• 0

IB ondernemer- verschil activa/passiva krijg niet gelijk

Ik ben bezig met IB 2014 voor ondernemers.

Nu heb ik steeds de melding dat activa en passiva niet gelijk zijn.

Hoe doe ik dat?

 

Het jaar 2014 is begonnen met schulden (ong €32500,-). Er was niets qua middelen of voorraad. Bankrekeningen stonden zga op €0

 

Mijn passiva is dan mijn schuld van ong 32500

Wat is dan mijn activa? want er was niets (wel lease auto maar dus ook geen eigen bezit)

 

Ik doe dit nu voor het eerst, sorry als het een onnozele vraag is

Mvg Anne

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anne,

 

Als de onderneming in 2014 is begonnen, moet je een beginbalans (op de startdatum) en een eindbalans (op 31-12-2014) invullen. De volgende jaren vul je alleen een eindbalans in.

 

Het verschil tussen alle bezittingen en alle schulden is het Eigen vermogen. Als er naast die schuld van € 32.500 geen andere bezittingen en schulden zijn, dan heb je een Eigen vermogen van € -32.500. Het totaal van de Passiva wordt dan ook nul.

 

De vraag is overigens wat er met die € 32.500 (lening?) is gebeurd. Is daar dan niet (ooit) iets voor gekocht?

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De schuld betreft een BBZ uitkering.

De schuld was er eind van het jaar ook nog, er is enkel rente afbetaald in dat jaar (deze rente heb ik genoteerd bij "Baten en lasten - rente van schulden")

 

Ik heb nu bij eigen vermogen de schuld ingevoerd en de passiva staat nu op 0

Ook mijn activa staat op 0

Dus het zou zo goed moeten zijn neem ik aan.

 

Bij aftrek kleine ondernemersregeling heb ik het betaald BTW bedrag ingevoerd, klopt dat ook?

 

Verschuldigde belasting staat nu op €0,- voor inkomsten en volksverzekering.

Alle uitkomsten in Box 1 tm 3 staan ook op €0

 

Doe ik het nog goed zo?

Zoals gezegd doe ik dit nu voor het eerst omdat we , door de schulden, geen boekhouder kunnen betalen helaas.

 

Aan de andere kant jammer dat alles op 0 staat ipv dat we iets terug krijgen :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Met deze informatie is het lastig om te beoordelen of de aangifte zo goed is ingevuld. En met beperkte kennis valt dat voor jou ook niet mee.

 

Je hebt kosten gemaakt: o.a. de verschuldigde rente, maar waarschijnlijk ook andere kosten. Er zijn ook opbrengsten: o.a. het voordeel wegens de Kleine ondernemersregeling (bij bijzondere baten), maar misschien is er ook iets verkocht.

 

Op de winst-en-verliesrekening ontstaat dan een winst of verlies. Die winst of dat verlies wordt aan het eind van het jaar bij het eigen vermogen geteld of daarvan afgetrokken.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.