Personeel zoeken, hoe doe je dat? Als er een vacature opent bij een bedrijf moet de organisatie aan de slag met werven. Een goede wervingsmethode is de basis voor succes. Er zijn twee verschillende soorten werven, actief en passief.
De definities luiden:
Bij actief werven wordt er een actieve houding aangenomen ten opzichte van de kandidaten. De recruiter gaat zelf op zoek naar kandidaten.
Bij passief werven wordt er een passieve houding aangenomen ten opzichte van de kandidaten. De recruiter wacht af totdat kandidaten bij hem/haar aankloppen.
Nu hoor ik je denken: welke wervingsmethode past het best bij mij? In dit artikel vind je het antwoord.
Actief werven
Zoals eerder gezegd wordt er bij actief werven een actieve houding aangenomen. Er wordt actief gezocht naar potentiële kandidaten en deze worden ook benaderd. Actief werven kost in verhouding tot passief werven veel tijd. Er moeten immers administratieve taken uitgevoerd worden (het opstellen van een functieprofiel, het maken van bellijsten), maar ook uitvoerende taken (het bellen van de juiste kandidaten). Doordat het actief op zoeken en benaderen veel tijd kost, wordt deze methode voornamelijk ingezet door bedrijven met een hoge recruitment capaciteit.
Wervingsmethoden die onder actief werven vallen:
- Zoeken (sourcen) op LinkedIn;
- Intern werven;
- Actief benaderen netwerk van medewerkers;
- Zoeken in opgeslagen talent pools.
Passief werven
Passief werven is de optie voor bedrijven met een minder hoge recruitment capaciteit. De recruiter laat bij deze methode de kandidaten naar zich toe komen. Vaak wordt dit gedaan door het plaatsen van een vacature op verschillende vacature websites. Het nadeel van passief werven is dat het lastig is om op te vallen tussen alle vacatures. Ook een nadeel is dat er rekening gehouden moet worden met reacties die niets opleveren. Denk bijvoorbeeld aan iemand die niet aan het profiel voldoet, maar wel solliciteert.
Passief werven kan succesvol zijn als een bedrijf bekend is en om deze reden geen moeite hoeft te doen om genoeg (goede) aanmeldingen te krijgen. Ook kan passief werven een optie zijn als er niet hele hoge eigen aan de kandidaten gesteld worden. Voor kleinere bedrijven met hoge eisen is alleen passief werven vaak niet genoeg om goede kandidaten binnen te krijgen. Hierom wordt het vaak gecombineerd met actief werven.
Wervingsmethoden die onder passief werven vallen:
- Vacature plaatsen op de bedrijfswebsite;
- Gedrukte media;
- Vacaturebanken.
Conclusie
De keuze voor actief of passief werven ligt dus aan hoeveel recruitment capaciteit er aanwezig is (hoeveel tijd wil je aan recruitment besteden). Veel recruitment capaciteit = actief werven, weinig recruitment capaciteit = passief werven.
Zelf vind ik actief werven de beste wervingsmethode. Je pikt namelijk de beste kandidaten er zelf uit. Vervolgens pitch je de vacature en toets je gelijk of de kandidaat interesse heeft. Zo niet? Dan ga je door met zoeken. Met actief werven benader je vaak een doelgroep die je bij passief werven niet bereikt. Denk aan mensen die op dit moment een baan hebben en daarom vacaturebanken niet in de gaten houden. Deze mensen kunnen kritischer kijken naar een vervolgstap in hun carrière en zullen daarom hun keuzes beter afwegen. Maar zoals eerder gezegd, voor actief werven moet wel genoeg recruitment capaciteit aanwezig zijn.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Personeel zoeken, hoe doe je dat? Als er een vacature opent bij een bedrijf moet de organisatie aan de slag met werven. Een goede wervingsmethode is de basis voor succes. Er zijn twee verschillende soorten werven, actief en passief.
De definities luiden:
Bij actief werven wordt er een actieve houding aangenomen ten opzichte van de kandidaten. De recruiter gaat zelf op zoek naar kandidaten.
Bij passief werven wordt er een passieve houding aangenomen ten opzichte van de kandidaten. De recruiter wacht af totdat kandidaten bij hem/haar aankloppen.
Nu hoor ik je denken: welke wervingsmethode past het best bij mij? In dit artikel vind je het antwoord.
Actief werven
Zoals eerder gezegd wordt er bij actief werven een actieve houding aangenomen. Er wordt actief gezocht naar potentiële kandidaten en deze worden ook benaderd. Actief werven kost in verhouding tot passief werven veel tijd. Er moeten immers administratieve taken uitgevoerd worden (het opstellen van een functieprofiel, het maken van bellijsten), maar ook uitvoerende taken (het bellen van de juiste kandidaten). Doordat het actief op zoeken en benaderen veel tijd kost, wordt deze methode voornamelijk ingezet door bedrijven met een hoge recruitment capaciteit.
Wervingsmethoden die onder actief werven vallen:
- Zoeken (sourcen) op LinkedIn;
- Intern werven;
- Actief benaderen netwerk van medewerkers;
- Zoeken in opgeslagen talent pools.
Passief werven
Passief werven is de optie voor bedrijven met een minder hoge recruitment capaciteit. De recruiter laat bij deze methode de kandidaten naar zich toe komen. Vaak wordt dit gedaan door het plaatsen van een vacature op verschillende vacature websites. Het nadeel van passief werven is dat het lastig is om op te vallen tussen alle vacatures. Ook een nadeel is dat er rekening gehouden moet worden met reacties die niets opleveren. Denk bijvoorbeeld aan iemand die niet aan het profiel voldoet, maar wel solliciteert.
Passief werven kan succesvol zijn als een bedrijf bekend is en om deze reden geen moeite hoeft te doen om genoeg (goede) aanmeldingen te krijgen. Ook kan passief werven een optie zijn als er niet hele hoge eigen aan de kandidaten gesteld worden. Voor kleinere bedrijven met hoge eisen is alleen passief werven vaak niet genoeg om goede kandidaten binnen te krijgen. Hierom wordt het vaak gecombineerd met actief werven.
Wervingsmethoden die onder passief werven vallen:
- Vacature plaatsen op de bedrijfswebsite;
- Gedrukte media;
- Vacaturebanken.
Conclusie
De keuze voor actief of passief werven ligt dus aan hoeveel recruitment capaciteit er aanwezig is (hoeveel tijd wil je aan recruitment besteden). Veel recruitment capaciteit = actief werven, weinig recruitment capaciteit = passief werven.
Zelf vind ik actief werven de beste wervingsmethode. Je pikt namelijk de beste kandidaten er zelf uit. Vervolgens pitch je de vacature en toets je gelijk of de kandidaat interesse heeft. Zo niet? Dan ga je door met zoeken. Met actief werven benader je vaak een doelgroep die je bij passief werven niet bereikt. Denk aan mensen die op dit moment een baan hebben en daarom vacaturebanken niet in de gaten houden. Deze mensen kunnen kritischer kijken naar een vervolgstap in hun carrière en zullen daarom hun keuzes beter afwegen. Maar zoals eerder gezegd, voor actief werven moet wel genoeg recruitment capaciteit aanwezig zijn.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55191-column-het-verschil-tussen-passief-en-actief-werven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag