• 0

v.o.f. akte

Ik ga in juli een v.o.f. beginnen met een vriend en zijn vriendin. Ik wil een aantal zaken regelen in een v.o.f akte. We hebben zelf al een voorbeeld akte. Echter ik vind het moeilijk om deze akte aan te passen, aangezien ik niet in de legal-speak zit. We denken er danook over om de aktedoor een notaris te laten opstellen. Hierover een paar vragen:

 

1. Hoeveel geld zal dit ongeveer gaan kosten? Elke notaris die ik tot nu toe gebeld heb zegt dat hij mij voor de prijs terug zal bellen (wat natuurlijk nog niet gebeurd is)

2. Stel we maken de akte wel zelf. In hoeverre zal bij verkeerd gebruik van zinnen/woorden in de akte een advocaat in geval van zakelijke problemen hiervan gebruik kunnen maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik ga in juli een v.o.f. beginnen met een vriend en zijn vriendin. Ik wil een aantal zaken regelen in een v.o.f akte. We hebben zelf al een voorbeeld akte. Echter ik vind het moeilijk om deze akte aan te passen, aangezien ik niet in de legal-speak zit.

 

Ik ken niemand die in de "legal-speak" zit, maar begrijp wat je bedoelt. Het feit dat je het moeilijk vindt om de akte aan te passen zegt wellicht gelijk iets over de begrijpelijkheid van de akte.

 

Let wel. Een vof-akte is niets anders dan een onderhandse overeenkomst tussen de betrokken partijen. Vertrekpunt: Jullie dienen als vennoten het in ieder geval eens zijn over de meest essentiële punten: de afspraken die jullie maken voor wat betreft het aangaan van een vennootschap, de onderlinge verhoudingen en de wijze van beeïndiging. Deze uitgangspunten dienen in heldere taal op papier te komen. Verder kan je tal van andere zaken opnemen in de vof-akte.

 

Belangrijke regels:

1 - Gebruik heldere taal! De meest gemaakte fout is dat niet-juristen met termen smijten waar ze wel eens van gehoord hebben, maar volstrekt niet begrijpen wat die inhouden.

2- Vermijd waar mogelijk vage termen en containerbegrippen, begrippen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

3 - Neem bij het opstellen van de vennootschapsovereenkomst als uitgangpunt de vraag: "hoe wil je uit elkaar gaan?". Leuk begin, maar is een heel gezond uitgangspunt.

 

We denken er dan ook over om de akte door een notaris te laten opstellen. Hierover een paar vragen:

 

1. Hoeveel geld zal dit ongeveer gaan kosten? Elke notaris die ik tot nu toe gebeld heb zegt dat hij mij voor de prijs terug zal bellen (wat natuurlijk nog niet gebeurd is);

 

Het eeuwigdurende misverstand. No offense, maar het valt mij steeds weer op dat leken er kennelijk van uit gaan dat juristen een pasklare offerte kunnen leveren op basis van algemene info. De vraag "wat moet het kosten?" hangt in grote mate af van "wat wilt u geregeld hebben, welke vragen heeft u?". Het hangt geheel af van het uurtarief en de hoeveelheid te investeren uren. Willen jullie allerlei exotische zaken in de overeenkomst opnemen dan zal de klok uiteraard doortikken. Een notaris is ongeveer even duur als een advocaat, tarieven starten gemiddeld vanaf € 150,-. Een enkeling is misschien iets goedkoper, maar daar zul je goed naar moeten zoeken.

 

Als men een vast tarief afgeeft krijg je in 9 van de 10 gevallen een standaard template, ingevuld door de klerk en waarschijnlijk hetzelfde model als waar je nu ook over beschikt.

 

Waarom een notaris vraag ik mij dan af? Een ter zake deskundige jurist is goedkoper.

 

2. Stel we maken de akte wel zelf. In hoeverre zal bij verkeerd gebruik van zinnen/woorden in de akte een advocaat in geval van zakelijke problemen hiervan gebruik kunnen maken?

 

Dit is weer niet goed voor de broodwinning van mijn beroepsgroep, maar probeer het eerst zelf op papier te zetten. Kom je er niet uit of wil je en onafhankelijke mening dan kun je altijd een jurist inschakelen. Door het eerst zelf te proberen dwing jullie jezelf om na te denken over de regels die je met elkaar afspreekt. Het is wel heel gemakkelijk om een ander het werk te laten doen, maar in veel gevallen ontstaan dan juist de problemen. De vof overeenkomst is een bron voor een geschil.

 

Bij zakelijk problemen zal een advocaat of jurist altijd de belangen van zijn cliënt behartigen en de overeenkomst voor de cliënt zo gunstig mogelijk proberen uit te leggen. Dat is nu eenmaal zijn/haar taak.

 

Hoe onduidelijker de overeenkomst, hoe vager de termen, hoe meer uitleg mogelijk. Kortom, koren op de molen van de jurist/advocaat. Hoe duidelijker de taal, des te minder voor meer uitleg vatbaar is. Succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.