• 0

partner in loondienst?

Gast Natasja1234

Een goede vriend van mij is een eenmanszaak gestart en wil samen met zijn vriendin deze gaan runnen. Ze zijn niet getrouwd en wonen niet op een adres. Nu is de vraag: moet de vrouw in loondienst of moet ze gewoon meehelpen in de zaak.

 

Wat ik al weet is het volgende:

Meewerken:

Hiervoor krijg je meewerkaftrek maar echt spannend is dit niet.

 

Loondienst:

Je draagt loonbelasting en sociale premies af (anders betaal je inkomstenbelasting en voorlopig nog in de laagste schijf).

 

Als de zaak failliet zou gaan en je hebt premies afgedragen heeft de vriendin dan recht op een ww-uitkering of gaat het UWV zeggen dat er in dit geval niet voldoende gezag is in de arbeidsrelatie (terwijl je toch de premies hebt afgedragen?).

 

Wie kan mij advies geven?? ::)

 

 

THX

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er bestaat geen rechtstreeks verband tussen 'premie betalen' en 'recht op WW'.

Het UWV zal bij een faillissement zeker een onderzoek instellen. Immers de vriendin kan wel eens vanwege de relatie, haar invloed binnen de onderneming, mede verantwoordelijk kunnen zijn voor het faillissement en is dan verwijtbaar werkloos geworden (= geen recht op WW). Ondanks het feit dat er premies zijn betaald.

 

Omdat men niet samenwoont, zal er wel sprake zijn van sociale verzkeringsplicht. Maar dat kun jet het beste ondervangen door een verzoek om een onderzoek verzekeringsplicht in te dienen bij het UWV afdeling Polis en Premie. Dan zal het UWV een uitspraak doen hierover. Daarmee voorkom je dat je achteraf alsnog premies moet betalen, bij een looncontrole.

 

Wim

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met eerdere reactie : in principe zal UVW bij toetsing tot premie- en dus loonbelastingplicht besluiten.

 

Je kan wel overwegen of een VOF zin heeft, wel aansprakelijkheid maar ondrnemerschap kan prbleem ondervangen. Er is dan sprake van ondernemerschap al of niet met bijondere aftrekposten op grond van urens eis. Indien geen 1225 uur wordt gewerkt heb je wel kosten aftrek mogelijkheden en lijkt het ( behoudens aansprakelijkheid) best veel op een free lance betrekking.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.