• 0

Wetgeving (gezondheids) supplementen

Beste forum leden,

 

Ik ben van plan om in de nabije toekomst een voedingssupplement te gaan verhandelen. Denk bijvoorbeeld aan Tarwegras in poedervorm. De bedoeling is dat ik het bij een supplementen groothandel inkoop. 'Kant-en-klaar' Ik ga dus zelf niet produceren alleen verhandelen aan consumenten.

 

Nu heb ik een klein beetje ingelezen op de website van ondernemersplein voor de wetgeving omtrent supplementen en kwam erachter dat het vrij strict is. Ik heb daardoor een aantal vragen en ik hoop dat iemand de tijd en moeite wilt nemen om mij op weg te helpen.

 

 

- Is de groothandel verantwoordelijk, of ik als verkoper als er iets mis is met het product of de verpakking? Laten we als hypothese een voorbeeld nemen; het product schijnt opeens giftig te zijn of niet te voldoen aan de gestelde eisen. Kan ik daardoor een aanklacht krijgen?

 

- Moet ik ingeschreven staan bij het NVWA, of heb ik andere vergunningen nodig voor de verkoop?

 

- Ik wil mijn producten graag adverteren en aantrekkelijk maken in de vorm van een informatief verhaaltje. Volgens ondernemersplein mag ik geen medischeclaims voeren wel gezondheidsclaims. Als ik wil vertellen dat dit product uit de gebergtes van Peru komt en dat de antioxidanten 150% meer kracht hebben dan vitamine C. Moet ik dit door een advocaat letterlijk woord voor woord laten controleren? Wat als ik een foutje heb gemaakt en het niet 100% wetenschappelijk onderbouwd is, staan hier hoge boetes op?

 

- Is het verstanding om dingen zoals een algemene voorwaarden op te stellen voor de website?

 

- Zijn er nog andere gevaren betreft de wetgeving die ik mis?

 

Hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Carlo

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Carlo,

Wanneer je voedingssupplementen wilt verkopen, ga je levensmiddelen verkopen. Deze moeten 100% veilig zijn, daar je natuurlijk niet wilt dat er consumenten ziek van zouden kunnen worden, zoals je zelf ook al aangeeft. Daarom ben jij of jouw bedrijf, wanneer dat adres op het etiket komt te staan, verantwoordelijk. Dit is het adres waar de NVWA op bezoek gaat, wanneer er iets mis is. Je moet inderdaad voldoen aan de levensmiddelenwetgeving. Deze is natuurlijk strikt, het is immers een wetgeving.

Je hoeft je bedrijf niet aan te melden bij de overheid om levensmiddelen te mogen verkopen.

De claims die je op het etiket zet moeten inderdaad voldoen aan de claimswetgeving en deze claims kun je vooraf laten keuren door de KOAG/KAG, indien je erover twijfelt.

Voor de etikettering van voedingssupplementen zijn ook een groot aantal strikte regels over wat er wel of niet op mag of moet staan.

Ook dien je een HACCP plan te hebben, kan in een eenvoudiger vorm wanneer je alleen een webshop hebt. Het beste en snelste is om een adviseur/expert op dit gebied in te schakelen, die je op weg helpt bv met een voorbeeldetiket of je kunt het zelf allemaal uitzoeken met deze wetgevingen in de hand. Een advocaat of jurist heb je echt niet nodig, maar wel moet ieder woord kloppen, geen misleiding zijn en geen medische termen bevatten. Het is immers geen geneesmiddel dat je wilt verkopen voor mensen die ziek zijn, maar een aanvulling op de voeding voor gezonde mensen om gezond te blijven, wanneer ze bv wat ouder zijn, veel aan sport doen, etc.

Overtreding van de claimswetgeving kan in ernstige gevallen € 30.000,- of een veelvoud hiervan zijn. Voorbeelden van uitspraken hieromtrent kun je lezen bij Rechtspraak.nl

Succes !

 

Link naar reactie
  • 0

@dollyvanrooij, Ik snap dat er hoge eisen zijn bij de etiketering van producten. Daarom wil ik gewoon het product en etiket van mijn groothandel 'Kant-en-klaar' gebruiken omdat dat al voldoet aan de eisen. Daarom was mijn vraag als ik een verkocht pakketje opstuur met het product van de groothandel wie is er dan verantwoordelijk? Aangezien mijn adres niet op het etiket staat, ik ben wel de verkoper.

 

Heb ik dan een HACCP plan/adviseur/expert nodig als ik via een webshop producten verkoop zonder dat ik dus eigen producten verkoop maar die van een groothandel?

 

Het gaat er bij mij meer om het schrijven van advertenties. Ik zie namelijk heel veel websites adverteren en waar ik mijn twijfels heb dat ze zich wel houden aan de claimswetgeving.

 

Bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Carlo,

Als verkoper ben je verantwoordelijk dat je de opslag in orde hebt van de producten, dus je moet de producten schoon kunnen opleveren en er moet niets bijgegooid kunnen zijn bv. Daar zou je zelf een klein HACCP systeem voor kunnen samenstellen of aanschaffen.

Verder moet je op je website zetten welke inhoud de producten hebben, want een consument moet kunnen zien wat hij koopt, dus eigenlijk het etiket als het ware kunnen lezen.

Maar je mag geen medische claims met je producten meegeven, want dan doe je net alsof het geneesmiddelen zijn en daar staan hoge boetes op.

Een verhaal over het product wordt gezien als reclame en dan ben je aan regels (de claimswetgeving) gebonden. Er is ook een claims database systeem, waar alles in staat wat je wel en niet mag.

Je hebt gelijk dat er helaas heel veel websites niet goed zijn, wat betreft verhalen met claims, maar ook wat betreft inhoudsstoffen en daar heeft de NVWA dan ook de handen vol aan.

Zie ook: https://www.higherlevel.nl/forum/attachments/Verbod_op_medische_claims_op_levensmiddelen1.pdf en https://www.nvwa.nl/onderwerpen/claims-levensmiddelen

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Carlo, behalve dat ik me afvraag waar jij nog potentie in ziet in een neergaande markt (concurrentie- marktonderzoek gedaan?) vraag ik me af waarom jouw groothandel jou daarin niet adviseert? of is deze buiten de EU gevestigd?

 

ik onderschrijf de adviezen van Dolly, vooral het claimsverhaal is tricky.

natuurlijk zijn er websites die de regels aan hun laars lappen, dat wil niet zeggen dat jij dat ook kan doen, de boetes zijn echt buitensporig belachelijk hoog.

 

zoals genoemd kan je natuurlijk een consultant inhuren, je kan ook zelf teksten schrijven nadat je hebt ingelezen in de claimswetgeving, maar dan is het altijd verstandig je teksten te toetsen bij de eerder genoemde KOAG/KAG

 

het haccp verhaal lijkt mij een formaliteit als je niet zelf verpakt en enkel voorverpakte produkten verhandelt.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.