Jump to content

Lex van Roode

Legend
  • Content Count

    486
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Lex van Roode last won the day on March 27

Lex van Roode had the most liked content!

Community Reputation

63

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Man
  • Address
    Laan van Parijs 23, Haarlem, 2034EE, Netherlands
  • First name
    Lex
  • Last name
    van Roode
  • Company or organization name
    Lexicom Administratie & Belastingen
  • Website address
  • How did you find us:
    maak een keuze

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    Financiën / administratie en credit management

Company info

  1. Wanneer er ook sprake is van (voorheen) onbelaste omzet, moet je ook nog steeds onderscheid blijven maken tussen (voorheen) belaste en (voorheen) onbelaste omzet. Ik voorzie ook weinig kostenbesparing qua administratie, behalve een paar klikken voor de BTW-aangiftes.
  2. Beste Paul, Ik gebruik daarvoor aparte grootboekrekeningen (Privé Brandstof, Privé Onderhoud en Privé overige autokosten) met een aparte BTW-code. Van een tankbon boek in dan: - Privé Brandstof (met die BTW-code) - Aan crediteuren (via het inkoopboek) Op het BTW-overzicht per kwartaal zie je de "auto-BTW" dan apart staan. Daarvan verreken je in aangifte het betreffende percentage. De rest beschouw je als privé-uitgaven.
  3. Als je deze vraag in de belastingaangifte eerlijk beantwoordt, heb je in feite geen keuze. Zolang je winst maakt, is "Ja" voordeliger vanwege (in ieder geval) de MKB-vrijstelling. Wanneer je administratie op orde is, is een ondernemersaangifte niet zo veel extra werk. Dan zou je alle gevraagde bedragen zo moeten kunnen aflezen.
  4. Hierbij nog wat aanvullende antwoorden: Ja, dat klopt. Eén van de eerste vragen in de aangifte is "Bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting"? Wanneer deze vraag met "Ja " wordt beantwoord, wordt gevraagd om cijfers van de onderneming (VOF), zoals Verlies-en-winstrekening en Balans. Daarna moeten nog wat cijfers worden ingevuld van de vennoot waar de aangifte betrekking op heeft. Uiteraard moeten de cijfers van de VOF in de aangifte van elke vennoot hetzelfde zijn. Stem die cijfers dus goed af of laat de 3 aangiftes door één (externe) partij verzorgen. Voor incidentele betalingen aan personen, die geen ondernemer en geen personeel zijn, is er de IB47-verklaring.
  5. Als het goed is, staat er in de brief over 2013 hoeveel van het verlies uit 2016 er nu is verrekend en hoeveel er nog (met andere jaren) verrekend kan worden. Er wordt dan eerst gekeken naar 2014 en 2015. Doorgaans gaat dit vanzelf. Als er dan nog een te verrekenen bedrag overblijft, wordt dit met latere jaren verrekend, zoals 2017 en 2018.
  6. De genoemde 80% heeft betrekking op een voorlopige verliesverrekening. Bij de aangifte over een verliesjaar, kun je daartoe een verzoek indienen. Bij een definitieve verliesverrekening wordt 100% van het verlies verrekend.
  7. De belastingdienst past verliesverrekening uit zichzelf toe. Voor mijn klanten en mij is dat soms ook een (aangename) verrassing. Er is een vaste volgorde van verliesverrekening. Er vindt eerst verrekening plaats met de oudste inkomens, waarmee dat nog kan. Bij middeling wordt een negatief inkomen op nul gesteld. Bij middeling geldt een drempelbedrag (de eerste € 545 wordt nu niet uitgekeerd). Indien voordelig, kun je na verliesverrekening nog middeling toepassen .
  8. Tegenwoordig kun je de BTW van oninbare vorderingen in de gewone BTW-aangifte terugvragen. Vroeger moest je daar een apart verzoek voor doen.
  9. Let er wel op dat bedragen, ingevuld bij 4a. en 4b. buiten de KOR-berekening blijven. Die betaal je dus altijd. Zie ook deze vlog van de belastingdienst.
  10. De bijtelling is tijdsevenredig, dus vanaf datum ter beschikking t/m 31 december. Zie Privégebruik auto onder "De auto staat u korter dan een jaar ter beschikking".
  11. Iris, Bij een aanschafwaarde van € 12.500 en een restwaarde van € 2.500, wordt er in eerste instantie maximaal € 10.000 afgeschreven. Doorgaans is dat dan gedurende 5 jaar € 2.000 per jaar. Daarna, zoals Roel aangeeft, elk jaar bekijken.
  12. Het is niet verplicht om af te schijven op investeringen, waaronder bedrijfspanden. In het IB-aangifteprogramma moeten bedrijfspanden waarop wel en niet wordt afschreven zelfs apart worden vermeld.
  13. Dat mag echt: in het jaar van aanschaf 100% afschrijven + 28% investeringsaftrek. Jouw verdeling mag ook. Wat de meest voordelige keuze is, is weer een andere vraag.
  14. Ik bedoel uiteraard: het bedrag voorheen exclusief BTW verhogen tot (maximaal) het bedrag voorheen inclusief BTW. De gemiddelde particulier kijkt alleen naar het bedrag dat hij of zij uiteindelijk moet betalen. Dat zal dan niet hoger zijn dan voorheen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept