• 0

Vraagt betreffende inkoop/verkoop dienst

Beste,

Ik heb een vraag omtrent het inkopen van een dienst om deze vervolgens weer te verkopen.

Stel ik koop een webdienst in voor €20 die ik in stukjes verdeel voor €5 per stuk. Uit 1 webdienst kan ik 5 stukjes verhuren. Ik betaal de factuur voor deze webdienst en stuur facturen naar de klant voor een stukje.

Enerzijds heb ik dus een inkoopfactuur die ik boek als inkoop. Anderzijds heb ik een verkoopfactuur voor de klant.

(In eerste instantie wil ik de boekhouding in Excel laten verlopen)

Mijn vraag is als volgt:

Hoe kan ik dit het beste scheiden, dit omdat de inkoopfactuur in dit geval geen bedrijfskosten betreffen. Rekening houdende met de regels van de Belastingdienst.

Ik kan natuurlijk een boekhouder inschakelen maar ik wil dit in het begin zelfstandig regelen.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe bovenstaand (boekhoudtechnisch) precies in zijn werk gaat?

Bij voorbaat dank!

Bas-Services

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Even praktisch: ik huur een VPS en verhuur hosting accounts op die VPS. Voor de vps krijg ik een factuur, voor de hosting accounts schrijf ik een factuur. De ontvangen factuur boek ik als kosten waardoor deze bij de resultaatberekening van de omzet wordt afgetrokken.

Waarom Is die inkoop bij jou geen post onder bedrijfskosten? Kosten van de inkoop zijn ook kosten.

Lees anders nog even de recties in je vorige topic.

(Nb. De handelaars/marge-benadering van Highio vind ik wat verwarrend. Bij de IB komt het volgens mij gewoon onder dezelfde grote noemer en voor de btw heb je ook niet met een margeregeling te maken).

Link naar reactie
  • 0

Even praktisch: ik huur een VPS en verhuur hosting accounts op die VPS. Voor de vps krijg ik een factuur, voor de hosting accounts schrijf ik een factuur. De ontvangen factuur boek ik als kosten waardoor deze bij de resultaatberekening van de omzet wordt afgetrokken.

Waarom Is die inkoop bij jou geen post onder bedrijfskosten? Kosten van de inkoop zijn ook kosten.

Lees anders nog even de recties in je vorige topic.

(Nb. Het handelaars/marge-perspectief van Highio vind ik niet van toepassing).

Bedankt voor je reactie. Ik blijf dit verwarrend vinden. Ik neem aan dat dit de normale gang van zaken is dat je een dienst die je niet zelf gebruikt inboekt als bedrijfskosten?

ik kan dus gewoon de crediteur inboeken als kosten en de verkoop als omzet

SSL certificaten | Server Monitoring | Serverbeheer | Installatie, Configuratie & Advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar