• 0

DGA verricht geen werkzaamheden, salaris terugdraaien

Sinds 2015 heb ik met mijn man een BV (allebei 50% aandeelhouder). Voorheen waren wij een v.o.f. en kreeg ik een kleine arbeidsvergoeding (voor mijn administratieve werkzaamheden). Mijn man is werkzaam voor de BV, ik doe eigenlijk alleen wat administratie, hooguit een paar uur per maand. Nu krijg ik wel een salaris uit de BV (4400 per jaar op basis van 10% parttime), dit in overleg met de fiscalist die de inbreng van de VOF in de BV geregeld heeft. Daarnaast heb ik gewoon een baan. Alle omzet komt binnen op naam van mijn man, dit staat ook duidelijk op de factuur vermeld.

 

Nu wil ik eigenlijk het salaris van mijzelf terugdraaien, omdat ik geen werkzaamheden verricht en de beloning minder is dan 5.000. Kan ik met terugwerkende kracht het salaris over 2015 terug laten draaien? Of krijgen we dan problemen met de Belastingdienst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu wil ik eigenlijk het salaris van mijzelf terugdraaien, omdat ik geen werkzaamheden verricht en de beloning minder is dan 5.000. Kan ik met terugwerkende kracht het salaris over 2015 terug laten draaien? Of krijgen we dan problemen met de Belastingdienst?

We hebben het hier over 2015, terwijl 2016 al bijna is afgelopen.

 

Als je het al terug zou willen draaien, zullen er een hoop stappen moeten worden genomen. De bv zelf zal op basis van de werkelijkheid alle loonaangiftes moeten terugdraaien. Daar zal overigens een afspraak aan ten grondslag moeten liggen. Heeft de BV in 2015 aangesproken met jou als medewerker dat je geen werkzaamheden meer zou verrichten? En heb je toen ook met de BV afgesproken dat je geen loon meer zou krijgen? Anders geldt gewoon het maand/jaarloon dat je contractueel hebt vastgelegd.

 

Stél dat dat allemaal zo is, dan mag de BV dus over al die maanden gecorrigeerde loonaangiftes gaan indienen. Die krijgt dan dus te maken met 12 aangepaste aanslagen loonheffingen. Ik denk dat de BV op de warme belangstelling van de fiscus mag rekenen. Maar vervolgens moet de BV ook haar jaarcijfers gaan aanpassen. Er zijn immers minder kosten gemaakt. De winst gaat daarmee omhoog. Er zal ook een nieuwe aangifte voor de vennootschapsbelasting moeten worden gedaan. De BV zal dan over dat jaar Vpb moeten bijbetalen.

 

Als je geen werkzaamheden meer verricht, zou ik gewoon afspreken om vanaf nu de betalingen stop zetten voor zover er niet voor gewerkt wordt. Heel misschien dat het voor het lopende jaar nog iets makkelijker is om de boel terug te draaien, als je dat al zou willen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel alleen het terugdraaien van het salaris in 2016. 2015 is al helemaal afgesloten. Excuses voor de verwarring.

 

Het terugdraaien van het salaris is volgens de loonadministrateur niet veel moeite. Zouden we dit terug kunnen draaien, of moet je dit vooraf bespreken met de Belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Het terugdraaien van het salaris is volgens de loonadministrateur niet veel moeite. Zouden we dit terug kunnen draaien, of moet je dit vooraf bespreken met de Belastingdienst?

Op zich denk ik het niet. Je moet het alleen wel even goed vastleggen en administreren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een overeenkomst hebt waarin je dit afspreekt. Doe dit zuiver zakelijk als werknemer enerzijds (per 1 januari 2016 stopt X met het verrichten van werk) en als werkgever anderzijds (per 1 januari eindigt het dienstverband / wordt het omgezet in een 0-urencontract). Op basis daarvan kun je dan de loonaangiftes aanpassen, omdat je abusievelijk geld hebt ontvangen. Als de fiscus dan ergens naar vraagt, heb je in ieder geval een (ondertekende) afspraak / overeenkomst waarin duidelijk staat vermeld dat de werkzaamheden zijn gestaakt. Dan komt het niet zo vreemd over dat alle aangiftes zijn / worden gecorrigeerd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.