• 0

Zelfstandige activiteit in België- verhuizing naar Nederland

Dag allemaal,

 

Sinds 7 jaar ben ik woonachtig in België, maar ik heb de Nederlandse nationaliteit. Sinds een jaar oefen ik een zelfstandige activiteit uit in België (advocaat).

 

Nu ga ik binnenkort verhuizen naar Nederland, maar ik blijf werkzaam als zelfstandige in België. Ik heb al gebeld met de belastingdienst en ik blijf mijn belastingen in België betalen.

 

So far so good..

 

Doordat ik verhuis naar Nederland, word ik geschrapt uit het Rijksregister en verlies dus ook mijn elektronische identiteitskaart. Met deze kaart kun je online gebruik maken van bepaalde overheidsdiensten, die ik vaak nodig heb voor mijn werk.

 

Wie kan mij vertellen of hiervoor een regeling is uitgewerkt, zodat ik wel nog gebruik kan maken van de online diensten? Ik heb al een "token" aangevraagd, maar niet iedere site werkt daar mee en vereist dan een identificatie d.m.v. de elektronische identiteitskaart.

 

Zijn er nog mensen die hier problemen mee ondervinden of in dezelfde situatie verkeren? Ik deel graag ervaringen uit!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Een Belgische advocaat die in Nederland gaat wonen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb al gebeld met de belastingdienst en ik blijf mijn belastingen in België betalen.

 

Wanneer je in NL woont, dan ben je hier belastingplichtig.

Je moet dan hier je 'wereldinkomen' aangeven en verantwoorden.

 

Waar (in welk land dus) je vervolgens belasting verschuldigd bent, dat is een tweede.

 

Dus het is niet echt zo dat je hier (in NL) gaat wonen en vervolgens zegt "oh, mijn belastingzaken regel ik in België"...

Dat heb je toch wel begrepen, hoop ik.

Link naar reactie
  • 0

Op basis van het dubbelbelastingverdrag tussen NL en BE word je enkel belast in het land waar je je inkomsten hebt verworven. Ik heb oefen geen enkele activiteit uit in Nederland, en mijn vestigingseenheid is gelegen in België, waardoor ik m.i. ( en twee keer bevestigd door de Belastingdienst) geen inkomstenbelasting verschuldigd ben in België.

 

Op grond van welke regelgeving zou ik dan in Nederland nog belasting verschuldigd zijn op mijn winst/inkomen?

 

Ik dien inderdaad een aangifte wereldwijd inkomen te doen, doch zou hieruit geen betalingspverplichting aan de Nederlandse belastingdienst voortvloeien.

Link naar reactie
  • 0

Op grond van welke regelgeving zou ik dan in Nederland nog belasting verschuldigd zijn op mijn winst/inkomen?

 

Zoals ik schreef: Dat zal blijken uit de aangifte die je (in NL) straks doet. Of er wel/niet iets in NL verschuldigd is dan.

Als je een eenmanszaak hebt, dan zal dat toch wel hier zijn lijkt mij. Het begrip "vestigingseenheid" kennen wij hier niet. Voor de inkomstenbelasting (in NL) gaat het toch meestal om waar je woont.

 

Maar het wordt niet dubbel belast natuurlijk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist voor dit soort vragen/ervaringen ben ik op zoek naar iemand die in dezelfde situatie verkeert.

 

Als men tot twee keer toe bevestigt dat ik geen belasting dien te betalen over de inkomsten die ik in België met mijn zelfstandige activiteit verwerf, dan denk ik dat ik correct wordt ingelicht. Maar hoe dit in de praktijk uitdraait, dat zou ik graag willen weten.

 

Een vestigingseenheid is het adres waar de activiteiten van de onderneming worden uitgeoefend. In mijn geval is dat het adres van het advocatenkantoor waar ik werkzaam ben.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet natuurlijk niet precies hoe je dit vorm gegeven hebt, maar ik wil best mijn visie op dit verhaal geven:

 

Je kan in NL "zelfstandige" zijn (ondernemer dus). Dan heb je bijv. een eenmanszaak en die moet je bij de belastingdienst aanmelden. Dan gaat alles vanzelf zeg maar.

Voor de inkomstenbelasting heb je dan niets te maken met België. Elke Nederlandse ondernemer kan zijn diensten gewoon in België verrichten.

 

Of je woont in NL en je hebt alleen buitenlandse inkomen, maar dat moet dan wel vanuit een loondienstverband of zoiets zijn. Dan wordt het inderdaad in België belast allemaal. (en moet je in NL nog steeds je wereldinkomen aangeven, want je woont hier)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Vanwege mijn beroep als advocaat bij de balie van Antwerpen (ik heb een rechtendiploma in België gehaald), moet ik mij als zelfstandige inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Dat is de Belgische equivalent van de KvK.

 

Mijn onderneming omzetten naar een Nederlandse onderneming is geen optie, omdat ik dan mijn Belgische ondernemingsnummer/BTW nummer verlies en nog meer administratieve rompslomp tegemoet ga.

 

Ik blijf dus ingeschreven als "natuurlijk persoon" in de K.B.O., alleen verhuis ik naar Nederland omwille van persoonlijke redenen.

 

De schrapping uit het Rijksregister maakt het voornamelijk zeer moeilijk.

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij echt ernstig af of dit goed gaat (lijkt mij wel erg van belang voor een advocaat die ingeschreven staat trouwens!).

 

Laten wij voorop stellen: Ik weet niets van Belgische wetgeving.

Maar in NL is het mijns inziens niet mogelijk om als zelfstandige/ondernemer alléén in België belastingplichtig te zijn, hoewel je hier (NL) woont.

 

Dus dan moet je jezelf (volgens mij) wel als ondernemer hier registreren (want je bent ondernemer en je woont hier). Niet bij de KvK misschien, maar wel bij de belastingdienst.

Het feit dat alle diensten vervolgens in België verricht worden, dat doet er verder niet toe.

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

Voor een zelfstandige is het van belang of er sprake is van een vestigingseenheid/vaste inrichting van waaruit men werkt. Ik vermoed dat je als zelfstandige stond ingeschreven op je woonadres in België. Dat vervalt dus. Heb je dan nog een vaste inrichting? Dat wordt een onderzoekje en feiten kwestie, uit te zoeken en te laten bevestigen door de belastingdiensten. Een vaste werkplek, een bureau, een balie, het kan worden beschouwd als een vaste inrichting, zeker voor jou als advocaat met een Belgische bevoegdheid. Tevens is het ook nog een mogelijkheid om een kantoor te huren in België (Regus b.v. 179,- per maand) van waaruit je werkt, dan heb je zeker een vaste inrcihting (dit werkt niet altijd, men moet wel aanneembaar kunnen maken dat dit een logische keuze is om een kantoor in een ander lannd te (moeten) aanhouden).

Sociaal verzekerd zul je zeker in België zijn, je werkt minder dan 25% op het grondgebied van je woonland.

En inderdaad, in je woonland geef je altijd je wereldinkomen aan en dat wordt dan misschien vrijgesteld van belasting omdat de beslissing gevallen is dat je belasting verschuldigd bent in België.

 

Dan de identiteitskaart, ik geloof wel dat daar een oplossing voor is. Neem eens contact op met het "Centrum Buitenland" in België: tel. 0257-54.600 of foreigners.team3@minfin.fed.be

 

Vriendelijke groet,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.