• 0

voor het eerst aangifte doen (VOF)

Hallo,

 

Ons bedrijfje moet voor het eerst aangifte doen bij de belastingdienst. We moeten dit voor 1 juni opsturen. Op zich valt het wel mee maar we zitten even ergens vast mee, misschien kan iemand hier ons wat uitleg over geven.

 

Bij vraag 1a geef je dus op wat de af te dragen BTW is. Als wij het goed begrepen hebben, komt bij vraag 2a te staan wat je te vorderen BTW is, dus BTW wat je moet terugkrijgen omdat andere bedrijven dat aan jou hebben berekend (spullen die wij voor het bedrijf hebben moeten kopen).

 

Nu vinden wij het vreemd dat bij vraag 5a wij deze 2 bedragen bij elkaar op moeten tellen, en vervolgens weer de te vorderen BTW moeten aftrekken bij vraag 5b. Op die manier komt er altijd je af te draen BTW uit, dit kan toch niet kloppen? Je hoort toch juist je af te dragen BTW te verminderen met je te vorderen BTW?

 

Nog een vraagje, hoe komen wij erachter wat onze vermindering is volgens de kleine ondernemingsregeling? Wij maken slechts 300 euro per maand ofzo.

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus ik hoef totaal geen omzetbelasting te betalen door de kleine ondernemingsregeling?

 

Dus als het goed is vul ik bij vraag 1a in : 237 euro (af te dragen)

bij vraag 2a vul ik in 214 (te vorderen)

 

nu komt hetgene wat ik niet logisch vind, ik tel ze eerst bij elkaar op (vraag 5a), en daarna trek ik ze weer van elkaar af (vraag 5b) Op die manier komt toch altijd gewoon je af te dragen btw uit?

 

af te dragen btw + te vorderen btw - te vorderen btw = af te dragen btw

 

hoezo is het dan mogelijk ooit bij vraag 5e een vinkje te kunnen zetten bij te vorderen btw?

Link naar reactie
  • 0

af te dragen btw + te vorderen btw: getal laat zien of je binnen de kor valt. Val je er binnen: af te dragen = nul (vraag 5a en kor) - te vorderen btw = wat je krijgt.

 

Houd er rekening mee, dat als je aan het eind van het jaar niet binnen de kor valt de belasting ineens wel alle btw komt halen. Ik ken starters die er niet op gerekend hadden en geen kalkoen met kerst aten.... ;)

Link naar reactie
  • 0

ok dus als ik het goed begrijp:

 

mijn af te dragen btw = 237

mijn te vorderen btw = 214

 

==>

 

5a : optellen ==> 451 euro

5b : 214 er weer van af

5c : subtotaal ==> 237 euro

5d : vermindering kor ==> 237 euro

5e : totaal ==> te betalen/terug te vragen = 0 euro

 

o.0

Link naar reactie
  • 0

voor de duidelijkheid. Rubriek 2a op de BTW-aangifte ziet op situaties waarbij de heffing van de BTW is verlegd naar de afnemer van de prestatie en ziet derhalve niet op de door jou genoemde situatie.

 

Je dient de aan jou in rekening gebrachte NL BTW in aftrek te brengen in rubriek 5b van je aangifte en niet in rubriek 2a!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.