• 0

Faillissement en beslagvrije voet

Beste allemaal ik weet ik ben geen ondernemer meer sinds vorig jaar maar wil toch vragen om antwoord als ex ondernemer omdat ik enigszins wanhopig ben en mijn gezondheid een grote rol meespeelt

 

Ik zit met een groot probleem

Ik heb zwaar COPD fase gold4 (laatse fase) in 2016 ca 15 met ambulance afgevoerd en 8 keer opgenomen geweest dit jaar 3x ambulance en 2 keer opgenomen.

Mijn longarts weet dat mijn vrouw Spaanse is en raad mij uitdrukkelijk aan om naar Spanje te verhuizen (niet bij de kust ivm luchtvochtigheid)

Ik kan alles uiteraard overleggen en bewijzen.

 

Ik heb vorig jaar mijn bedrijf moeten sluiten en een hooge schulden last opgelopen ook bij cjib door niet kunnen betalen zorgverzekering.

Wij hebben nu de bescherming van de beslagvrije voet en als ik naar Spanje ga blijft dit zo.

Mijn vrouw heeft gedeeltelijk AOW (€ 1150) waar wij van leven.

Zoals de situatie nu is kan ik in principe naar Spanje gaan verhuizen want als ik het goed heb moet ook CJIB zich houden aan de beslagvrije voet.

Waar ik wel bang voor ben (omdat er een aantal schuldeisers zijn die mijn bloed wel kunnen drinken en in staat zijn om via de deurwaarder mijn persoonlijk faillissement aan te vragen.

Mijn vraag is kan een deurwaarder mijn persoonlijk faillissement aanvragen als ik in Spanje woon omdat we een aow uitkering vanuit Nederland krijgen??

Als het antwoord ja is moet een curator/bewindsvoerder zich dan houden aan de beslavrije voet of kan hij zomaar bepalen dat ik met bijv € 40 aan leefgeld moet gaan verder leven.

En wat is de situatie als ik voor vertrek failliet wordt verklaard?

Helaas is wsnp wonend in buitenland niet mogelijk.

 

Ik heb heel veel gegoogled maar kan op deze vragen helaas geen antwoord vinden.

Ik hoop dat ik deze hier kan krijgen met wetboek artikels etc erbij zodat ik iniergeval mocht het ooit gaan spelen weet wwaar ik mijn bescherming op kan gaan baseren.

 

Middels mijn medicijnen

 

 

blijft mijn situatie stabiel als ik hier blijf zullen de longaanvallen blijven of zelfs toenemen maar in Spanje sterk afnemen vandaar mijn vragen hier en als er iemand is die behalve bovenstaande vraag en angst ook nog andere zaken weet waar ik tegenaan kan lopen en waar ook bescherming voor is hoor ik dit graag.

 

[spelfouten in titel verbeterd.]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb heel veel gegoogled maar kan op deze vragen helaas geen antwoord vinden.

Ik hoop dat ik deze hier kan krijgen met wetboek artikels etc erbij zodat ik iniergeval mocht het ooit gaan spelen weet wwaar ik mijn bescherming op kan gaan baseren.

Ik heb ook even wat gegoogled, en vond eigenlijk meteen een mogelijk relevante pagina. Deze situatie kan persoonsgebonden zijn, maar het geeft misschien een klein inkijkje in de (mogelijke) gang van zaken:

 

Met schulden uit Nederland vertrekken is niet slim. Waarom? In heel Europa krijg je gewoon een deurwaarder aan de deur van het land waar je dan gaat wonen. Ze vinden je in 2 dagen. [..] Als je in Nederland blijft, zijn ze je verplicht om een vrije voet toe te kennen om te leven. Ga bv naar Spanje, dan heb je pech, want daar mogen ze gewoon alles innen en sta je gewoon op straat (dit is bij veel meer landen zo). Dit kun je aanvechten bij de rechter in Nederland om toch een vrije voet te krijgen voor in Spanje bv. Maar dat kost veel geld en ALS de vrije voet toegekend wordt, is die erg laag t.o.v. Nederland. [..] Je schuld wordt ook aanzienlijk hoger i.v.m. kosten die de deurwaarde er bovenop gooit.

 

Er is trouwens sinds januari van dit jaar een wet van kracht die het mogelijk maakt om - met een gerechtelijke uitspraak - beslag op je banktegoeden te leggen in heel Europa.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord wat betreft de beslavrije voet deze wet is aangepast en op 7 maart aanvaard als hamerslag door de 1e kamer en is dus nu ook geldig voor Spanje wat betreft bankrekening is een ander verhaal maar ook hier zijn ze inmiddels bezig om in de nabije toekomst ook een verbintenis te leggen met de beslagvrije voet. Ik zit dus alleen nog met de vraag hoe zit het met faillisement.

En voor mij is het niet vluchten voor schulden maar zware gezondheidredenen die ik kan bewijzen als het nodig is bij de rechter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.