• 0

Uitvinding maar dan.......

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier op dit forum dus zal ik me eerst maar voorstellen. Mijn naam is Erwin, 31 jaar, nederlander woonachtig in de Belgische ardennen.

 

Een tijdje geleden kreeg ik een idee voor een nieuw product. Ik ben gaan zoeken op internet of het niet al bestaat en heb gezocht in octrooi-databanken. Hier heb ik niks gevonden. Omdat dit allemaal nieuw voor me is ben ik me een beetje gaan oriënteren over wat voor een weg nu bewandeld moet worden en zodoende ben ik dus ook hier terecht gekomen.

 

Ik weet eigenlijk niet wat nu de beste aanpak is. Is het raadzaam om via ID-NL een onderzoek te laten doen, of door een octrooi-gemachtigde? Is het raadzaam om het idee of ontwerp alvast te laten registreren bij file-reg? (www.file-reg.com)

 

Wat ik wil bereiken is dat het product via een bedrijf op de markt wordt gebracht en dat ik hier uiteraard een graantje van meepik ;D

 

Alvast bedankt voor de reacties. ( Goede site trouwens, makkelijk voor degenen die niet weten hoe en wat)

 

Groeten erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hai Erstas,

 

Ik merk dat je al aardig op weg bent. Je vraagt je af of het idee al dan niet bestaat? In welke databanken heb je gekeken?

 

Het is niet mijn expertise, maar ik denk dat je het beste een octrooi gemachtigde in de arm kan nemen. Vanuit je bestaande bedrijf kan je dit doen. In welke sector zit de vinding? bekijk de ontwikkelingen in die sector en leef/werk je in? Het is mooi dat je bedrijf kan fungeren als rechtspersoon.

 

Wacht even de reactie af van een expert op dit gebied.

 

Suc6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Beste Erstas,

 

Onlangs heeft iemand zich het Apelazerus gwerkt aan een FAQ over intellectueel Eigendom.

Lees die eens lekker door, en meld ons wat je mist aan info.

 

Verder zou ik toch wel iets meer willen weten over het product, is het iets voor consumenten, is het een technisch product ?

Waarom ben je er zo zeker van dat het niet bestaat, en zie je misschien niet een allternatief over het hoofd ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi JW,

 

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen eigen bedrijf. Wel ga ik binnenkort van start als zelfstandig ondernemer maar dit staat er helemaal los van.

 

Ik heb via de site www.uitvinders.nl in de database van Espacenet en EPO gezocht. Ook heb ik op internet naar producten van andere bedrijven in die branche gezocht. De uitvinding is meer in de meubelbranche voor in huis, op kantoor, openbare ruimtes, voor jong en oud.

 

Ik heb nu via e-mail diverse octrooi-gemachtige gecontacteerd, maar ik heb begrepen dat hier ook "goede" en "slechte" bij zijn. Hoe gaat in het algemeen zo iemand te werk en waar moet ik letten.

 

Groeten erwin

 

[edit moderator: link werkend gemaakt]

Link naar reactie
  • 0

Hai Erstas,

 

Merkava merkt terecht op dat er pas een heel stuk is gepubliceerd over intellectueel eigendom op higherlevel. kijk hier even naar.

 

Verder kan ik je het volgende adres geven: http://www.patentpunt.nl/, adviseurs in intellectueel eigendom.

 

Vergelijk octrooigemachtigden, het is namelijk een kostbaar, lag traject. Verder zou ik in je correspondentie met derden geheimhoudingsverklaringen laten tekenen. Voorbeelden zijn wel ergens te vinden.

 

Suc6 JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hai Erstas,

 

OK bent al goed op weg.

Als het om iets met vormgeving gaat, en niet zozeer iets technisch is, kun je richting auteursrecht en of modelrecht gaan denken.

Dat is een heel ander verhaal dan een patent en veel eenvoudiger en goedkoper te realiseren, dit kan ik zo niet beoordelen.

 

Verder raad ik je aan om eens contact op te nemen met de NOVU en serieus te overwegen om lid te worden.

Je bevind je dan gelijk in een netwerk van meer dan duizend uitvinders.

En niet onbelangrijk, je kunt één van de vele cursussen volgen en advies vragen aan de de mensen die dagelijks met jouw vragen te maken hebben.

 

En ja, octrooigemachtigden heb je goede en hele slechte tussen.

Vraag het aan collega uitvinders wat hun ervaringen zijn.

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Thanx, ik ga die FAQ en die link eens bekijken. Merkava, ja het is voor de consument. Het heeft met vormgeving te maken,maar nog belangrijker,functionaliteit, hoe je het product kunt gebruiken. Er komt dus wel een stukje techniek bij kijken, maar deze techniek is niet nieuw. De manier waar,waarvoor en hoe je het product kunt gebruiken is nieuw.

 

Groeten erwin

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb me alles eens bekeken maar ik ga toch liever op zoek naar een licentienemer. Het zo'n moeizaam, langdurig en duur proces voor octrooi aan te vragen, zeker in heel europa.

Als me hiermee iemand verder kan helpen....GRAAG!

 

Groeten Erwin

Link naar reactie
  • 0

Begin eens met de NOVU te bellen, en legt het hun eens voor.

 

Eén van de eerste dingen die ze gaan vragen is het octrooi onderzoek.

Daarnaast is een prototype van belang.

En niet te vergeten ben je daarna aan de beurt voor een ondernemersplan.

 

Als stok achter de deur kun jij je inschrijven voor New Venture, de business plannen wedstrijd.

Je hebt ongeveer nog 6 weken voor de deadline van de belangrijkste en laatste ronde.

 

Heb je deze verplichte zaken achter de rug , ga je dan eens orienteren op licentienemers of financiers.

 

Belangrijk is vooral dat je het stapje voor stapje doet.

Niet alles tegelijk.

Bij de NOVU zou je de cursus van idee tot markt kunnen volgen.

 

Leesvoer

De uitvindersgids van Douwe Bongers ISBN 90 6868 381 0

Er is nog een tweede boek met meer praktische zaken en voorbeelden, de titel daarvan ben ik even kwijt, dit weten ze bij de NOVU wel ;)

 

Heb je hier alvast wat aan ?

 

Suc6

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.