• 0

Website/Concept verkopen aan buitenlandse bank - hoe te handelen?

Goedendag,

 

Ik ben tot op heden (zonder account) als ondernemer met vragen vaak terecht gekomen op HL en meestal het antwoord gevonden wat ik zocht. Nu heb ik een vraag waarvoor ik toch maar een account heb aangemaakt, hoop dat jullie mij kunnen helpen :) Alvast dank!

 

Ik heb al bijna 2 jaar een engelstalige website gericht op ondernemers, met veel credibility en bezoekers. Ik hou dit verder even vaag omdat dit niet relevant is voor de vraag.

 

Ik ben benaderd door een Duitse bank die mijn concept interessant vind (om verschillende redenen), heb met een C-level exec van hen afgesproken en er is mij gevraagd om hen een overname voorstel te sturen.

 

Dit heb ik gister gedaan en vrijdag weer een Skype call ingepland om dit te bespreken.

 

Mijn vraagprijs is €135K (netto, ex additionele kosten en btw). Dit wordt natuurlijk straks nog onderhandeld maar ik denk dat de deal wel rond komt. Gemakshalve ga ik er even vanuit dat de site incl. concept etc. wordt verkocht voor €100K

 

NU MIJN VRAAG: Hoe kan ik dit fiscaal het beste regelen?

 

Mijn situatie (ik weet niet wat allemaal relevant is):

- Ik heb sinds juni een persoonlijke holding waarmee ik 50% eigenaar ben van een werk bv (werk bv is in dit verhaal niet relevant). Deze holding stuurt maandelijks managementfactuur naar werk bv, is nog nooit dividend in uitgekeerd.

- Ik heb nog een eenmanszaak die per 1-10-16 wordt opgeheven, in jan-sep is hiermee omzet gedraaid

- Ik heb dit jaar een huis gekocht en heb een samenlevingscontract met mijn vriendin, moeten dus samen aangifte doen

- Ik heb zo'n €15K spaargeld op mijn privé spaarrekening

- Website/concept zijn (nog) niet ondergebracht in holding, is als prive hobby gestart en toen succesvol geworden

 

Mijn idee:

- Ik breng website/concept onder in Holding

- Ik stuur een factuur (?) vanuit holding voor 100K ex btw (?) --> ik heb geen idee hoe deze transactie gaat

- Ik krijg 100k in m'n holding

- Tijdens ontwikkeling van de site heb ik zonder contract samengewerkt met een partij (bv), dit was als vriendendienst maar ik wil hen belonen met een bedrag. Zegge: 10K. Dit doe ik het makkelijkst door hen een factuur te laten sturen naar holding?

- van de 90K die over is wil ik 10k prive hebben voor aanpassing aan mn huis, vakantie etc. Hierover betaal ik 25% belasting, toch?

- Eindstand is 80k in holding, dit laat ik gewoon als eigen vermogen staan aangezien ik omzet uit de werk bv haal dmv managementfee.

- eind van het jaar betaal ik 20% vennootschapsbelasting over 90k = 18K

- daarna heb ik 62K "schoon" in bv

 

Klopt mijn idee van handelen icm mijn wensen? Wat zijn dingen waar ik expliciet op moet letten? gevaren? Hartelijk dank voor de hulp alvast.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat je hierboven schrijft klopt niet. Ik adviseer je contact op te nemen met een accountant in plaats van je vragen hier te stellen. Je gaat met veel meer regeltjes te maken krijgen. Als je 90k winst maakt neemt de fiscus aan dat je jezelf meer dan 10k salaris geeft. Het antwoord op jouw vraag is niet zo in een paar zinnen uit te leggen.

 

Daarnaast kent Nederland geen 25% schijf.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.