• 0

Verbouwing aan werkruimte eigen woning

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw geregistreerd vandaag (maak al langer, meestal via Google, gebruik van dit forum). Aangezien ik over het volgende nog niets heb kunnen vinden op het internet, hier maar even de vraag.

 

Ik heb een eenmanszaak en koop op 13 februari 2017 een nieuwe woning, een deel daarvan zal ik als werkruimte gaan gebruiken (ja, ik voldoe aan de eisen om kosten af te trekken). Mijn plan is de woning (en dus ook de hypotheek) deels als privévermogen en deels als vermogen van de onderneming aan te merken.

 

In de eerste weken nadat we het huis hebben, zal ik een aantal zaken verbouwen, waardoor de waarde van het huis stijgt. De hypotheek is hier ook op ingesteld in de vorm van een gedeelte bouwdepot. Één van de verbouwingsonderdelen (een dakkapel) is volledig gericht op de werkruimte. Ik ben van plan het nu als volgt te doen (fictieve bedragen, maar het gaat om het idee):

 

- Aanschaf woning € 150.000,-

- Hypotheek € 173.400,-

- Waarvan bouwdepot € 25.000,-

- Waarvan werkruimte (de dakkapel) € 7.500,- (incl. 6% BTW)

- Waarde woning na verbouwing € 170.000,-

 

De werkruimte is 12% van het huis, dus ik boek in mijn onderneming:

- Gebouwen € 20.400,- (hierover schrijf ik dan af)

- Hypotheek € 20.808,-

 

Kosten en investering t.b.v. inrichting en aankleding van de werkruimte mag ik opvoeren als kosten of investering en ik mag hierover de betaalde BTW als voorbelasting aangeven, maar nu is het dus de vraag of ik de factuur die ik krijg voor de dakkapel volledig als verbouwing in mijn onderneming mag boeken en daarvan ook de betaalde BTW als voorbelasting aan mag geven. Dit voelt voor mij wat dubbel aan, dus twijfel ik of dit mag/kan.

 

Wat zou een mogelijk alternatief zijn als dit niet kan? De originele waarde van mijn huis (op moment van kopen, dus voor verbouwing) nemen en daarvan het evenredige deel nemen? En dan hetzelfde met de hypotheek, zonder het bedrag dat achtergehouden wordt voor het bouwdepot? In dat geval boek ik dit:

- Gebouwen € 18.000,-

- Hypotheek € 17.808,-

- Dakkapel € 7075,47

 

Ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen, als er nog iets onduidelijk is hoor ik het graag!

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen, als er nog iets onduidelijk is hoor ik het graag!

Die dakkapel kun je voor zover ik weet niet (volledig) aftrekken, maar via een omweggetje toch weer wel...een beetje. Je hoeft volgens voor het zakelijk deel enkel aan te sluiten bij de waarde (naar rato van gebruik) van de hypotheek en de WOZ-waarde. De kosten van de dakkapel zijn dus eigenlijk niet relevant. En de aankoopwaarde en de (zogenaamde) waardestijging van het huis ook niet, want die dakkapel heeft geen (direct) effect op de WOZ-waarde.

 

Aan de andere kant hoef je ook niet al te zenuwachtig naar de aftrekbaarheid van de rente te kijken, omdat de rente over het zakelijke gedeelte van de hypotheek gewoon aftrekbaar is als bedrijfskosten. Privé kun je dan waarschijnlijk nog 88% van de hypotheek aftrekken. Misschien iets minder, als de verhoging van de hypotheek niet voor aftrek in aanmerking komt.

 

In de boekhouding komt dan dus gewoon 12% van de WOZ-waarde onder "Gebouwen" te staan. En zodra je een nieuwe WOZ-beschikking krijgt, moet je die waarde dus aanpassen (kan dus zorgen voor een boekwinst of -verlies elk jaar en gevolgen hebben voor de mate waarin je afschrijft). Vervolgens zet je 12% van 173.400 (of 198.400 euro) in de boeken als "Hypotheek". Rente boek naar rato als kosten. En aflossingen boek je van de schuld af. Het kan zijn dat alles in werkelijkheid allemaal via privé loopt, dus je zou één en ander via privé moeten boeken (of gewoon daadwerkelijk van de zakelijke naar privérekening over te boeken, zodat je inzicht houdt in de werkelijke kostenverdeling).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de hulp tot nu toe!

 

Nog een andere vraag hierover. Zoals eerder genoemd is een gedeelte van de hypotheek een bouwdepot. Dit complete bouwdepot wordt in eerste instantie bij de notaris ingehouden op de totale hypotheeksom.

 

Vraag is: wat boek ik op de dag dat ik de akte passeer? Het zakelijke gedeelte over de volledige hypotheeksom? Of over de volledige hypotheeksom minus het bouwdepot? En als dat laatste het geval is, moet ik dan steeds de opgenomen bedragen in het bouwdepot ook voor het zakelijke gedeelte weer als schuld opnemen? Of kan ik het bouwdepot helemaal buiten beschouwing laten?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.