• 0

Hoe zoek ik in vertrouwen naar samenwerkingspartners

Ik ben nieuw.

Niet nieuw in ondernemerland, wel hier op higher level.

 

Ik zou graag met een nieuw idee aan de slag gaan, maar voor ik van start kan zou ik graag wat ervaringstips horen, voor ik straks na 3 stappen erachter kom dat ik iets heel slims vergeten ben.

 

Ik heb namelijk een idee, heel simpel, voor een nieuwe online applicatie.

Ik ben zelf geen computerprogrammeur of iets wat daarop lijkt.

Maar ik hou wel van mensen, communiceren en samenwerken.

Ik zou dus graag kijken of het een haalbaar idee is, hierover met technische mensen brainstormen die verstand hebben van startups in deze hoek.

 

Maar...

De drie vrienden (twee computerprogrammeurs en een bedrijfscoach) waren extreem enthousiast. Nu weet ik dat dat niks zegt over de haalbaarheid en of het zal slagen.

En daar wil ik dus graag achter komen. Een eerste stap is dan mijn inziens door het aan 'kundige' vaklui voor te leggen, en dan zelf te oordelen.

 

Maar nu zit ik met twee dingen:

- Is er een gebruikelijk manier om het 'vertrouwelijk' te houden. Ik ben van nature een lief en naief persoon, en ik vertrouw altijd als ik aan mensen vraag om het vertrouwelijk te houden dat ze dat ook doen. Maar als ik met een man of 10-30 mijn idee zou delen is er natuurlijk statistisch best een grote kans dat iemand er mee vandoor gaat, sneller of beter dan ik. Is er een manier om dit tegen te gaan, of moet ik gewoon vertrouwen in de mensheid...

 

- Ik zou graag onderdeel zijn van het ontwikkelingsproces. Hoe het er formeel uitziet maakt me niet heel veel uit. Hierover gaat dan ook mijn vraag. Wat zouden volgens jullie logische constructies zijn?

Bedrijfsmatig gezien zeg maar. Oftewel, kan je aan je idee alleen geld verdienen, of krijg je gewoon per uur betaald als iemand anders je wilt helpen het te ontwikkelen? Of stel ik vind iemand die het ook ziet zitten en er samen met mij voor wil gaan, hoe doe je dat dan? Misschien is dit nog te vaag, omdat ik nog met niemand concreet gesproken heb, maar als er nu al tips over zijn, hoor ik dat heel graag!

 

Alle overige tips en invalshoeken zijn natuurlijk ook welkom.

 

En ja, ik weet dat het een onzekere en snelle markt is en heel veel startups sneuvelen.

Ik start dit meer vanuit een "niet geschoten is altijd mis" principe.

Ik verwacht er niet rijk van te worden (al mag dat natuurlijk wel als ik per ongeluk raak blijk te schieten) maar wil graag kijken of het levensvatbaar is.

 

Alvast hartelijk dank!

 

Lobke

 

P.s.

Natuurlijk heb ik al rondgezocht op dit forum om mijn vraag te beantwoorden, maar ik kon niet iets vinden. Als iemand dus wel een topic weet, of de juiste temern/woorden weet om een passende tread te vinden, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

 

 

 

http://

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Goede ideeën bestaan niet, alleen goede uitwerkingen.

 

Wat je uitgewerkt hebt, kun je in bepaalde mate ook 'beschermen'. Je kunt anderen bijvoorbeeld een non-disclosure agreement laten tekenen, voordat je ze naar je concept laat kijken.

 

Daarnaast heb je bij een uitgewerkt concept een voorsprong in de tijd; anderen die jou willen kopieëren, moeten daar ook weer tijd en moeite instoppen, tijd die jij weer kunt gebruiken jouw product nog beter te maken.

 

Om de levensvatbaarheid van je idee te testen kun je marktonderzoek doen, dat je vervolgens onderdeel kunt maken van je ondernemingsplan.

 

Ook kun je een prototype of minimal viable product maken om te kijken of het product werkt.

 

Als ik op sommige van de hierboven genoemde sleutelwoorden zoek, kom ik o.a. de volgende discussies tegen die relevant kunnen zijn:

 

De “bescherm je idee in een enveloppe” mythe

 

App (laten) ontwikkelen?

 

5 tips voor je productontwikkeling

 

Zes tips: beschermen van ideeën

 

Waar vind ik een investeerder zonder in het 'openbaar' te pitchen?

 

...en nog veel meer.

 

Wat betreft betrokkenheid bij het ontwikkelproces, als jij de klant of de werkgever bent, kun je zoveel of zo weinig mogelijk aansturen als je wil. Je kunt het ontwikkelde product voor verbetering terugsturen als je er niet tevreden over bent, of het simpelweg niet op de markt brengen en je kunt je leveranciers/werknemers zo dicht mogelijk op de huid zitten als je wil. Je kunt mijlpalen afspreken en testmomenten, en kunt verschillende versies van hetzelfde product laten ontwikkelen (eventueel zelfs door verschillende teams - wist je dat de 747 door het tweede team van Boeing is ontwikkeld?) om te kijken hoe de markt erop reageert.

 

De bodem van je portemonee bepaalt hoe ver je hierin kunt gaan.

 

Mocht je dat niet willen, mocht je deel uit willen maken van het team, dan is de vraag wat je meeneemt. Heb je vaardigheden, kennis, geld?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.