• 0

spullen van vof aan vennoot verkopen

Hallo,

 

Een tijd geleden hebben wij met een paar vrienden een vof opgericht. Met een deel van de inkomsten hebben we spullen gekocht voor de onderneming.

 

Een aantal van deze spullen gebruiken we inmiddels niet meer voor onze onderneming. We willen ze dus ook uit de boekhouding halen en prive gaan gebruiken. Eigenlijk verkopen we ze dus aan onszelf.

 

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Het liefst zouden we de spullen natuurlijk gratis aan onszelf verkopen (of voor een symbolisch bedrag). Dan zou ons bedrijf wel wat verlies maken, maar dat is niet zo'n probleem.

 

Het lijkt mij dat we over de waarde van de spullen ook inkomstenbelasting moeten betalen. Maar hoe wordt die waarde bepaald?

 

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen. Alvast bedankt!

 

Groeten, Joost

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie!

 

Hoelang is het geleden dat jullie de onderneming gestart zijn.

 

Vorig jaar pas, we zijn nog niet echt lang bezig...

 

Kan je niet gebruik maken van de startersfaciliteiten en versneld afschrijven?

 

Ehm... Dat begrip zegt mij weinig. Ik moet bekenen dat ik (nog) niet heel erg op de hoogte ben van hoe alles precies werkt.

 

Misschien is het van belang om te vermelden dat de inkomstenbelasting ons niet ziet als ondernemer. Wij zijn studenten en gebruiken de vof om leuke projectjes te doen in onze vrije tijd (hoewel het qua tijd wel eens andersom lijkt te zijn). Op deze manier kunnen we ook proberen iets op te bouwen voor ná onze studietijd.

 

We doen ons best om de boekhouding zo professioneel mogelijk aan te pakken, maar ik kan niet zeggen dat we erg reëel afschrijven. Omdat we ook vaak 2e hands apparatuur kopen, staan veel spullen in de boekhouding voor een veel lagere waarde dan zij in werkelijkheid hebben...

Link naar reactie
  • 0

Je kunt op deze zaken gaan afschrijven...

Versneld afschrijven raad ik niet aan voor goederen die jullie (binnen 1 a 2 jaar) privé overkopen, de belastingdienst zal hier bij een controle doorheen prikken....

Aangezien jullie geen ondernemer voor de IB zijn, is versneld afschrijven voor jullie uberhaupt geen optie...

 

Maar stel jullie kopen een pc van twee duizend euro:

Deze mag je in 3 jaar afschrijven: Je boekt elk jaar 1000 euro van de waarde af en boekt dit als verlies. Na 3 jaar is de waarde boekhoudkundig nihil en kun je het prive overkopen voor een symbolisch bedrag van zeg zo'n 50 euro.

=> het bedrijf maakt t.o.v. de boekwaarde een winst van 50 euro, en jij hebt een "goedkope" pc.

 

Bottomline in dit geval is dus: de normale afschrijving hanteren (3 jaar voor bijvoorbeeld pc's of voor meubilair 4 jaar) en net iets boven de boekwaarde kopen......

De belastingdienst zal in dit soort gevallen dan niet moeilijk doen....

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.