook nog prive dit artikel / product kunt gebruiken. (neem bijv de reiskosten, of een printer die je ook prive nog gebruikt.

 

in zoverre zie ook vorige schrijver.

 

Mijn toevoeging is nog:

Mooier is de scheiding al bij het maken van de kosten te maken.

Aankopen met aftrekbare btw boek je dan netto, andere aankopen bruto.

Die kosten die je voor de onbelaste omzet maakt, juist die post wordt dan hoger.

Bijv je plaatst een advertentie voor alleen de onbelaste omzet: die kostenpost wordt dan hoger, want bruto. dat loopt dan wat mooier dan het later corrigeren.

 

Alleen de 'gemengde kosten' daarvoor zou je later die correctie kunnen maken. Maar dat moet je ook al voor prive.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.