• 0

uitkopen van VOF partner

In mei 2004 ben ik samen met mijn broertje een VOF (bloemenwinkel) begonnen. De zaak liep heel goed, maar de samenwerking niet. Ik zag het geen jaren goed gaan, en om familie ruzies te voorkomen ben ik weggegaan. Per 15 maart heeft hij nu een eenmanszaak. De boekhouder heeft gezegt dat we moeten inventariseren en een contractje maken waarin staat hoeveel geld ik krijg. Maar de communicatie verloopt heel slecht en ik weet niet precies wat ik mee moet tellen. We zijn in januari in een nieuw pand begonnen en daar is ook veel geld ingestoken, zie ik hier nog wat van terug, goodwill ofzo? Ook heb ik 4000 euro privegeld gestort toen we begonnen, en hij niets.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien je in mei 2004 bent begonnen en je melding maakt van een boekhouder, zal uit de administratie al heel veel blijken. Het is echter in jouw geval de vraag aan welke kant deze boekhouder staat. Staat deze aan de kant van je broer, dan lijkt het mij zinvol om zelf een andere boekhouder in de hand te nemen die je ook op weg kan helpen indien het een juridisch geschil gaat worden. Het is een nare afweging, maar als je niks doet (en vastlegd) zal de afwikkeling steeds moeilijk worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

we hebben een standaard contract getekend

50/50

ook allebei evenveel arbeid verricht.

en de boekhouder is volgens mij onpartijdig.

hij regelt inderdaad de boekhouding, en verdeelt dat

maar hij kan niet inventariseren.

het is alleen zo dat mijn broertje niet veel zegt,

waardoor het samenwerken niet ging,

en het uitkopen al helemaal niet!

is het zo dat we de waarde van de winkel bepalen

inclusief goodwill, alsof we t zouden verkopen,

en dat door 2-en delen?

de boekhouder zegt dat ik mijn privegeld zowieso terugkrijg.

lijkt mij ook logisch.

Link naar reactie
  • 0
is het zo dat we de waarde van de winkel bepalen

inclusief goodwill, alsof we t zouden verkopen,

en dat door 2-en delen?

volgens mij is dit de beste oplossing, hopelijk komen jullie er samen uit, en anders zullen jullie iemand die verstand heeft van de branche moeten inschakelen om de waarde te bepalen.

 

de boekhouder zegt dat ik mijn privegeld zowieso terugkrijg.

lijkt mij ook logisch.

Als hij dit als lening aan het bedrijf heeft geboekt krijg je dit zowiezo terug inderdaad.

 

suc6

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

En als hij nou geen geld heeft? Maakt nog steeds alles op, kan ik er druk achter zetten?

 

 

Of hij nu wel of geen geld heeft, maakt niet uit. Als de waarde is bepaald en je het eens bent over de uitkoopsom dan heb jij een vordering op hem. Over het voldoen aan die verplichting zul je afspraken moeten maken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je wel op het hart willen drukken niet 'to greedy' te zijn, je wil geen gezeik in de familie toch? Naast het privegeld dat je erin hebt gestopt zou ik gewoon rekenen met de inspanning die je hebt geleverd. 4 maanden maal bijv. € 1500. Aan je broer voorleggen als een leningovereenkomst en afhandelen. Sta erop dat je privegeld zo snel mogelijk wordt terugbetaald en de rest spreiden over een langere periode.

 

succes, Pim.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Too greedy ben ik zeker niet. Hij is zowieso degene die het meest overhoudt het was/is een heel goed lopende zaak! + het zwarte geld wat ook niet valt na te rekenen, dat heeft hij ook mee. Ik hoef er niet rijk van te worden, maar wil ook niet een jaar voor nix hebben gewerkt!

 

Bedankt weer voor alle reacties! Ik ga de boekhouder nog even opzoeken, en kijken of we er met zijn 3-en uit komen. En ja dat privegeld was de bedoeling dat ik dat allang terughad, maar daar botsten onze gedachtes ook, ik was de zuinige en hij de spendeerder en dat voelt niet goed als t jouw geld is!

 

t Klinkt inderdaad wel greedy, maar dat is de situatie op dit moment.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.