• 0

wijziging bestemmingsplan!

Beste forumleden,

 

De gemeente Den Haag kent een zgh. horeca-stop. dit houdt in dat er geen horeca bestemmingen worden vrijgegeven. Nu heeft een collega-ondernemer het voor elkaar gekregen een winkel bestemming om te zetten naar een horeca-bestemming via het wijzigen van het gemeentelijke bestemmingsplan, waardoor hij zijn cocktail bar kan exploiteren.

 

Nu is mijn vraag of er mensen aanwezig zijn met ervaringen op het gebied van het bestemmingsplan wijziging. Ik vraag me af hoe deze correspondentie verloop, wat het eventueel kost, welke termijnen? enzo...

 

Groet JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wanneer het gemeentelijk beleid wijzigt, kan de gemeente besluiten tot een (gedeeltelijke) herziening van het bestemmingsplan. Daarnaast is zij wettelijk verplicht een bestemmingsplan elke 10 jaar te herzien.

De gemeente kan niet zomaar bestemmingen wijzigen zonder vooraf te overleggen met belanghebbenden en inspraak te geven. Daarbij zijn drie stadia te onderscheiden:

 

1. Inspraak

2. Bezwaar

3. Beroep

 

1. Inspraak

In de voorbereidingsfase van het bestemmingsplan wordt veelal met de buurtbewoners en bedrijven overlegd over wat de gemeente wil met het gebied waarin zij zijn gevestigd. In deze fase is het voor u van groot belang om de gemeente op de hoogte te stellen van uw toekomstplannen. Deze kunnen dan misschien al worden ingepast in het bestemmingsplan.

 

Zodra het voorontwerp-bestemmingsplan is opgesteld worden diverse instanties, waaronder de kamer van koophandel, in de gelegenheid gesteld er commentaar op te geven. Tegelijkertijd wordt een inspraakavond georganiseerd waarbij bewoners, bedrijven en andere belangstellenden wordt gevraagd wat zij van het plan vinden.

 

Wie dat wil, kan het voorontwerp inzien en er zonodig op reageren. Alle ideeën, op- en aanmerkingen (inspraakreacties) worden waar mogelijk verwerkt door de gemeente. Deze inspraakreacties zijn echter niet hetzelfde als een formeel bezwaar (zienswijze).

 

2. Bezwaar

Daarna wordt het ontwerp-bestemmingsplan gedurende vier weken “ter visie” gelegd voordat de gemeenteraad het plan vaststelt. Kaart, voorschriften en toelichting liggen dan op het gemeentehuis voor iedereen vrij ter inzage. Gedurende deze termijn kan iedereen die vindt dat hij door het plan wordt benadeeld zijn zienswijze kenbaar maken bij de gemeenteraad.

 

Burgemeester en wethouders zijn verplicht de ter inzagelegging van een ontwerp-bestemmingsplan bekend te maken in de Staatscourant en in één of meer plaatselijk gelezen dag- of nieuwsbladen. Ook worden huis-aan-huisbladen daarvoor gebruikt. Helaas worden die vaak niet bezorgd op bedrijventerreinen. Vaak blijkt dat ondernemers deze advertenties over het hoofd zien. U kunt echter nooit aanvoeren dat u het niet heeft geweten.

 

Uw kamer van koophandel informeert u schriftelijk als een voor u relevant ontwerp-bestemmingsplan ter inzage wordt gelegd. Zodat u tijdig bezwaar maken als u nadeel ondervindt van het bestemmingsplan. De kamer van koophandel kan u hierbij adviseren.

 

Als u bij het inzien van het ontwerp-bestemmingsplan merkt dat onvoldoende rekening is gehouden met uw bedrijfsbelangen, kunt u schriftelijk uw zienswijze kenbaar maken bij de gemeenteraad. Dit kan alleen tijdens de vier weken dat het plan ter inzage ligt. De gemeenteraad moet u de mogelijkheid bieden uw bezwaren mondeling toe te lichten in een hoorzitting. Daarna beslist de gemeenteraad of aan uw zienswijze tegemoet wordt gekomen.

 

Uw zienswijze wordt niet-ontvankelijk verklaard als de spelregels niet in acht zijn genomen, bijvoorbeeld wanneer uw zienswijze te laat is ingediend. De gemeente is verplicht u te informeren over de genomen besluiten ten aanzien van uw zienswijze.

 

Let op: wanneer u niet eerst uw zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar heeft gemaakt, is het onmogelijk later bij Gedeputeerde Staten uw bedenkingen in te brengen of nog later bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State alsnog een beroepschrift in te dienen.

 

3. Beroep

Als de gemeente niet aan uw bezwaar tegemoet komt, kunt u uw bedenkingen inbrengen bij de Gedeputeerde Staten van de provincie. De gemeente informeert u over haar besluit. Zij wijst u op de mogelijkheid van beroep: hoe, wanneer en waar.

 

Als de provincie het bestemmingsplan goedkeurt, wordt het plan zes weken ter inzage gelegd. Als u bedenkingen heeft ingebracht, dan informeert de provincie u over het besluit van goedkeuring en de terinzagelegging.

 

Indien niet tegemoet is gekomen aan uw bedenkingen, kunt u tijdens de zes weken dat het plan ter inzage ligt in beroep gaan bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hiervoor moeten griffierechten worden betaald.

Link naar reactie
  • 0

Hallo JW,

 

Nu zet ik even mijn planologenpet op. Net als die collega-ondernemer kan jij de gemeente Den Haag (B&W) verzoeken om bestemmingsplan (deels) te wijzigen. Geef daarin aan wat je graag wilt, maar onderbouw dat ook goed.

 

Correspondentie-richtlijn is aangegeven op de website van de gemeente Den Haag. Het gaat hier om een bezwaarschrift in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (AWB).

 

Kosten zijn (brief)papier, postzegel en misschien paar belminuten. Aan indienen zijn geen kosten verbonden. Indien gemeente akkoord gaat, mag het jou niets kosten (ook niet bij afwijzing).

 

Termijnen? Daarin moet je je deels schikken naar agenda gemeente, maar deels zijn er ook vastgelegde termijnen volgens de AWB.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En anders gewoon informatiecentrum van de gemeente en/of stadsdeelkantoor bellen/mailen!

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0

Zeker weten dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Het gaat echter niet om een wijziging van het bestemmingsplan, maar om een vrijstelling van het bestemmingsplan ex artikel 19 Wro. Het gebeurt slechts zelden dat een gemeente op basis van een individueel verzoek over gaat tot een complete wijziging van het bestemmingsplan.

 

Een integrale wijzinging van het bestemmingsplan vindt maar één keer in de 10 jaar plaats, vroeger kon dit overigens vele decennia duren. De procedure die Nonex beschrijft is bedoeld voor de integrale (deel) wijziging.

 

Een vrijstellingsprocedure vraag je aan voor een bepaald perceel c.q. object. Kijk ook eens op de site van de Kamer van Koophandel vrijstelling bestemmingsplan. Specifiek voor hereca is ook nog een stukje opgenomen. Horeca in het bestemmingsplan.

 

Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Edward,

 

Ik zie dat het gehele traject 7 maanden in beslag kan nemen (als er bezwaar wordt aangetekend langer). Eventueel met een negatieve uitslag. In die tijd zal je wel het pand moeten huren. Dit zal enorme kosten met zich meedragen zonder dat er omzet gedraaid wordt. Dat wordt lastig!!!!!

Ik kan ook niet echt vinden hoe zo'n "verzoek tot vrijstelling" eruit moet gaan zien, maar zal me daarvoor richten tot de gemeente.

 

Ik heb ook de discussie gevolgd over tijdelijke huurovereenkomst. ik zal dit meenemen.

 

Nogmaas bedankt. JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.