stier Geplaatst: 22 september 2017 stier 46 0 Geplaatst: 22 september 2017 Dag allemaal, Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen. Feiten: [*] Duitse klant (particulier of bedrijf) bestelt via een Duitse webshop een product bij een in DL gevestigde GmbH. [*] GmbH in Duitsland bestelt dit product (geen dienst of software) vervolgens bij een leverancier in NL. [*] De leverancier stuurt het product (via dropshipping) naar een particulier of een bedrijf in DL. [*] De GmbH krijgt van de leverancier een factuur zonder BTW (met verleggingsregeling) van het product en verzendkosten. [*] De Duitse klant betaalt Duitse BTW (MwSt) aan de GmbH en de GmbH doet daarvan aangifte in DL. Vragen: [1] Is deze constructie toegestaan? [2] Is hier sprake van een afstandsverkoop? Indien afstandsverkoop [3] moet GmbH dan een BTW-nummer voor buitenlandse ondernemer aanvragen in NL? [4] kan GmbH BTW (maandelijks) terugvragen in NL? [5] moet GmbH BTW-aangifte doen in NL? Is dit voldoende informatie om mijn vraag te kunnen beoordelen? Bij voorbaat voor de hulp! MvG Stier Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57042-afstandsverkoop-en-btw/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Bert. Geplaatst: 22 september 2017 Bert. 1,9k 6 236 Geplaatst: 22 september 2017 Vragen: [1] Is deze constructie toegestaan? [2] Is hier sprake van een afstandsverkoop? 1) Ja, maar de NL leverancier moet voor de correcte toepassing van het 0% tarief voor de ICL wel beschikken over het DE Btw-nummer van de GmbH en moet kunnen aantonen dat de goederen Nederland verlaten hebben. De GmbH moet in DE de verwerving aangeven. 2) Nee, een afstandsverkoop is voor de fiscus een levering door een ondernemer aan een particulier (of rechtspersoon zonder Btw-nummer) in een andere lidstaat. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57042-afstandsverkoop-en-btw/#findComment-567051 Delen op andere sites More sharing options...
stier
stier
Dag allemaal,
Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen.
Feiten:
[*] Duitse klant (particulier of bedrijf) bestelt via een Duitse webshop een product bij een in DL gevestigde GmbH.
[*] GmbH in Duitsland bestelt dit product (geen dienst of software) vervolgens bij een leverancier in NL.
[*] De leverancier stuurt het product (via dropshipping) naar een particulier of een bedrijf in DL.
[*] De GmbH krijgt van de leverancier een factuur zonder BTW (met verleggingsregeling) van het product en verzendkosten.
[*] De Duitse klant betaalt Duitse BTW (MwSt) aan de GmbH en de GmbH doet daarvan aangifte in DL.
Vragen:
[1] Is deze constructie toegestaan?
[2] Is hier sprake van een afstandsverkoop?
Indien afstandsverkoop
[3] moet GmbH dan een BTW-nummer voor buitenlandse ondernemer aanvragen in NL?
[4] kan GmbH BTW (maandelijks) terugvragen in NL?
[5] moet GmbH BTW-aangifte doen in NL?
Is dit voldoende informatie om mijn vraag te kunnen beoordelen? Bij voorbaat voor de hulp!
MvG Stier
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57042-afstandsverkoop-en-btw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag