• 0

Ervaringen met MijnMKB en MKBservicedesk

Voor een nieuwe onderneming (op virtuele basis) wilde ik eens kijken naar een cloud-platform dat ons in staat stelt werkprocessen te delen. Op zoek naar Google Apps voor MKB kwam ik op deze pagina uit.

 

Waarom Google Apps for Work het geld waard is...

 

De toonzetting en het opgeblazen enthousiasme maakt meteen duidelijk dat dit geen neutrale review is, maar een promotionele tekst. Dat blijkt ook als je naar de afzender kijkt. Ik was echter meer geïnteresseerd in het platform: MKB Servicedesk. Die mannen zijn we al eens eerder tegengekomen toen we keken naar bedrijven (en dubieuze acquisiteurs) die tegen branche-organisatie MKB Nederland aanschurken. Ze kopiëren de kleuren, kruipen tegen het logo aan en doen het taalgebruik na. Koekoeksjongen in het nest van een belangenvereniging. Die komt immers voor de belangen van zijn leden op, niet voor de sponsors.

 

MKB Servicedesk is een etalage van de Dutch Networking Group, net als De Zaak en ZZP Servicedesk. Allemaal van die duikplanken voor gesponsorde informatie waar adverteerdersbelang voorrang krijgt boven ondernemersbelang. Het verdienmodel snap ik wel, maar als ondernemer heb ik niet zoveel aan reclame die verpakt is als objectieve info.

 

MKB Servicedesk nodigt bezoekers uit om lid te worden en wie toeklikt komt op MijnMKB uit, al goed voor circa 60.000 deelnemers. Mag je een profielpagina maken en krijg je toegang to praktische whitepapers en ebooks (lees: nog veel meer content-marketing van MKB-leveranciers). Dan ben je dus geen lid van MKB Nederland, maar van een netwerkclub.

 

Wat doet het logo van MKB Nederland dan naast het logo van MKB Servicedesk? Verrek: het koekoeksjong zit inmiddels parmantig midden in het nest, waar (uiteraardterzaak) steeds minder plek is voor andere piepkuikens. Dutch Network Group beweert dat ze door MKB Nederland zijn aangesteld of ingehuurd om een online platform voor ondernemers op te zetten, maar dat riekt een beetje naar geschiedsvervalsing. Daar was een paar jaar geleden nog helemaal geen sprake van. MKB Nederland heeft immers al een eigen online platform. Waarschijnlijk heeft iemand de onafhankelijke ondernemersorganisatie echter weten te overtuigen met een win-win verkooppraatje om de samenwerking te laten uitbloeien tot een partnership en op een gegeven moment zelfs een kapitaalinjectie (of andere aandelendeal).

 

Bestaat dat al: geadopteerde koekoeksjongen?

 

 

Nou zijn de meeste ondernemers goed in staat om commerciële prietpraat (of zelfs dubieuze acquisiteurs) te scheiden van bruikbare informatie. Onafhankelijke instelingen en belangenorganisaties zoals MKB Nederland kunnen daarbij helpen. Maar het is een beetje eigenaardig dat zo'n belangenorganisatie dan een netwerkclub in huis haalt die bestaat van het leveren van leads en deals aan adverteerders die aan inbound-marketing doen. De cocktail van ledenservice en content marketing is verleidelijk voor een belangenorganisatie die kosten moet besparen, maar het risico is dat je doelgroep er een kater aan overhoudt.

 

Waer de baet gaet voor de cost, staet betrouwbaerheit in de frost!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Of geadopteerde koekoeksjongen al bestaat? Geen idee, maar zou zo maar een leuke naam zijn voor spin-off kuikenbedrijfjes die groeien tot iets moois.

 

Mijn persoonlijke mening:

Ik vind dat je met "koekoeksjongen" iets te kort door de bocht gaat. Ik heb hem leren kennen bij de opstart van MKB Servicesdesk in 2004. Hij het Neijenrode typje, ik het meisje van de straat.

Tijdens de opstart onder het vaandel van MKB Nederland, maar financieel gezien moest hij zijn eigen broek ophouden. En natuurlijk hoort daar een business model bij. Uit mijn geheugen: MKB Servicedesk had alle informatie die ze voor ondernemers hadden achter een gratis inlog zitten. Ondernemers met specifieke vragen werden dan verbonden met een expert uit het toen bestaande netwerk van MKB Servicedesk en van dat netwerk ontvingen zij dan commissie.

Eén van de redenen waarom we (na kennismaking met elkaar - ons forum bestond ook nog maar 2 jaar) niet konden/wilden samenwerken omdat Higherlevel.nl gratis info en advies biedt en expertise gedeeld wordt en dit dus binnen het business plan/verdienmodel van MKB Servicedesk niet zou kunnen.

 

Inmiddels na 13 jaar is uiteraard e.e.a. in dat business model veranderd. Ik heb daar geen inzicht in. Wel zijn ze i.p.v. onder het vaandel van MKB Nederland nu hét ondernemersplatform van MKB-Nederland. En is advertenties op MKB Servicesdesk een onderdeel van het verdienmodel en misschien wel de grootste inkomensbron? Maar betekent dit dan ook dat adverteerdersbelang voorrang krijgt boven ondernemersbelang? Dan zou je bijna bij nieuwsbladen/kranten ook kunnen melden dat adverteerdersbelang ten kosten gaat van het nieuws. Bij te weinig adverteerders minder kosten voor het échte nieuws, dus minder krant/nieuws?

 

Wat mij betreft zegt advertentie-inkomsten toch verder niets over de services die MKB Servicedesk biedt. Zo kun je als ondernemer tot bijna alle info komen die ze hebben, maak je een gratis account aan, en kun je je eigen profiel plaatsen zonder verplichting lid te worden. Met veel gratis producten waar ondernemers toegang toe hebben. Lidmaatschapskosten zijn in basis goedkoper dan een nieuwsblad welke uiteindelijk in de recyclebak terecht komt.

 

Niet dat ik nu een promo praatje voor MKB Servicedesk wil houden. Maar ik vind jouw mening té kort door de bocht. Ik ervaar Wim Overbosch als erg gedreven en op de netwerkbijeenkomsten waar ik hem tegenkom zet hij zich enorm in voor ondernemersbelangen. Uiteraard zal dit ook een stukje eigen belang zijn. Hij dient immers zijn toko wel draaiende te houden. Maar als ik zie hoe Servicedesk zich ontplooid heeft zegt ik: dapper !

 

Maar goed, dat is mijn ervaring met MKB Servicedesk. Verder ben ik uiteraard ook nieuwsgierig of ondernemers ervaring hebben met hen en/of dat zij baat hebben bij dat netwerk. Gezien het feit dat ze al 13 jaar aan de weg timmeren, vermoed ik van wel ;)

 

En daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de start-up op virtuele basis ! Zit dit in de richting van service aan ondernemers die werkprocessen kunnen delen, waardoor je uiteindelijk tot dit bericht en de mening over MKB Servicedesk gekomen bent ;)

 

 

[verandering: slordige typefout is hersteld]

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Dan zou je bijna bij nieuwsbladen/kranten ook kunnen melden dat adverteerdersbelang ten kosten gaat van het nieuws. Bij te weinig adverteerders minder kosten voor het échte nieuws, dus minder krant/nieuws?
Dat is inderdaad een vraagstuk voor alle uitgevers, online en offline. Die gaan dus op zoek naar nieuwe verdienmodellen en dat leidt tot reclame die vermomd wordt als 'normale' content.

 

De regel is dat gesponsorde informatie oftwel een advertentie als zodanig herkenbaar is, maar naleving is voor de Reclame Code Commissie en het Comissariaat voor de Media lastig af te dwingen - en definities zijn in dit fluïde tijdperk ook niet erg eenduidig. Maar dat komt nog wel.

 

De netwerkopzet die MKB Servicedesk hanteert (en De Zaak) is het honeytrap-model: je laat talloze bijtjes honing bijeen brengen en daar kunnen de grote beren dan van meesnoepen. Mikky geeft al aan waarom dat niet past bij de opzet van een forum als Higherlevel waar talloze mensen gratis advies geven, en om precies die reden kun je vraagtekens plaatsen bij de functie van zo'n commerciële community als online platform van een belangenbehartiger als MKB Nederland.

 

Maar de ANWB werd na jaren ook meer een bedrijf dat dingen aan leden verkocht dan een belangenclub.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.