• 0

Vraag m.b.t. BTW bij verkoop als commissionair

Beste allemaal,

 

Het is enige tijd geleden dat ik een vraag op dit forum gepost heb, maar ik loop nu tegen een BTW vraagje aan waar ik s.v.p. graag van jullie kennis gebruik zou willen maken.

 

Het volgende is het geval:

Sinds kort ben ik op verzoek van een aantal klanten binnen de EU als commissionair bezig met het verkopen van tweedehands goederen (margegoederen) die eigendom van mijn klanten zijn. De verkoop geschiedt hierbij op mijn naam. Voor elk verkocht item ontvang ik een percentage van de verkoopprijs, mijn commissie. Nu doet het zich in de praktijk voor dat zowel klanten uit Europa als van buiten Europa de aangeboden items kopen. Nu was ik even benieuwd hoe ik met de BTW om moet gaan, aangezien ik alleen BTW moet afdragen over de commissie die ik ontvang/mag inhouden. Hieronder schets ik twee situaties ten aanzien waarvan ik weergeef hoe ik denk dat het in elkaar steekt. Zouden jullie s.v.p. kunnen meekijken of ik hier juist bezig ben?

 

Situatie 1: verkoop binnen de EU

 

[*]Ik verkoop een item (margegoed) voor 100 euro aan een klant binnen de EU

[*]De commissie die ik ontvang bedraagt 15% = 15 euro, de overige 85 euro gaat naar mijn klant die het item bij me heeft ondergebracht voor verkoop

[*]De belastingdienst geeft het volgende aan op haar website:

 

Verkoopt u goederen in opdracht van iemand anders? Bijvoorbeeld als veilinghouder of als commissionair? Voor de btw zijn er dan 2 leveringen. U koopt de goederen van de verkoper en u verkoopt de goederen aan de koper. Over deze 2e levering moet u btw berekenen.

Verkoopt u margegoederen? Dan kunt u de margeregeling toepassen. U betaalt dan alleen btw over uw winstmarge. Vaak is dit uw provisie.

 

[*]Op basis van het voorgaande betreft de 1e levering het feit dat mijn klant een item bij mij heeft ondergebracht voor verkoop => dit moet gezien worden als "inkoop" van een margegoed. Nu ik weet dat dit item voor 100 euro is verkocht en mijn commissie 15 euro is, is mijn "inkoop" van dit margegoed 100-15 = 85 euro => ik boek dit dus in als een marge-inkoop van 85 euro

[*]De 2e levering betreft mijn levering van het verkochte item aan de kopende partij binnen de EU. Mijn margeverkoop is in dit voorbeeld 100 euro.

[*]Conform de margeregeling, moet ik derhalve de btw bepalen over de winstmarge/mijn commissie, dus margeverkoop - marge-inkoop = 100 - 85 = 15 euro winstmarge => BTW hierin is (15X21)/121 = 2,60 euro. Dit bedrag geef ik op bij mijn BTW aangifte.

 

Vraag: Wat voor factuur moet ik naar mijn klant sturen die het verkochte item bij mij heeft ondergebracht? Een factuur waarop staat:

- Verkoop:100

- Commissie:15

- Resultaat: 85

 

Situatie 2: verkoop buiten de EU

Zelfde situatie als hierboven geschetst, maar de kopende partij is in dit geval een klant die bijvoorbeeld in Amerika woont. In dit geval moet wederom onderscheid gemaakt worden in 2 leveringen: de levering aan mij van het te verkopen item (mijn "inkoop") en vervolgens mijn levering van het verkochte item aan de kopende klant in Amerika.

 

Mijn commissie bedraagt nog steeds 15 euro. Maar in dit geval kan ik de margeregeling niet toepassen, omdat het een levering naar een land buiten de EU betreft.

Voor Amerika geldt een BTW percentage van 0% => de kopende klant ontvangt van mij dus een factuur waarop, even kort door de bocht, staat: "100 euro, 0% BTW'".

 

BTW vraag 1: moet ik in deze situatie ook uitgaan van 0% BTW voor de 15 euro commissie t.b.v. van mijn BTW aangifte? Of moet ik uitgaan van 21% BTW, omdat dit mijn kostenvergoeding is die feitelijk betaald wordt door de klant die het verkochte item bij mij heeft ondergebracht (en die gewoon in Nederland woont). Vanuit de gedachte dat dit een dienst is die ik verleen voor deze klant.

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken/reageren. :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.