• 0

Hoe boek ik een gift aan een goed doel?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat bedoelt Iceman inderdaad. Als je er een nieuwe rekening voor opent, hoef je niet al je boekingen op Algemene kosten door te lopen als je bij je aangifte inkomstenbelasting de giften opvoert.

 

Het is inderdaad een verlies- en winstrekening. Balansrekeningen zijn rekeningen van bezit en schuld. Een gift is geen van tweeen, dus => V&W.

Link naar reactie
  • 0

Andris,

 

Binnen de boekhouding van je zaak, mag je enkel de zakelijke kosten in mindering op de winst brengen.Een gift aan een goed doel is welliswaar een nobel gebaar, maar valt niet onder de noemer "zakelijke kosten".

 

Wel kun je bij het doen van aangifte IB de giften welke je in enig jaar gedaan hebt, opvoeren als aftrekpost en daarbij is er bij de reguliere giften ook een drempel van toepassing.

 

De overige voorwaarden zijn de volgende:

*

Je moet met schriftelijke stukken kunnen aantonen dat je de gift werkelijk gedaan hebt.

 

*

Ook mag er geen sprake zijn van een tegenprestatie voor de gift.

 

 

Succes,

Larry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Larry,

 

Maar betekent jouw antwoord dat ik mijn gift op de juiste manier boek als ik een aparte grootboekrekening Giften maak en als dat een verlies en winstrekening is? ???

De gift is inderdaad vanuit het bedrijf gedaan en niet prive. Dus ik kan deze niet van mijn privebelasting aftrekken. Dat wil ik ook niet. Voor mijn bedrijf doe ik alleen aangifte voor de BTW, en daar kan ik de gift inderdaad niet voor aftrekken.

Mijn vraag is puur om te weten of ik het (ongeveer) op de juiste rekening boek. De boeking die ik in eerste instantie had gemaakt (op Algemene kosten) vond ik zo raar omdat het geen kosten zijn zoals je ook al opmerkt. ::)

 

Andris

Link naar reactie
  • 0

Andris,

 

Ik ben er vanuit gegaan dat je de eigenaar van een eenmanszaak bent en dan valt de aftrek voor giften in de sfeer van de Inkomstenbelasting( zie mijn reactie hiervoor).

 

Indien je eigenaar bent van een BV of LTD, dan geldt er voor giften een soortgelijke regeling als voor de IB.

Voor de vennootschapsbelasting zijn giften aftrekbaar van de winst voorzover ze meer als € 227 bedragen, met een maximum van 6% van de winst.Wanneer je met de BV verlies lijdt kun je de gift belastingtechnisch beter vanuit privé schenken.( Dan heb je daar in de IB wellicht nog wat aan).

Dat laatste klinkt een beetje wrang als je dat afzet tegenover de ideële gedachte van “onbaatzuchtig geven” natuurlijk.

 

Overigens kun in de boekhouding van de BV c.q. LTD de rekening “Giften” als V&W rekening aanmaken.

 

Groet,

Larry

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.