• 0

Emigratie naar een EU land - Eenmanszaak (geen ondernemer in de zin van wet IB)

Beste Higherlevel leden, ik zit met een aantal vraagstukken naar aanleiding van mijn plan om volgend jaar (2017) te emigreren naar Polen.

 

Sinds 2004 heb ik een eenmanszaak, deze is altijd naast een vaste baan gevoerd en werd ik derhalve door de belastingdienst nooit aangemerkt als ondernemer in de zin van de wet IB (altijd resultaten uit overige werkzaamheden op mijn aangifte IB).

 

Situatieschets:

- eenmanszaak ingeschreven bij kvk sinds 2004

- bedrijf houdt zich bezich met het exploiteren van websites in eigen beheer (reclameinkomsten) en het beschikbaar stellen van een software pakket (inhouse ontwikkeld) in de vorm van een abonnement (geen contracten, direct opzegbaar) - SaaS.

- tot en met 2015 geen uren eis gehaald --> resultaat uit overige werkzaamheden bij aangifte IB

- wel BTW plichtig

- 2016 wel aan uren eis voldaan (verwachting meer dan 1225 uren)

- wens om te emigreren naar een andere EU land half 2017

 

Nu lees ik veel over de stakingswinst die bestaat uit stille reserves en goodwill. Ik heb bijna geen activa op de balans, eigenlijk bestaat mijn hele zakelijke inboedel uit een laptop die al afgeschreven is en geld op de bank. Dan kom ik bij de goodwill, speelt deze in mijn geval wel een rol en hoe kan ik die berekenen?

 

Mocht ik in 2016 niet aan de uren eis van 1225 voldoen en dus niet als ondernemer in de zin van wet IB aangemerkt worden zal dit dan ten aanzien van de stakingswinst iets veranderen?

 

Bij voorbaat dank voor uw advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ondernemerschap voor de IB hangt niet samen met de 1.225 uren eis. Er is een hele lijst met punten die er op kunnen wijzen dat je ondernemer bent voor de IB, waarvan de belangrijkste punten zijn: winst maken, werken voor eigen rekening en risico en naar de buitenwereld treden als bedrijf. Of je op 1.225 uren komt maakt niet uit, dit levert alleen een extra aftrekpost op.

 

Als je denkt dat je hieraan voldoet kun je dit beter nog een keer bij de Belastingdienst aangeven. Een aangifte als ondernemer is voordeliger in jouw geval omdat je dan MKB-winstvrijstelling hebt.

 

Wat betreft stakingswinst: je hebt alleen een computer die is afgeschreven. Ik neem aan dat je de computer daarom al vijf jaren of meer hebt. Formeel zou je moeten kijken wat de computer waard is en dit als een stukje privé onttrekking moeten zien. Echter, een computer is na vijf jaar zo weinig waard dat je hier niet teveel energie in moet steken. Wil je het doen zoals het hoort dan zoek je een vergelijkbaar exemplaar op op marktplaats, kijk je naar het hoogste bod en neem je dat als uitgangspunt (bijvoorbeeld 100 euro). Je maakt dan naar jezelf een factuurtje (82,64 + 17,36 btw!).

 

Goodwill heb je niets mee te maken zolang je het bedrijf of de klantenportefeuille niet verkoopt. Als je deze wel verkoopt dan is het geld wat je ontvangt je ontvangen goodwill.

 

Omdat je geen ondernemer was voor de IB heb je ook geen FOR opgebouwd. Dus daar heb je niets mee te maken.

 

Het geld op de bank boek je naar privé. Dit is een privé opname dus is niet van invloed op je winst.

 

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Meamon! Toch blijft het nog knagen :-)

 

Goodwill heb je niets mee te maken zolang je het bedrijf of de klantenportefeuille niet verkoopt. Als je deze wel verkoopt dan is het geld wat je ontvangt je ontvangen goodwill.

 

Ik dacht juist dat bij emigratie (ik hoop het werk na emigratie te blijven verrichten) de fiscus het bedrijf als zijnde "verkocht" ziet. Of heb ik het mis?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.