• 0

Boekhouding eenmanszaak

Hoi,

 

Ik ben bezig met de boekhouding van mijn eenmanszaak voor het eerste jaar.

 

V&W

Netto omzet exclusief btw 14482

Inkoopwaarde van de omzet 1211

Brutomarge 13271

 

Afschrijvingen 200

Communicatiekosten 298

Administratiekosten 16

Algemene kosten 1913

Totaal kosten 2427

Resultaat 10844

 

Balans

Activa

Materielle vast activa 1627

Liquide Middelen 9217

10844

 

Passiva

Eigen vermogen 10844

10844

 

De boekingen van alles transacties komen overeen met het eind saldo op de KBG rekening. 16098

 

Mijn vragen

-------------

1) Dient het saldo liquide middelen overeenkomstig te zijn met het saldo op de bedrijfsrekening? Aan het einde van het boekjaar is dat 16098 welke een stuk meer is dan de 10844. Ik weet dat er 1 declaratie van 2613 wel is geboekt maar niet is betaald. Dit zal ik alsnog doen.

 

2) Het liefst zou ik alle winst van dit boekjaar over willen boeken naar prive zodat ik telkens aan het einde van het boekjaar alles weer op EV = 0 heb staan. Is dat mogelijk en hoe doe ik dat?

 

3) Ik had overigens altijd het idee dat bij een eemanszaak het eigen vermogen verweven is met de persoon dus ik raak wat in de war met de structuur van eigen vermogen van een eenmanzaak. Nou ja niet dat het EV van een eemanszaak belast is :-) Kan ik de 10844 overstorten naar mijn prive rekening met beschrijving winstuitkering voor dit boekjaar en dan klaar? Hoe organiseer ik dit met de aangifte omzetbelasting voor het volgende jaar?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

1 Bedoel je met liquide middelen bank en kassaldo?

Ja, saldi op balansdatum (aanwezig kasgeld en saldo dagafschrift bank) moeten aansluiten met

Balanssaldo. Als je banksaldo hoger is dan je balans aangeeft heb je waarschijnlijk beginsaldo, privé

stortingen, afschriften niet geboekt, of een boekingsfout gemaakt.

Ik snap je opmerkingen over aansluiting niet want het sluit dus niet aan.

Als je bankboek wel aansluit heb je waarschijnlijk via een ander dagboek ten onrechte op kbg

geboekt.

2 Aangezien er ook altijd andere balansposten naast liquide middelen en EV zijn is het niet mogelijk

om EV helemaal naar privé te boeken.

Nu heb je bijvoorbeeld niet de liquide middelen om EV naar privé te boeken omdat er nog

Investeringen op de balans staan.

Je kan gewoon van zakenbank naar een privérekening overmaken en dat boeken als privé opname.

3 Je privé vermogen bestaat nu uit ondernemingsvermogen en niet ondernemingsvermogen.

Het ondernemersvermogen hoeft niet in box 3 aangegeven te worden.

Met een koopwoning is dat niet anders dat is ook geen box3 vermogen.

Verder zie ik het probleem niet zo.

Het ondernemingsvermogen is enkel apart genoemd zodat de Belastingdienst de winst van de

onderneming gedurende de hele levensduur van de onderneming kan vaststellen.

 

BTW Het viel me op dat je in de balans en in het resultaat geen BTW hebt staan.

Je moet eventueel nog afdragen of terugvragen, dit moet op de balans staan, en/of eventueel de korting KO regeling in het resultaat verwerken.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.