• 0

HELP! Online zakendoen met ongeregistreerd Zweeds "bedrijf"-hoe geef ik dat aan?

Hai allemaal! :) Ik heb een aantal zéér specifieke vragen mbt online ondernemen en internationaal zaken doen.



Ik ben benieuwd wie hier inzicht in heeft... ;D

 

Ik heb onlangs aan een project gewerkt als virtueel assistent voor een partner met Zweedse nationaliteit. Zij reist echter full-time, en zowel haar persoon als haar bedrijf staan op dit moment officieel nergens ingeschreven (dus ook niet in Zweden). Zij is dus momenteel officieel inwoner van geen enkel land, en heeft dus nergens officieel burgerschap (ook geen geregistreerd bedrijf). Dit is een tijdelijke situatie, omdat zij aan het einde van het jaar haar bedrijf zal vestigen in Singapore. (Dat is voor mij waarschijnlijk verder niet interessant). Zij heeft wel een Zweeds paspoort. Moet ik over het geld dat via haar is binnengekomen BTW betalen? Ben ik verplicht om haar een officiële factuur toe te sturen?


Het project waar ik aan werkte is een online programma. Hiervoor doen mensen mee aan een online cursus (en één live evenement), tegen betaling. Al die betalingen zijn gedaan aan deze Zweedse partner en haar “bedrijf”. Via haar zijn ook de facturen verstuurd (of officieel: bewijs van betaling, neem ik aan. Want er staan geen enkele BTW of bedrijfsgegevens op, behalve dan de naam van haar bedrijf). 


De meeste betalingen zijn binnen gekomen door haar online betalingssysteem (een Amerikaans systeem dat betalingen accepteert via creditcard). Echter, een aantal deelnemers wilde liever het geld direct overmaken (vanwege meerdere redenen, onder andere doordat zij misschien geen toegang hadden tot een creditcard). Omdat deze Zweedse partner mij nog geld verschuldigde, stelde ik voor dat die betalingen direct op mijn rekening gestort konden worden. Handig, dacht ik, dan is dat alvast afgelost. Maar misschien was dit toch niet zo slim admin-technisch. 
Moet ik nu officieel BTW betalen over deze betalingen? Sommige van deze bank-betalingen kwamen uit Nederland, Canada, en Zweden. Nogmaals, de "facturen" zijn officieel via deze Zweedse partner gegaan.

 

Mijn vriend is coach, en heeft bijgedragen aan de online cursus van deze zelfde Zweedse partner. Hij is Sloveens en staat dan ook officieel in Slovenië ingeschreven. De betaling die eigenlijk naar hem zou gaan, had de Zweedse dame “ter gemak” naar mij over gemaakt (samen met het geld dat zij naar mij stuurde). Dat geld is dus eigenlijk niet voor mij, maar ging wel via mijn rekening. Moet ik dit aangeven in mijn administratie? En zo ja, hoe?

 


Handig om te weten: Ik heb een eenmanszaak en sta op dit moment officieel geregistreerd in Nederland. Omdat ik onverwachts meer ben gaan reizen in de afgelopen 18 maanden dan het in Nederland toegestaan is om ingeschreven te blijven staan in het BRP (minimaal 4 maanden hoor je in Nederland door te brengen), zal ik mij zeer binnenkort officieel uit moeten schrijven (en daarmee ook mijn eenmanszaak).

 

- Is het waar dat zodra ik mij als persoon uitschrijf uit Nederland, ik daarmee ook direct mijn eenmanszaak moet opzeggen?

- Hoe zou ik dit doen als reizende digitale nomade met een online bedrijf?

- Kan het zo zijn dat ik mij met terugwerkende kracht (en daarmee ook mijn eenmanszaak) moet afmelden uit Nederland? Ik kan het me haast niet voorstellen, maar weet wel dat met terugwerkende kracht je inschrijven (en laten verzekeren) in Nederland wél mogelijk en soms noodzakelijk is.

 

Ik overweeg in de toekomst om mijn bedrijf in de Britse Maagden Eilanden te laten registreren. Bekende digitale nomade Esther Jacobs (bekend uit het nieuws omtrent haar situatie doordat zij door het gemeente ongemerkt werd uitgeschreven) heeft dit ook gedaan.

- Wat zal ik moeten regelen om officieel mijn bedrijf uit Nederland te kunnen uitschrijven?

- Wat zal dit voor gevolgen hebben op mijn administratie?

 

Ik waardeer iedere hulp en elk inzicht enorm!



:) :-K

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Ik raad je sowieso aan om met een boekhouder, de fiscus en mogelijk de KvK te gaan praten.

 

Moet ik over het geld dat via haar is binnengekomen BTW betalen? Ben ik verplicht om haar een officiële factuur toe te sturen?

 

Als je btw in rekening brengt, ben je verplicht dit af te dragen.

 

Als je btw-plichtig bent en je verricht een btw-belaste dienst, dan ben je verplicht een correcte factuur te sturen.

 

Het is mij niet helemaal duidelijk wat jouw rol in deze samenwerking is. Het zou kunnen dat voor de inkomstenbelasting jouw inkomsten niet onder winst uit onderneming vallen, maar als inkomsten uit overig werk worden belast. Dat staat echter los van de btw.

 

Of je uberhaupt btw in rekening moet brengen, moet je checken met de belastingdienst. Of er btw moet worden betaald, hangt af van waar de dienst heeft plaatsgevonden. Of btw verlegd moet worden hangt af van waar de afnemer is gevestigd. Over beide heeft de belastingdienst een idee, dus kun je dat hen het beste vragen.

 

Echter, een aantal deelnemers wilde liever het geld direct overmaken (vanwege meerdere redenen, onder andere doordat zij misschien geen toegang hadden tot een creditcard). Omdat deze Zweedse partner mij nog geld verschuldigde, stelde ik voor dat die betalingen direct op mijn rekening gestort konden worden. Handig, dacht ik, dan is dat alvast afgelost. Maar misschien was dit toch niet zo slim admin-technisch. Moet ik nu officieel BTW betalen over deze betalingen?

 

Er vinden twee handelingen plaats.

 

In de eerste plaats de betaling aan je partner, waarbij jij even voor bank speelt. Dat is geen belaste handeling, dus daar betaal je geen btw over. (Net zomin als jouw bank btw rekent voor de betaling van spullen die jij bij Bol.com koopt.)

 

Daarnaast verreken jij het geld dat je partner je schuldig is, met het geld dat jij je partner schuldig bent. Dat is gebruikelijk en daar hoef je niet nog eens btw over te betalen. (Wel eventueel over de facturen die je je partner hebt gestuurd, zie boven.)

 

Neem hierover wel aantekeningen op in je administratie, zodat je, als jij je over 5 jaar tegenover een belastinginspecteur moet verantwoorden, nog precies weet hoe het zat.

 

Mijn vriend is coach, en heeft bijgedragen aan de online cursus van deze zelfde Zweedse partner. Hij is Sloveens en staat dan ook officieel in Slovenië ingeschreven. De betaling die eigenlijk naar hem zou gaan, had de Zweedse dame “ter gemak” naar mij over gemaakt (samen met het geld dat zij naar mij stuurde). Dat geld is dus eigenlijk niet voor mij, maar ging wel via mijn rekening. Moet ik dit aangeven in mijn administratie? En zo ja, hoe?

 

Dit is hetzelfde verhaal als hiervoor, je hebt bankje gespeeld, neem hierover een aantekening op in je administratie.

 

Schrijf op wat de datum is, wie jij bent, hoeveel je hebt ontvangen voor welk doel op welke datum van wie, en hoeveel je hebt betaald met welk doel op welke datum aan wie. Als het om bedragen in andere valuta dan euro gaat, is het wellicht nuttig te noteren welke eurowaarde de bedragen op die datum hadden.

 

Is het waar dat zodra ik mij als persoon uitschrijf uit Nederland, ik daarmee ook direct mijn eenmanszaak moet opzeggen?

 

Eenmanszaak is in deze een wat vaag begrip. Je bent een ondernemer voor X, Y en Z, waarbij X, Y en Z telkens een van de vele instanties en regelingen zijn die het ondernemerschap als iets (h)erkennen.

 

Het handelsregister registreert bijvoorbeeld bedrijven, en zowel voor de btw als voor de inkomstenbelasting kun je omzet uit een onderneming hebben.

 

- Hoe zou ik dit doen als reizende digitale nomade met een online bedrijf?

- Kan het zo zijn dat ik mij met terugwerkende kracht (en daarmee ook mijn eenmanszaak) moet afmelden uit Nederland?

- Wat zal ik moeten regelen om officieel mijn bedrijf uit Nederland te kunnen uitschrijven?

- Wat zal dit voor gevolgen hebben op mijn administratie?

 

Dit weet ik niet. Je zou wat mensen moeten zoeken die zelf zo geleefd hebben of zo leven.

 

Voor de belastingdienst moet je je administratie 7 jaar bewaren en voor sommige zaken geldt een nog langere termijn.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.