• 0

Management Fee en de doorbelasting

Hallo mede forumleden,

 

Hoe werkt het nu precies.

 

Ik heb een persoonlijke holding en ik factureer naar een tussen holding in dit geval de moeder van een fiscale eenheid (BTW/ VPB) mijn fee incl. BTW, stel € 10.000,= + BTW 21% = 12.100,=. Wat mag ik nu doorbelasten aan de werkmaatschappij welke onder de moeder staat. Ik kan niets doen met de btw binnen de ficale eenheid deze is al als voor aftrek in moeder al genoten.

 

Maar mag ik wel een opslag op mijn doorbelasting naar de werkmaatschappij (dochter) zetten en wat mag en kan, zijn daar regels voor? Ik zelf dacht aan een opslag van 5% á 10%, immers voegt moeder iets toe. Maar is dit wel reëel. In moeder staat het pand met de daarbij behorende financieringen, verder als het MvA (inventaris, machines) en de daarop rustende leasecontracten.

 

Wie kan en wil mij hierbij helpen?

 

Groet,

 

Bram

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bram,

 

De hoogte van de management fee is voor veel aandeelhouders zelf te bepalen. In sommige gevallen heb je echter te maken met meerder aandeelhouders/bestuurders die ook een management fee ontvangen.

 

Bij meerder aandeelhouders wordt de management fee vooraf vastgelegd in een management overeenkomst en jaarlijks geïndexeerd.

 

Wat in jouw specifieke geval zou kunnen en mogen is afhankelijke of de betreffende onderneming waaraan jij je fee in rekening brengt de fee kan dragen/betalen. Dit is iets waarbij wij hier op het forum nu te weinig info voor handen hebben.

 

Wel is aan te raden een vaste fee te gebruiken per maand/kwartaal en na het opstellen van de jaarrekening (in overleg met je boekhouder, afroom fee, kan fiscaal voordelig zijn) een eventuele bonus fee in rekening te brengen.

 

Mochten er vragen zijn dan horen we je wel wel weer.

 

Succes

 

Administratiekantoor DMQ Administratie & Advies - gespecialiseerd in startersbegeleiding.

kijk ook eens op: www.dmq-aa.nl

  • 0

Hi,

 

Heel verhaal,

 

De Management Fee is een vergoeding voor je arbeid, gedeelte loon Holding.

Daarnaast heb je onroerend goed en materieel in je Holding wat de werkBV gebruikt.

Factureer je daar geen huur voor ?

 

Je hebt een redelijke vrijheid met de bepaling van de bedragen voor die posten.

Hoofdlijn is dat het zakelijk (enigszins marktconforme) prijzen en bedragen moeten zijn.

 

Houd je er ook rekening mee dat een Fiscale Eenheid ook betekent dat beiden voor Belastingschulden Hoofdelijk voor het geheel aansprakelijk zijn ?

 

BTW berekenen binnen een fiscale eenheid is zoiets als aan jezelf factureren.

Zorg in ieder geval dat afdrachten en voorbelasting in eenzelfde periode vallen anders kon dit nog wel eens vervelend worden.

 

Succes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

  • 0
Wel is aan te raden een vaste fee te gebruiken per maand/kwartaal en na het opstellen van de jaarrekening (in overleg met je boekhouder, afroom fee, kan fiscaal voordelig zijn) een eventuele bonus fee in rekening te brengen.

 

Waarom is dit aan te raden boven een variabele fee en/of een op omzet gebaseerde fee?

 

 

[mod edit: quote hersteld]

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.